Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Hej gott folk!

Tony heter jag, är från Göteborg och är helt ny till denna underbara värld.

Jag fick möjligheten att köpa ett fluval edge (45L) till bra pris.

Om vi bortser från de nackdelar både detta kar har samt nackdelar med nano  för nybörjare så blir detta mycket trevligare :)

 

Karet är inköpt och rengjort (har tidigare använts för sötvatten)

Då det är fredag imorgon samt att jag bara jobbar halvdag så är det perfekt tid för att börja pilla med detta projekt. :kaffekopp:

 

Tanken att ha i karet är lite mjuka koraller, nån räka och ett par clowner.

Antar att nästa steg är nu att åka till en saltvattensbutik för att köpa in levande sten, sand samt saltvatten?
Jag tar gärna en hel del tips om hur jag får igång detta snabbast och stabilast :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Tony och välkommen till Guiden!

 

Det är länge sedan jag startade ett kar, men tänker nedan är en "hint" av vad du behöver.

Jag hade köpt någon form av startbakterier (lite omdebaterat om det hjälper uppstarten eller ej). En bra saltmätare (reflektometer) samt kanske nitrit eller ammoniak-test. 

hoppa över det levande (fisk och lägre djur), och kolla istället om de har en nypa med tålamod :) (sista var ironi)

 

om de inte har fin levande sten (ska lukta hav och inte illa), så åker du någon annan stans. blir ingen bra start med dålig sten, utan kommer troligen kosta dig många slantar innan du ger upp på stenen (eftersom du har så pass litet kar).

 

lycka till!

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag föredrar att vänta med sanden efter som levande sten brukar släppa sjukt mycket detritus i början. Då kan man suga ut det värsta, det brukar ge sig efter en till två veckor.

 

Levande sand som man köper är bara vanlig död sand med tillsatt bakteriekultur, så jag tycker det känns onödigt. Torr sand plus startbakerier är samma sak.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Jag startade ett nano på 65 liter i somras, researchade i flera år innan, och för mig har det hittills gått jättebra. Kan lite kort dela med mig av hur jag gjorde:

 

Jag köpte Marcorocks (död sten, avtvättad och fin utan rester och lätt att scapa). Köpte sedan Red Sea levande sand. Jag började med att placera stenen så som jag villa ha den och hällde sedan på sanden för att stenarna skulle stå stadigt, och därefter färdigblandat saltvatten (gjort på Red Sea-salt av min LFS). Satte på pump för flöde och hällde i Microbe Lift Special Blend efter rekommenderad dos på flaskan. Lade sedan i en liten levande sten från min LFS och började mäta ammoniak typ varannan dag. När den började visa sig, efter några dagar började jag dosera med Microbe Lift Nite Out 2, för att skynda på nitrogencyklen. Efter 2 veckor(!?) mätte jag 0 på både ammoniak, nitrit och nitrat, såg aldrig någon större spik i de två sistnämnda.

 

Efter det började jag sakta se alger komma, introducerade då eremiter och olika sniglar, en och en, typ varannan vecka tills algerna var väck (fortsatte hela tiden mäta för att säkerställa att djuren mådde bra). Idag är det två eremiter och sju sniglar i karet. Rekommenderar att man adderar dessa en i taget så man märker vad som behövs, många köper stora kit, som sedan svälter istället. När allt såg fint ut introducerade jag två clownfiskar. Sedan har det stoppats i lite olika mjukkoraller med lagom mellanrum och nu senast en liten RBTA. Akvariet har snart varit igång ett halvår och allt går och mår fantastiskt.

 

Testar inte ofta längre, stenarna börjar täckas och se fina ut, fiskarna och alla koraller mår fint, och jag sitter och tittar in och pysslar med akvariet minst en timma varje dag :)

 

Adderade senare ett AIO-filter med lite floss och Chemipure Blue för att få riktigt fint vatten (ibland, med pumpar avstängda, ser det ut som att allt svävar där inne). Byter / tvättar floss typ 2ggr vecka, skrapar glaset då och då, byter vatten ungefär varannan vecka (typ 20%).

 

Fantastiskt kul är det. Fråga om något är oklart.

 

Mvh

Samuel

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar än så länge, mycket nyttigt här.

Har nu fyllt karet och sand och sten är även på plats.

 

Har ett par frågor om vatten.

 

Jag blandade vatten igårkväll.

Efter jag fyllde karet blev ett par liter över, det har sått i badrummet hela natten utan verken streamer eller värmare.

 

Går detta vatten att spara, tänkte att det är perfekt för att vattenbyte om nån vecka?

Dock har jag känslan om att det är på tok för länge. :) 

 

Sedan har jag en fråga om min red sea refraktometer.

Jag köpte den begagnad, då kom den nykalibrerad med osmos vatten.

Jag använder kranvatten i mitt kar. Jag har använt den ett par gånger men då jag inte har nått osmos vatten så sköljer jag av den mellan gångerna med kallt kranvatten, duger det? Kan jag lita på att den visar rätt värden?

 

 

IMG_20180107_172104.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta salter kan förvaras färdigblandat i stort sett oändligt länge om det står i en bra dunk tätt försluten. 

Ditt salt är ett av de som har lite förhöjda värden, det mår bäst av att stå utan värme och cirkulation, det räcker gott att vända dunken någon gång ibland. Står det med konstant cirkulation och värme så finns risk att det fäller ut kalcium och karbonater, dunken blir smutsig och vattnet får förändrade värden.

