Gå till innehåll

Kan för stor vattenvolym skapa algproblem?


Christian J

Rekommenderade inlägg

Mitt kar innehåller alldeles för lite levande sten i förhållande till vattenvolymen, och dessutom kanske en för liten skummare. Å andra sidan utfodrar jag ganska sparsamt, men det kanske inte hjälper? För lite mat sägs ju leda till fosfat- eller nitratbrist (=algproblem), men om jag ökar matningen kanske inte systemet klarar att hantera det heller (=algproblem igen?).

 

Djuren i karet ser ut att trivas, men jag har haft ständiga algproblem sedan start för snart tre år sedan (alltid olika typer av alger som dominerat i perioder).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Helt klart kan för lite sten vara en av orsakerna till dina algproblem. Särskilt om du inte har så mkt  sand i karet vilket ganska många inte har, blir det ganska lätt för lite "biomassa" dvs ytor/hem för bakterier att trivas på. Köp lite mer sten, men se till att den ser fin ut, med mest kalkalger o helst inga "fulalger" alls. Sen kan man komplettera upp med mer biomassa i form av olika filtermaterial som tex biobollar, om du har plats i sumpen. Det blir ungefär samma funktion som LS:-)

 

/Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har faktiskt kastat nästan all sand senaste månaderna, den senaste gröna cyanon skulle kunna bero på det. Å andra sidan hade jag cyano även med sand våren 2016, men vill minnas att cyanon då försvann när jag testade Siporax. Jag har även haft kiselalger(?) hela senaste året, dessa dök upp när jag började kasta sand som var bevuxen med gröna trådalger (men jag hade fortfarande sand kvar efteråt, ca 1cm djup).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Helt klart kan för lite sten vara en av orsakerna till dina algproblem. Särskilt om du inte har så mkt  sand i karet vilket ganska många inte har, blir det ganska lätt för lite "biomassa" dvs ytor/hem för bakterier att trivas på. Köp lite mer sten, men se till att den ser fin ut, med mest kalkalger o helst inga "fulalger" alls. Sen kan man komplettera upp med mer biomassa i form av olika filtermaterial som tex biobollar, om du har plats i sumpen. Det blir ungefär samma funktion som LS:-)

 

/Jonas

 

#jonasroman

Så det finns alltså en idé med att ha ls i karet

Vad rekommenderar du per liter vatten

 

Funderar nu om detta kan vara min melodi att ha för lite ls eller om stenen är övermättad på skit så algerna trivs på denna, har kompletterar med mer algätande djur men det växer mer än de hinner äta...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, wrang said:

Funderar nu om detta kan vara min melodi att ha för lite ls eller om stenen är övermättad på skit så algerna trivs på denna, har kompletterar med mer algätande djur men det växer mer än de hinner äta...

Är det gröna trådalger du har på stenen skulle jag gissa på fosfatläckade, då kommer nog inte ytterligare LS hjälpa.

 

Hos mig växer algerna främst på botten, även om de senare sprider sig till stenen. Kisel(?)algerna verkar trivas bäst över sand med detritus, den ljusgröna cyanon växer lite här och var (även på sten) men började på bar botten. Jag hade även en period med gröna trådalger som enbart växte på sanden, kanske för att djuren inte kunde äta dem där, eller kanske för att sanden läckte tillbaka fosfat som bundits med kalkvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, wrang sa:

#jonasroman

Så det finns alltså en idé med att ha ls i karet

Vad rekommenderar du per liter vatten

 

Funderar nu om detta kan vara min melodi att ha för lite ls eller om stenen är övermättad på skit så algerna trivs på denna, har kompletterar med mer algätande djur men det växer mer än de hinner äta...

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Den gamla regeln på 1kg/10 liter vatten är tycker jag i saftigaste laget, men strax under detta.

 

menar inte att algproblem ej kommer bara för att man har bra med LS, men jag tror det är en bra bas att stå på för biologisk mångfald. Redan Fosså såg tydligt att kar inredda med LS var mer stabila. Skulle jag starta nytt kar skulle jag aldrig bara inreda med död sten, utan åtminstone kombinera för att få igång systsmet lite snabbare o slippa starta i uppförsbacke.

 

Tror inte på att sten läcker fosfat annat än om den är ny från organiskt material som dör. Men den kemiskt bundna fosfaten som calciumfosfat osv, tror jag ej läcker tillbaka så det betyder nåt då stenen befinner sig i en miljö med i alla fall ett pH nästan jämnt över 7.7.

 

Mvh

Jonas

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En viktig del med LS är att den är självrensande. De innehåller maskar och små kräftdjur mm som rensar porerna i stenen.

Därför tycker jag att man alltid skall ha med någon levande sten för att ympa in dessa.

Annars löper man risk att stenen proppar ihop efter ett eller två år.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det viktiga med levande sten, är att se till att den faktiskt lever. Många steg i transporten och förvaringen av levande sten gör att många levande organismer i stenarna dör. Det gör att man måste cykla stenen innan man introducerar den i ett etablerat akvarium.. I ett akvarium som inte har några levande djur, kan man låta cykeln sköta sig själv genom att först införa stenen, låta den gå med filter och skummare, kolla värden (Ammonium och fosfat) sedan etablera räkor, sniglar mm. Sen en fisk eller två när alla värden stabiliserats...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, jonasroman said:

Den gamla regeln på 1kg/10 liter vatten är tycker jag i saftigaste laget, men strax under detta.

Sen är ju frågan om stenar med många stora hål är mer effektiva än massiva. Man kanske borde utgå från stenens volym eller ytarea istället för vikt?

 

Hursomhelst har jag nu lagt i en inkörd LS från karantänskaret, vilket ökat den totala mängden sten från 9 till 12,5kg. Fortfarande kanske alldeles för lite för 250 liter vatten, men jag vill helst ha en öppen inredning.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...