Gå till innehåll

RTN Hystrix


Rameau

Rekommenderade inlägg

Det gick en dag från att jag tänkte, jäklar vad fin den ser ut och växer fint med polyper enda in mot ”roten” tills att den började RTN innefrån och ut mot topparna.

Det ända jag kan komma på, är att jag tillsatt spårämnen i form av iodin och potassium, samt att KH gått från 5,1 till 6,9 över 6dagar.

kan det vara en för snabb ökning av KH?

7B963CF3-D3C3-4841-BE19-1C1CFA980B88.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH är möjligt även om 0,3dkh om dagen inte låter så farligt. Hur är det med vattencirkulation och självskuggning i mitten av kolonin? Jag tänker att dom inre delarna kanske hade lite tufft från början och KH höjningen var en utlösande faktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ljusmässigt så står den fördelaktigt, även bra med cirkulation. Bröt av några fraggar å kasta resten, den mesta vävnaden lossnade när jag spola den under kranen. Förblir nog ett mysterium varför den kasta in handduken. Den var nog en av de koraller som förbruka mest så nu lär jag mäta dagligen tills det stabiliserat igen :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har emellanåt förlorat hela kolonier på samma sätt, utan att kunna se någon direkt orsak. Dock mätte jag inte vattenvärden lika ofta förr som jag gör idag, men nu mäter jag varje dag. Justerar om det inte är bra. Dock vet jag att de är känsliga för varma miljöer och man får vara försiktig att temp inte varierar för mycket samt allt annat förstås... Jag har läst på att de är väldigt känsliga för temp över 25 grader..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Rameau sa:

Det gick en dag från att jag tänkte, jäklar vad fin den ser ut och växer fint med polyper enda in mot ”roten” tills att den började RTN innefrån och ut mot topparna.

Det ända jag kan komma på, är att jag tillsatt spårämnen i form av iodin och potassium, samt att KH gått från 5,1 till 6,9 över 6dagar.

kan det vara en för snabb ökning av KH?

7B963CF3-D3C3-4841-BE19-1C1CFA980B88.jpeg

Tror inte att KH ökningen var orsaken, utan isåfall snarare  KH sänkningen!. Vet du hur länge du låg på bara 5.1 och hur fort det fallit dit? 5.1 är väldigt lågt.

KH-ökningar har jag testat själv många ggr i o med vattenbyten med red sea coral pro saltet o aldrig sett ngt negativt av det, mer än kruxet att på manuell väg sen veta när reaktorn skall kopplas in igen. Däremot vet vi att många har förlorat koraller pgr av Kh fall ner till de nivåer du haft, och det tror jag kan ske oavsett om tappet går fort eller långsammare.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, jonasroman sa:

Tror inte att KH ökningen var orsaken, utan isåfall snarare  KH sänkningen!. Vet du hur länge du låg på bara 5.1 och hur fort det fallit dit? 5.1 är väldigt lågt.

KH-ökningar har jag testat själv många ggr i o med vattenbyten med red sea coral pro saltet o aldrig sett ngt negativt av det, mer än kruxet att på manuell väg sen veta när reaktorn skall kopplas in igen. Däremot vet vi att många har förlorat koraller pgr av Kh fall ner till de nivåer du haft, och det tror jag kan ske oavsett om tappet går fort eller långsammare.

 

 

 

Jag var på semester så sänkningen beror förmodligen på att jag inte parerat den ökade tillväxten.

Den 6/12 mätta jag KH till 6,9 när jag kom hem den 29/12 mätte jag 5,1.

Kan det varit en för drastisk dipp? den korallen var den som växte fortast, kan det också göra att den är mest känslig för KH-svängningar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Rameau sa:

 

Jag var på semester så sänkningen beror förmodligen på att jag inte parerat den ökade tillväxten.

Den 6/12 mätta jag KH till 6,9 när jag kom hem den 29/12 mätte jag 5,1.

Kan det varit en för drastisk dipp? den korallen var den som växte fortast, kan det också göra att den är mest känslig för KH-svängningar?

vet inte, men bara att ligga på 5.1 överhuvudtaget skulle nog kunna förklara

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...