Gå till innehåll

Metaller i akvariet


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Jag funderar på att bygga ett akvarium med stort refugium. Syftet är att exportera bort metaller, fosfat, nitrat, syresätta vattnet, kompensera mörkerreaktionen, pH-fall.

Nu behöver jag hjälp att reda ut begreppet metaller. Tänkte börja med koppar. Vad jag läst mig till förekommer koppar i olika former, delvis som fria joner, delvis bundna i organiska molekyler. Om jag förstått det rätt så är den fria jonen den oönskade men också minst förekommande i naturligt havsvatten.

1. Vid vilket värde/intervall är koppar farligt för marina organismer? 

2. Hur sker tillförseln till akvariet bortsett från kranvatten?

 

Gällande fråga 2 tror jag saltmixen kan spela roll. Där kanske koppar är farligast när den inte är bunden i organisk form? Kvalitén på blandvattnet vet vi spelar roll. Tillförsel via foder och tillsatser.

 

Kan någon hjälpa mig att reda ut begreppen och funderingarna?

/Andreas

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse!

Jag använde kranvatten till saltmixen och ”vågade” inte lämna något vatten för analys. Var osäker på hur jag skulle hantera informationen? Men nu på senare tid och planering inför mitt nya drömprojekt är perspektivet annorlunda. Vattentesterna (Triton) ger trots allt en bild över akvariets mående. Tycker dock det är lurigt med metallerna. Många av dem är nödvändiga för liv men blir giftiga i höga koncentrationer. Får kanske värdera vattenanalyser som en tendens över akvariets mående fortsättningsvis.

 

/ andreas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade inte vattnet. Akvariet var igång i 5 år. Godtyckliga obsevationer och mätningar med salifert tester gällde för mig. Jag tyckte akvariet fungerade bra, hade dock liten belastning och enkla sps:er, lps:er, mjuka koraller, svampar och  välmående microfauna. Näringsämnen  exporterades  mha skummare, delvattenbyten, macroalger. Metaller möjligtvis via fällning mha kalkvatten, caulerpa taxifolia, aktivt kol, bioackumulering? Frågetecknet får representera osäkerheten i mitt antagande.

Att det blev den här skötseln beror på att jag bor i Norrköping och har ett ok vatten. Risken med det valet är jag medveten om. Bioackumulering av oönskade ämnen över tid var en annan faktor jag funderade på. Det gick bra i 5 år, men vad hade hänt år 6-7?

Nu planerar jag ett drömprojekt vilket innefattar mer teknik gällande vattenrening av kranvatten men framförallt vattenrening mha ett refugium. 

/andreas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

fråga 1: Traditionellt säger vi värden över 15 ppb är skadligt, men en del mkt känsliga djur kan reagera på redan 5 ppb.

fråga 2: Tror att det vanligaste är att det kommer från saltet, eftersom det är mängdmässigt det vi tillsätter mest av och nästan alla idag kör med RO vatten. Vi har rätt många mätningar i ryggen (inte minst egna personliga) från olika saltblandningar, och det är inte alls sällan man på nyblandat salt, ifrån i princip alla salttillverkare, emellanåt ser Cu, och då oftast i storlekordning 3-5 ppb.

Annat du tillsätter, alltså ngr ml spårelement hit o dit, är så små mängder så det är osannolikt att Cu kommer därifrån även om dessa prep inte skulle va helt rena. Såklart inte omöjligt men det vanliga är det vanliga, dvs från saltet.

Fiskmat, njae...fiskarna äter upp maten, eventuell koppar lagras in i fisken snarare.

Flytande korallmat, ja om den är av mkt dålig kvalitet samt du matar mkt med det så kanske, men samma resonemang som med spårelement, volymen är liten.

 

Cu har stor förmåga att bindas till organiska ämnen, chelateras. Det betyder dock inte att kopparen för den sakens skull bli overksam, utan det kan bli tvärtom också, den organiska molekylen kan bli  en bärarmolekyl och på det sättet tas upp av korallen (precis som fisken fick i sig koppar om maten innehåller det).

 

Ett visst mått av Cu behövs för enzymsystemen, men det är så extremt lite, så jag tror inte man behöver tillsätta ngt alls någon gång. Helst vill vi läsa "0" på vårt tritontest, och vid värden över 5 skulle jag börja med att bara ta om värdet ngr veckor senare för att sen trend.

 

Den mest omedelbara effekten för högt koppar har för korallerna (över 15 ppb men ibland redan över 5 ppb) är att zooxanthellen tillbakabildas, och korallen ljusnar, samt därmed får för lite energi.

 

Mvh

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...