Som överkurs, det finns de salter som har bakterier i sig, de skulle iallafall inte jag låta stå länge :)

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minutes ago, danne031 said:

De flesta salter kan förvaras färdigblandat i stort sett oändligt länge om det står i en bra dunk tätt försluten. 

Ditt salt är ett av de som har lite förhöjda värden, det mår bäst av att stå utan värme och cirkulation, det räcker gott att vända dunken någon gång ibland. Står det med konstant cirkulation och värme så finns risk att det fäller ut kalcium och karbonater, dunken blir smutsig och vattnet får förändrade värden.

Som överkurs, det finns de salter som har bakterier i sig, de skulle iallafall inte jag låta stå länge :)


Kanon!

Ny har det stått stilla utan lock i nästan ett dygn, tål det att stå till imorgon om jag tar gladpack över det, så köper jag en dunk imorgon, eller har det redan stått för länge utan lock?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Genne sa:

Enligt mig så ska det inte spela någon roll vilket vatten du använder då det är salthalten du mäter.

 Stämmer - jag har dock märkt att jag får skölja refraktometern väldigt noga och torka av väldigt noga samt göra ett par avläsningar med saltvatten om det skall bli stabilt. Jag använder också kranvatten.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det lugnt med tester. Det är ingen ide att köpa en massa tester i början. Nitrat är aktuell efter någon månad om ens då. JBL är inte det mest aktade testet för saltvatten - speciellt inte deras nitrattest. Nitrat är svårt att testa i saltvatten och kan leda till många felbedömningar i början. Nitrit behöver du inte testa förutom i mycket speciella fall. Ej giftigt i saltvatten.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minutes ago, Lasse said:

Ta det lugnt med tester. Det är ingen ide att köpa en massa tester i början. Nitrat är aktuell efter någon månad om ens då. JBL är inte det mest aktade testet för saltvatten - speciellt inte deras nitrattest. Nitrat är svårt att testa i saltvatten och kan leda till många felbedömningar i början. Nitrit behöver du inte testa förutom i mycket speciella fall. Ej giftigt i saltvatten.

 

MVH Lasse

Aj då, då har jag kastat ut lite pengar i onödan, lite omvänd effekt än vad jag hade planerat. :subdued:
Vad bör jag testa innan jag kan sätt i nått levande? Jag vet att jag bör vänta på lite alger sen ploppa i lite sniglar men vill helst inte att de dör på direkten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar det lugnt, ser till att ha ett så bra gasutbyte som möjligt, ser till att nitrifikationen kommer igång så kan du gå in med levande rätt så fort. Den största faran är ammoniakförgiftning. Ammoniak är en gas och ett bra gasutbyte med luften plockar bort rätt så mycket av den. Läs min artikel i nybörjarartiklar som jag länkat till så förstår du hur jag menar. Nu finns det många metoder att starta - välj en och följ den. När du sätter in levande så är det viktigt att vara väldigt försiktig med matningen. receptet är - högst 1 -3 vuxna frysta artemia var tredje dag den första veckan, samma mängd varannan dag vecka 2 och samma mängd varje dag vecka 3. till försel av nitrifikationsbakterier påskyndar också. Det här är inte svårare än att starta ett sötvattenskar - enligt min mening så är det enklare. sen skall man inte placera in en 1000:- korall första veckan men vem introducerar de känsligaste arterna först i ett sötvattenskar ?

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ph är nog det minst använda testet i hobbyn, det blir vad det blir och visst kan det vara intressant att veta men särskilt kritiskt är det inte i ett fungerande kar. 

Lasses artikel ger dig en förståelse för vad som ska hända. Själv har jag aldrig ägt nitrit eller ammoniumtester, jag ger det gott om tid bara.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har de senaste dagarna följt denna guide.

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/saltvatten&page=att_borja

Nano metoden.

 

Dock så vågar jag inte lägga i nåt levande ännu, känns onödigt att lägga i en snigel när jag inte ens ser några alger?

Där av tänkte jag att det kunde vara bra att testa så att alla värden (de som går att mäta i starten) är som de ska vara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska omformulera mig lite, ph är absolut kritiskt men det är oerhört sällan det ligger skadligt lågt. Möjligtvis om man har karet i en garderob utan ytrörelse :)

I normala fall så är det vad det är och man justerar sällan med tillsatser.

 

Tycker du tänker rätt med levande, men mikroskopiska alger att äta finns tidigare än man tror så en snäcka eller eremit klarar sig oftast fint tidigt :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med ammoniumtester är att de ofta mäter fel och orsakar en massa konstiga korrigeringar som inte behövs. Seachem har en typ av test som skiljer sig från alla andra - den kallas ammonia alert och reagerar bara på den farliga ammoniakgasen - trots namnet. Amerikanarna kallar allt för ammonia men i sina bästa stunder kan de prata om ammonia ion (NH4 - ofarlig) och ammonia gas (NH3 - farlig) och Seachems test detekterar gasen. Jag har aldrig använt den men ideen bakom är sådan att det är ganska troligt att den fungerar bra.

 

Rättelse - följer du Stigs metod så håll dig till den men observera att introduktion av levande är kritiskt både i hans metod och min - det är nämligen det levande som producerar den ammonium som behövs för att starta hela processen med nitrifikation

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...