Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Okay. Blir inget mer på ett tag. 

Det som finns i karet nu är följande. 

En sten med skivor (ca 6st), kanske 7 huvuden av euphyllia, 2 st stenar med knappar,  ett par huvuden av candy cane (i ganska dåligt skick) nån mer korall jag inte vet vad den heter, 2 clowner, 1 pepparmint räka, 1 cleaner räka, 1 hermit och 3 snäckor. Är det på tok för mycket? 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte för mycket som så, men det har gått lite fort. Det är mycket som ska stabilisera sig och du är fortfarande tidigt i karet. Någon korall till går bra ;)

Sen börjar det närma sig läge att hålla koll på de väsentliga värdena för koraller också - inte bara det andra levande.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, webdiddy said:

Borde en sån här funka för att steglöst ställa in hur stark en streamer ska vara?

Jag har en streamer som är alldeles för stark och där med även låter för mycket, hade varit skönt att kunna ställa ner flödet och ljudet på den.

 

https://www.clasohlson.com/se/Dimmer/36-2337

Det funkar ej, drar man ner lite under max börjar pumpen rassla. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, webdiddy sa:

Borde en sån här funka för att steglöst ställa in hur stark en streamer ska vara?

Jag har en streamer som är alldeles för stark och där med även låter för mycket, hade varit skönt att kunna ställa ner flödet och ljudet på den.

 

https://www.clasohlson.com/se/Dimmer/36-2337

Det är inte allt inom el som går att dimma. beror på hur den är uppbyggd.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han ju inte svara innan du slängde ut 69 kronor - så fort går det ju :)

 

I mitt tycke skall du koncentrera dig på en större städ patrull -kanske minst 5 eremiter plus 10 snäckor till av så olika arter du kan hitta. Ta det lugnt med fisken och inga känsliga koraller

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En snabb fråga om salt!

 

Min 7kg burk är nästa slut nu så det är dags att köpa ny.

Många var överens om att den jag köpte sist "Red Sea Coral Pro" var lite overkill om man inte har mycket SPS'er

Bör jag köpa den vanliga blå Red Sea burken istället? Jag mätte KH idag och det tog ca 11 droppar (red sea test) innan tested blev blev grönt vilket är gräns på lite för högt.

PH ligger på ca 8.2 (svårt att läsa av) tested blev en väldigt ljus lila, betydligt ljusare än nån av färgskalorna på referens papperet.

 

Jag tänker att om jag kör med den blå Red Sea så ska den ha lägre KH bland annat.

 

Notera nu att jag doserar inget i mitt kar, har bara en skummare en hemmagjord bio pellet reaktor och siporax samt två små påsar aktivt kol i filtrereingen.

 

 

red_sea_salt.24344521_std copy.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minutes ago, Lasse said:

Han ju inte svara innan du slängde ut 69 kronor - så fort går det ju :)

 

I mitt tycke skall du koncentrera dig på en större städ patrull -kanske minst 5 eremiter plus 10 snäckor till av så olika arter du kan hitta. Ta det lugnt med fisken och inga känsliga koraller

 

MVH Lasse

Äh, har ju kvittot kvar, bar att lämna tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör och bör - olika personer fördrar olika och olika system passar olika personer olika :) Det finns få absoluta sanningar i den här hobby - få göra rätt eller göra fel även om man kan tro annorlunda ibland. Bara för att jag tycker att en sak fungerar bra i mitt akvarium betyder inte det att det fungerar bra hos någon annan och vice versa. Det finns en del kemiska/fysiologiska/biologiska grundfakta man måste ta hänsyn till - sedan hur lösningen ser ut kan variera. 

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Bullen!

 

Jag vet ej om min pepparmintsträka beter sig normalt eller ej, men när ljuset är släckt så börjar den bete sig helt tokigt.

Den börjar simma runt i cirklar i karet bara runt, runt. Nästan som om den tycker det är kul men ibland ser det även helt ofrivilligt ut, som om den blir runt blåst av strömmarna från mina streamers. Om han letar mat så lär han aldrig hitta nått med detta beteende.

