Gå till innehåll

Cyano på grund av spirulinafoder?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Jag har tidigare läst att Cyano i akvarier kan vara Spirulina, som ju även används i fiskfoder. Kan isf utfodring med spirulinafoder även bidra till spirlunaväxt i akvariet? Tanken slog mig eftersom jag plötsligt fått växt av ljusgrön cyano efter att jag började mata med spirulinaberikad fryst mysis (vilket förstås kan vara en ren tillfällighet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Spontant tror jag inte det, den spirulinan är ju död (förmodar jag), och dessutom brukar inte cyano bero på att karet "smittas", då cyano är naturligt förekommande i en frisk miljö, utan snarare bero på ngn sorts obalans, o då tar den cyanon som alltid finns där över. 

 

Mvh

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, jonasroman said:

Spontant tror jag inte det, den spirulinan är ju död (förmodar jag)

Tänkte mig att död/fryst Spirulina kanske innehöll näringsämnen som levande Spirulina gynnas av (var det aminosyror som kunde ge upphov till Spirulina-uppblomstring?).

 

Quote

dessutom brukar inte cyano bero på att karet "smittas", då cyano är naturligt förekommande i en frisk miljö, utan snarare bero på ngn sorts obalans, o då tar den cyanon som alltid finns där över.

Sant. Håller som bäst på att försöka utesluta olika alternativ.

 

4 hours ago, Lasse said:

Bara en tanke - gröna cyanobakteriemattor är ganska ovanliga i saltvattensakvarier. Vissa Spirulinaarter kan skifta färg mellan blågrönt och rött.

Har färgen någon praktisk betydelse?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä men jag kan inte i detta fall utesluta att du fått med cystor spirulina med ditt foder. Dessa alger är överlevnadskonstnärer. Har du tillgång till mikroskop - tiita på sörjan - vanliga cyanobakterier består av raka strån ihopklistrade med den här gelen som utgör mattan. Är det spirulina så är "stråna" skruvade i spiraler

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fodret är fryst mysis med spirulina och vitlök från Ocean Nutrition, jag har aldrig hört att det skulle kunna leda till algproblem. Det är dessutom en helt ny produkt för mig, men jag hade även ljusgrön cyano våren 2016 (då jag visserligen använde spirulinaflingor). Har tyvärr inget mikroskop, men testade förra gången med väteperoxid vilket tydde på spirulina om jag minns rätt (cyanon löstes inte upp).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja med tanke på vad alger, bakterier och virus kan hitta på vad gäller cystning och viloformer så kan det nog vara en liten tankeställare. Kan du inte testa den här förkom sten på samma sätt?

 

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Lasse said:

Kan du inte testa den här förkom sten på samma sätt?

Nu har jag testat, det verkar vara spirulina den här gången också.

 

Jag såg också att den ljusgröna färgen är en illusion pga ljus som reflekteras genom bottenglaset. Cyano som växer på sten är mörkare grön, och både bitarna från botten och från stenen såg mörkgröna ut när jag plockade upp dem.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Liten uppdatering: ser nu att jag har 25ppm nitrat och 0,2ppm fosfat, vilket kanske skulle kunna förklara algväxten --både av den gröna cyano och det egentligen ännu större problemet med bruna kisel(?)alger.

 

Å andra sidan verkar nytillväxten av grön cyano upphört sedan jag slutade mata med spirulinamysisen, medan brunalgerna fortsätter växa --4 dygns mörkläggning gjorde att de senare försvann, men nu dyker de upp igen. Den gröna cyanon verkar inte ha påverkats så mycket av mörkläggningen vad jag kan se.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har fortfarande kvar fläckar av grön cyano på samma ställen som förut, men det verkar iaf inte sprida sig. Kan för närvarande inte säga om fodret bär skulden eftersom jag vidtagit flera olika åtgärder samtidigt senaste veckorna (byte till annat fabrikat av mysis, kolkälledosering, uppsugning av sand/detritus).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Christian J sa:

Jag har fortfarande kvar fläckar av grön cyano på samma ställen som förut, men det verkar iaf inte sprida sig. Kan för närvarande inte säga om fodret bär skulden eftersom jag vidtagit flera olika åtgärder samtidigt senaste veckorna (byte till annat fabrikat av mysis, kolkälledosering, uppsugning av sand/detritus).

 

 

jag 95% säker på att det för mig var uppsugning av sand/detritus som utlöste det, 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Liten uppdatering, eftersom jag tror att fodret är oskyldigt.

 

Efter att ha sänkt nitrat och fosfat till "omätbart" (från 25ppm resp 0,2ppm) har den gröna cyanon helt försvunnit. Istället har de bruna algerna förändrats, från att tidigare ha liknat kiselalger ser de nu ut som dino.

 

Jag har även fått växt av gröna trådalger på den levande stenen. Detta sammanfaller tidsmässigt med att jag ökat ljusstyrkan. Min kirurg, två sjöborrar och eremiter håller inte efter algerna särskilt bra, kanske de ogillar trådalger som är täckta av dino.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-04-16 at 22:08, Christian J sa:

Liten uppdatering, eftersom jag tror att fodret är oskyldigt.

 

Efter att ha sänkt nitrat och fosfat till "omätbart" (från 25ppm resp 0,2ppm) har den gröna cyanon helt försvunnit. Istället har de bruna algerna förändrats, från att tidigare ha liknat kiselalger ser de nu ut som dino.

 

Jag har även fått växt av gröna trådalger på den levande stenen. Detta sammanfaller tidsmässigt med att jag ökat ljusstyrkan. Min kirurg, två sjöborrar och eremiter håller inte efter algerna särskilt bra, kanske de ogillar trådalger som är täckta av dino.

Det finns stöd för den iakttagelsen: Jag har läst o även erfarit praktiskt att cyano o dino förekommer sällan samtidigt utan är varandras motsatser. När jag märkte detta empiriskt, så läste jag sen nånstans att dinoflagelater äter cyano, o kanske vice versa. Såklart hittar jag inte artikeln nu, men skall leta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...