Gå till innehåll

Lila färg på sten


Jeppe83

Rekommenderade inlägg

On 1/6/2018 at 6:48 PM, Maglofster said:

Av någon anledning så tycker jag man ser mindre rosa och röda kalkalger på grunda rev med sandbotten, alltså typ 5-9 meter, det kan jag hålla med om. 

Undras varför. Äts de upp oftare på grunt vatten, eller är de känsliga för starkt ljus? Det sistnämnda verkar ju inte stämma i akvarier iaf.

 

Quote

Sen var det iaf för mig som nybörjare att man helst inte låg så nära revet p.g.a inte helt hundra koll på avvägningen, hellre lite längre bort för att inte riskera att förstöra korallerna.

Avvägning är inget problem för mig (iofs längesen jag dök nu), men det är svårt att få en helhetsbild på nära håll (är stenen man har framför sig representativ?), medan istället mer av det röda ljuset filtreras på större avstånd. Idealet vore kanske att ligga 3 meter över revet med en väldigt stark bredstrålande lampa (finns såna?), men jag har inte testat...

 

Quote

Dyka i bränningar är kul! Det finns massor med härligt djurliv att studera. Ta med en reefhook bara.

Tänker du inte på strömdyk nu? I riktiga bränningar (dyningar/vågor fram och tillbaka) hjälper det väl inte med en reefhook. Jag har gjort kanske ett par starka strömdyk vid drop offs, kan tänka mig att det växte kalkalger mellan korallerna men strömmen var för stark för att hinna titta närmare.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, Christian J sa:

Undras varför. Äts de upp oftare på grunt vatten, eller är de känsliga för starkt ljus? Det sistnämnda verkar ju inte stämma i akvarier iaf.

 

Avvägning är inget problem för mig (iofs längesen jag dök nu), men det är svårt att få en helhetsbild på nära håll (är stenen man har framför sig representativ?), medan istället mer av det röda ljuset filtreras på större avstånd. Idealet vore kanske att ligga 3 meter över revet med en väldigt stark bredstrålande lampa (finns såna?), men jag har inte testat...

 

Tänker du inte på strömdyk nu? I riktiga bränningar (dyningar/vågor fram och tillbaka) hjälper det väl inte med en reefhook. Jag har gjort kanske ett par starka strömdyk vid drop offs, kan tänka mig att det växte kalkalger mellan korallerna men strömmen var för stark för att hinna titta närmare.

 

 

 

Vi kör dom här. Funkar bra på några meters håll. http://www.halcyon.net/en/products/lighting-systems/explorer-primary-lights

 

Nej, bränningar / dyningar. Man använder reefhook för att säkra sig tillfälligt under korta stunder. Men en vanlig stålpointer funkar också i de flesta fall. Kanske inget jag rekommenderar för oerfarna dykare med mindre än 100 dyk. Men finns mycket kul att se och är en ganska härlig känsla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...