Jag har valt att döpa honom till "Rapey" pga ibland när clownerna försöker sova när ljuset är släck och räkan göra sina ärovarv runt karet försöker den även ibland ta tag i clownerna, förmodligen för att putsa dem men clownerna uppskattar inte när nån jävel simmar upp till till dem bakifrån och försöker hålla fast dem när de försöker sova. Där av namnet "Rapey", det är kort för "Rapey Mc Rape face".

 

Är det normalt att pepparminträkor gör så här?

 

Det är inte räkan på bilden som har skrivit inlägget.

 

 

p91037PeppermintShrimp.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp mig identifiera snäckan. 

Snäcka ifråga följde med när jag köpte det nya karet. 

Igår kväll när jag skulle lägga mig såg jag att snigeln på bilderna satt "kropp mot kropp" på min ena turbo. 

Jag undrade vad de höll på med och gick och la mig. 

Imorse såg jag att min turbo var död. 

 

Jag har hela tiden trott att snäcka på bilden var en nassarius snäcka men äter de andra snäckor? 

Möjligheten är ju att min turbo dött själv men det såg ut som om snäckan på bilden dödade min turbo. 

 

Kan det vara så att det inte är en Nassarius utan en Whelk snäcka eller nån annan bedragare?

Snäckan på bilden är endast aktiv på natten.

 

 

20180128100157_IMG_6126~2.JPG

20180128100142_IMG_6125~2.JPG

20180128100108_IMG_6124~2.JPG

20180128100056_IMG_6123~2.JPG

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/27/2018 at 01:44, Lasse sa:

Han ju inte svara innan du slängde ut 69 kronor - så fort går det ju :)

 

I mitt tycke skall du koncentrera dig på en större städ patrull -kanske minst 5 eremiter plus 10 snäckor till av så olika arter du kan hitta. Ta det lugnt med fisken och inga känsliga koraller

 

MVH Lasse

Hej Lasse, 

Vilka olika arter är en bra idé att ha i ett litet kar? Vi har ännu bara Nassarius (3) och Turbos (2 stora, det kom två små - få se, om de klarar sig till en storlek då de inte passar igen sumpgallret längre). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar blanda det jag får tag på här i GBG. Jag har noterat at de vanliga eremiterna med blåvita ben inte är de bästa på att överleva tills de dör av ålderdom. Det finns en hel del mindre arter som verkar ha en viss inverkan även på cyano - om de äter eller stör - det skall jag låta vara osagt

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 hours ago, webdiddy said:

Hej Bullen!

 

Jag vet ej om min pepparmintsträka beter sig normalt eller ej, men när ljuset är släckt så börjar den bete sig helt tokigt.

Den börjar simma runt i cirklar i karet bara runt, runt. Nästan som om den tycker det är kul men ibland ser det även helt ofrivilligt ut, som om den blir runt blåst av strömmarna från mina streamers. Om han letar mat så lär han aldrig hitta nått med detta beteende.

Jag har valt att döpa honom till "Rapey" pga ibland när clownerna försöker sova när ljuset är släck och räkan göra sina ärovarv runt karet försöker den även ibland ta tag i clownerna, förmodligen för att putsa dem men clownerna uppskattar inte när nån jävel simmar upp till till dem bakifrån och försöker hålla fast dem när de försöker sova. Där av namnet "Rapey", det är kort för "Rapey Mc Rape face".

 

Är det normalt att pepparminträkor gör så här?

 

Det är inte räkan på bilden som har skrivit inlägget.

 

 

p91037PeppermintShrimp.jpg

Ingen som har nån koll ang pepparminträkor? Är det normalt beteende? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, danne031 said:

Jag tror mest du överanalyserar hur djur rör sig :)

Nej då. Jag har en hund, den rör sig normalt. :wink:

Nej men på riktigt. På dagen rör sig räkan normal, inte helt hysteriskt med våldtäckts-pauser. 

Ändrat av webdiddy
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag var frugan tvungen att bända bort eremiten från nassarius snäckan, hade tydligen varit väldigt svårt att få loss den.

Snäckan fick vila i en skål en stund sen åkte den i karet igen! Tydligen vill inte snäckan leva längre för då klättrade den upp ur karet och slängde sig över kanten.

 

Alltså, är det nått fel på denna snäckan, först göra han en zombie kill på ena turbosnäckan, sen håller han på att bli uppäten av eremiten, efter det hoppar han över kanten, allt inom ett lop på 48h. :torn:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...