Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Nån som är nyfiken på easy life easy start?

Vet ej om jag vågar använda det igen, vill liksom inte plåga allt levade.

Jag kontaktade dem just för jag inte var riktigt nöjd, detta är ett utdrag av vad jag skrev.

 

 

I recently added Easy Life Easy Start to my reef tank. I followed the instruction carefully.

As soon as the liquid hit the water all my live stock started panicking, my peppermint shrimp turned all white and started swimming around like crazy and finally stoped and rested by one of my streamers, my snails also started to move around really fast and almost tried crawling out of their shells.

This can't be normal can it?
This morning they where all still alive, thankfully. But it seams like the liquid is really irritating them, almost burning them.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga ang clowner.

Skaffade en clownfisk igår, ganska liten så förmodligen ganska ung.

Sen jag släppte i den i karet har den bara simmat in mot det främre vänstra hörnet förutom i natt när den var inne vid stenen och simma.

Jag googlade snabb på detta och läser om massvis av folk som har samma problem, en del upp emot flera år :(

Inte jätte kul att ha en clown som gör så där.

 

En tanke på lösning är att jag tänkte skaffa en lite större euphyllia och försöka få clownen att flytta in i den.

 

Nån annan som har erfarenhet av detta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner gjorde så, de bodde uppe i ett hörn vid vattenytan tills jag skaffade en anemon.

jag hade redan en röd Bta när de flyttade in men den var de inte särskilt intresserade av men när jag skaffade en annan typ av anemon så flyttade de in i den efter ett par dagar :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, Larsson said:

Är det av någon speciell anledning du ej vill ha anemon i karet?

euphyllia tror jag ej kanske är det bästa alternativet då de har rätt så vassa kanter på sitt skellett och clowner gillar att böka/gosa runt.

Ja, anledningen att jag inte vill ha anemon i dagsläget är att mitt kar är fortfarande så pass ungt och har kanske inte har de stabilaste vatten värdena, jag vill inte riskera att anemonen dör och tar med sig allt annat.

Ändrat av webdiddy
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De flesta clowner har väldigt små revir, de är generellt inga aktiva frisimmande fiskar.

Sarcopython och Euphyllia är bland de vanligare substituten folk har, mina 3 clowner i förra karet turades om att bo i 4 olika euphyllior och brydde sig aldrig om någon av mina bta. Många clowner lever inte naturligt i bta och lär sig aldrig att göra det i akvarie heller, medans andra gör det mer än gärna, det är något av ett lotteri.

 

De clowner jag har idag rör sig utmed glaset på en yta av kanske 15*5cm...utom vid matning då de kommer fram.

Ändrat av danne031
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minutes ago, Petter N said:

Jag har haft en del clownfiskar och samtliga har tyckt om den Sarcophytonkorall jag har har. Denna korall verkar funka bra som substitut till en anemon. Däremot har de aldrig varit intresserad av min euphylliakorall. 

 

Då får det bli att även köpa en sån. :)

 

 

25 minutes ago, danne031 said:

De flesta clowner har väldigt små revir, de är generellt inga aktiva frisimmande fiskar.

Sarcopython och Euphyllia är bland de vanligare substituten folk har, mina 3 clowner i förra karet turades om att bo i 4 olika euphyllior och brydde sig aldrig om någon av mina bta. Många clowner lever inte naturligt i bta och lär sig aldrig att göra det i akvarie heller, medans andra gör det mer än gärna, det är något av ett lotteri.

 

Jag får helt enkelt ha lite av varje så får man bara se och hoppas, det enda jag vet är att jag inte villa ha den (snart dem) i hörnet då det ser sjukt tråkigt ut samt att jag hört att de kan få för sig att hoppa ur karet.

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Jag får helt enkelt ha lite av varje så får man bara se och hoppas, det enda jag vet är att jag inte villa ha den (snart dem) i hörnet då det ser sjukt tråkigt ut samt att jag hört att de kan få för sig att hoppa ur karet.
Jag har både BTA och Euphyllia. Men bryr sig clownerna? Nä. Inte ett dugg. Jag tror det ligger en hel del i vad som skrivs på vissa ställen. Odlade clowner har inte samspelet naturligt, utan måste "råka" hamna bland tentakler för att upptäcka den sköna och trygga känslan. Bara en av mina lekmannateorier.

