Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Just now, mcjagg said:

Har du så du kan mäta kh för det är som addo sa att det är viktigt att det är stabilt 

mvh

 

Japp, kör med red seas testkit.

Dock bytte jag salt vid förra vattenbytet.

 

Bör jag göra ett nytt vatten byte på 20% redan imorgon kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag funderar att vid nästa löning kanske skaffa mig åtminstone en Hanna checker.

 

Då de är lite kosta samma så får det bli nån som man kan ha länge, med andra ord byta ut nått test som är både krångligt att "mixa" och svårt att läsa av rätt.

 

Vad rekommenderas?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minutes ago, webdiddy said:

Jag funderar att vid nästa löning kanske skaffa mig åtminstone en Hanna checker.

 

Då de är lite kosta samma så får det bli nån som man kan ha länge, med andra ord byta ut nått test som är både krångligt att "mixa" och svårt att läsa av rätt.

 

Vad rekommenderas?

Fosfattest är oftast inte särskilt viktigt faktiskt, för 20 år sedan mätte ingen fosfat och det gick att hålla SPS-koraller ändå.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg pengarna på en kurs i tålamod. Du har för bråttom. Ingen mer fisk innan det stabiliserat sig. Avvakta med räkan - mer erfarna än du har blivit förvånad efter några dagar. Varje ändring du ser behöver inte panikåtgärdas. Låt KH gå ner sakta - ditt nya salt håller lägre. 

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med Lasse, ha tålamod, håll koll på KH och se till att det ligger stabilt när det sjunkit till runt 8. Gör inga stora onödiga vattenburen och tillsätt bakteriekultur regelbundet. Karet mognar långsamt och är känsligt för svängningar när det är nystartat.

Jag vet att det är svårt att vänta, man vill så mycket i början men det lönar sig att vänta och det är schysstare mot djuren som kommer att må bättre :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner att jag inte riktigt har fått svar på vattenbyte frågan :) Om jag ska vara petig frågade jag faktisk inte hur ofta ni med mogna kar byter utan undrade om jag skulle göra ett 20% byte till? ;)

 

Finns det några nackdelar med frekventa vattenbyten? Stressar det systemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varje vattenbyte kan stressa invånarna om vitala värden såsom KH ändras för mycket. Så även i mogna kar ska man vara lite försiktig vid vattenbyte.

I ditt fall ska du vänta, precis som de flesta säger, för att karet ska mogna i fred. Just nu är det tillräckligt svajigt ändå i akvariet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 hours ago, webdiddy said:

Dagens resultat:

 

Ammoniak: 0

Nitrit: 0

Nitrat: 5

Fosfat: 0

Magnesium: 1170

Det är helt utmärkta vattenvärden, mycket bättre än mina.

 

Quote

Ser ut som mina koraller inte direkt stortrivs, kan det ha att göra med att mitt vatten har blivit lite grummligt = att de inte får tillräcklgt med ljus.

Grumlighet leder inte till ljusbrist så lätt. Varför är vattnet grumligt? Kanske det rörts upp detritus som irriterar korallerna, eller så är det en bakterieblomning pga för mycket näring i vattnet (från fiskmat eller upprörd detritus), eller så är det bara sandpartiklar.

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minutes ago, webdiddy said:

Jag känner att jag inte riktigt har fått svar på vattenbyte frågan :) Om jag ska vara petig frågade jag faktisk inte hur ofta ni med mogna kar byter utan undrade om jag skulle göra ett 20% byte till? ;)

Igår skrev du att ammoniak och nitrit låg på noll, vilket är alldeles utmärkt, så varför byta?

 

Quote

Finns det några nackdelar med frekventa vattenbyten? Stressar det systemet?

Det är mer skonsamt med små vattenbyten (5-10% kanske?) ofta istället för stora sällan. Men det gäller mogna kar, och även då behöver man egentligen inte byta vatten utan anledning (även om många gör det ändå för säkerhets skull). 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minutes ago, Christian J said:

Det är helt utmärkta vattenvärden, mycket bättre än mina.

 

Grumlighet leder inte till ljusbrist så lätt. Varför är vattnet grumligt? Kanske det rörts upp detritus som irriterar korallerna, eller så är det en bakterieblomning pga för mycket näring i vattnet (från fiskmat eller upprörd detritus), eller så är det bara sandpartiklar.

 

 

 

 

 

 

Vad jag misstänker kan har gjort vattnet grumligt är följande. (notera att jag är nybörjare nu)
1. Fisk och räka som dog härom dagen, räkan tog jag ur fisken hittade jag aldrig. Där av mycket protein i vattnet.

2. Eftersom jag letade efter den döda fisken var jag tvungen att flytta runt stenar så sand samt detritus som kanske flyter runt.

 

Jag har ju brunalger på sanden och i stort sätt inget som äter den, har ju bara två sniglar och de är mest på glaset.

Och min Nassarius som jag har förstått kan gå på sanden vågar sig nog inte ner sen den blev attackerad av eremiten.

 

 

2 minutes ago, Christian J said:

Igår skrev du att ammoniak och nitrit låg på noll, vilket är alldeles utmärkt, så varför byta?

 

Ville byta pga grumligt vatten och korallerna, tänkte att det också kanske skulle hjälpa ner KH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...