Gå till innehåll

Snart ger jag upp.... :-(


Margareta

Rekommenderade inlägg

Jag tror inte heller det är samma sak som skadar fisken och övrigt liv.

Fisken har nog fått en sjukdom och för korallerna tror jag du har något värde fel i karet.

Ta dom värden du kan och tala om här hur dom ligger till.

Vad det gäller filfisken så tycker jag det ser ut som något som drabbat en filfisk jag haft en gång, men jag vet inte vad det var.

@Lasse har du något bra tipps här?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang fisken så är det svårt att se på bilden men en sjukdom som ger vita luddutväxter likt bomull är lymfocystis, som är en virussjukdom, ej svamp som många tror. Den brukar dock ej döda fisken i första taget.

En annan orsak kan vara om det mer är nåt sår eller röda strimmor talandes för bakterier i blodet (bakteriemi) , alltså en sk blodförgiftning. Det brukar ingen fisk klara, om du inte mkt snabbt får upp den o behandlar den med antibiotika.

 

Korallerna ser ut att reagera på ngt ämne som ej skall vara där, och gissar då på för mkt av ngt snarare än för lite av ngt. Koppar? Tungmetall?. Jag skulle innan vattenbyte o aktivt kol ta vatten och skicka till ICP-OES test, därefter innan du fått svaret för att vinna tid, byta 25% vatten i två omgångar med en veckas mellanrum med erkänt rent salt (tex red sea coral pro), och samtidigt köra lite aktivt kol. Aktivt kol är nog det som kommer göra minst nytta, då det inte tar tungmetaller o koppar om du inte först binder upp dessa mot ett organiskt ämne, vilket du kan göra genom att tillsätta ett sk "detox" preparat ifrån triton-lab (som också kan göra din ICP analys). Men avvakta med sådant detoxprep tills du vet om det behövs, vilket ICP kommer svara på.

 

Mvh

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för alla svar!

 

Jag tänker att det hela började när jag köpte en ny Euphellia, såg att den hade brown slime disease efter ett par dagar. Det hade då sridit sig till min Torch samt en annan liten euphellia. Totalt dog ca 15 huvud, tänker att det gjorde obalans i karet och Euphyllia giftet spred sig i karet när de dog och påverkade de andra korallerna negativt. Igår gjorde jag ett 30% vattenbyte och satte in ett kolfilter. Idag ser alla koraller normala ut igen och har öppnat upp sig. Hur länge kan man köra aktivt kol med filtreringssvampen på? Har ett aquael turbofilter.

 

Jag fick med keramik pellets också. Så jag kan ju pendla mellan att köra kol och sådanna pellets sen kanske? Men vad jag förstått så är det inte bra att ha på svampdelen i filtret för länge?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som oftast kallas negativt med att ha skumfilter, filtervadd eller annat som samlar skit är att skiten efter 2-3 dagar börjar brytas ner och producera nitrat och fosfat. Somliga har problem med för låga näringsvärden, de flesta tvärtom - det är därför det kallad negativt.

 

Aktivt kol är i stort sett alltid bra att ha i, speciellt när något händer som du varit med om. Precis som du tror så kan massdöd av koraller frigöra en hel del gifter i karet som rubbar balansen och stör annat levande.

 

Vet inte riktigt vad pellets av keramik är?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...