Per.

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en fråga om siporax, och andra keramiska tunnlar.

När jag har den i mitt filtrering i sumpen, kan de ligga bara huller om buller eller ska man stapla dem ovanpå varandra så det blir som ett gäng rör?

Just nu ligger de huller om buller, sedan undrar jag också hur ofta man ska byta ut dem? Hur vet man när det är dags?

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att i ditt fall räcker det gott med några små ryckningar i behållaren medans den fortfarande sitter i karet. 

Ren gissning är att någon gång var tredje månad, eller varje månad beroende på hur mycket skit som samlas där (oftast väldigt lite).

Sköljer du i sötvatten så dör en stor del av de nyttiga bakterierna fort.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 18/01/2018 at 9:27 AM, webdiddy said:

Nån som är nyfiken på easy life easy start?

Vet ej om jag vågar använda det igen, vill liksom inte plåga allt levade.

Jag kontaktade dem just för jag inte var riktigt nöjd, detta är ett utdrag av vad jag skrev.

 

 

I recently added Easy Life Easy Start to my reef tank. I followed the instruction carefully.

As soon as the liquid hit the water all my live stock started panicking, my peppermint shrimp turned all white and started swimming around like crazy and finally stoped and rested by one of my streamers, my snails also started to move around really fast and almost tried crawling out of their shells.

This can't be normal can it?
This morning they where all still alive, thankfully. But it seams like the liquid is really irritating them, almost burning them.

 

 

Här kommer svaret jag fick från Easy Life, det gör nästan så att jag aldrig nånsin vill använda deras produkter igen.

Jag menar, det låter som om de har noll koll på sin produkt.

 

Hello,


Thank you very much for your interest in our Easy Life products.
That’s hard to say. Maybe it interacted with something in your water.
EasyStart is a very mild product, that doesn’t contain any chemicals. It shouldn’t have any adverse effects on corals or animals.


Best regards, 

Team Easy Life


Easy Life International BV

The Netherlands

 

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, webdiddy sa:

 

 

Här kommer svaret jag fick från Easy Life, det gör nästan så att jag aldrig nånsin vill använda deras produkter igen.

Jag menar, det låter som om de har noll koll på sin produkt.

 

Hello,


Thank you very much for your interest in our Easy Life products.
That’s hard to say. Maybe it interacted with something in your water.
EasyStart is a very mild product, that doesn’t contain any chemicals. It shouldn’t have any adverse effects on corals or animals.


Best regards, 

Team Easy Life


Easy Life International BV

The Netherlands

 

 

 

 

Fast hur ska dom svara? Det är ju en ganska mild produkt med enbart bakterier vad jag förstår. Har för mig jag läst nånstans att sötvattensfisk skulle klara av att leva ett bra tag enbart i EasyStart-vätska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men de borde ju ha nån aning om vad som händer, det är ett nytstartat kar, inget annat än salt vatten sand och ett par sniglar vid första tillfället, inte precis som jag hade en massa andra grejer i, de borde kommit med en gissning, inte bara: "it's hard to say, mybe interacted with something in your water" vad skulle det vara? Jävlig oprofessionellt, de kunde ju åtminstone sagt "we're sorry this happened to you, we will look in to it".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en snabb fråga.

 

Kan jag ha för mycket "flow" i mitt kar?

Min clown simmar mest omkring i hörnen men så fort jag stänger av mina streamers, antingen för matning eller annat så blir den betydlig mer äventyrlig och simmar runt lite överallt i karet. Jag har svårt för att hitta balansen, man vill ju att vattnet ska röra sig både på ytan samt runt i karet men det är ju problematiskt om fiskarna inte kan simma som de vill.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just now, danne031 said:

Det är nog svårt att få lika mycket flöde som i havet skulle jag säga :)

Just clowner är ju lite tråkiga på det sättet (fast det kan såklart skilja en del i personlighet), de flesta är väldigt statiska i sina revir.

Jag är medveten att de är ganska statiska men i detta fall verkar det som om den är i hörnet för att den blir "intvingad" det pga stömmar. Den simmar ju som sagt omkring mycket mer när mina streamers är avstängda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...