Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Lite skillnad på watt på solen och en led lampa, tror du inte det? 

 

Klart som korvspad. Men vad just watt skulle spela för roll för din fråga vet jag inte. Det som händer är att spridningen minskar om du sänker den. Watten räcker garanterat för att bränna koraller även från en meter om inställningen är för stark. Svagt ljus i början. Och en höjd som ger belysning i hela karet. Min Moon Led sitter på 25 cm. Månljus är inget som är nödvändigt.

 

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De rekommenderar en minsta höjd över ytan på 10cm, med optimal höjd 15-35cm.

 

Huvudsaken är som med allt, stabilitet över tid.

Det som är den absolut största nackdelen med LED enligt mig är att folk vill fippla med inställningar titt som tätt. Förr om man körde MH eller T5 så hängde man upp dom, tände, sen gjorde man ingenting någonsin = bäst för koraller.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga:

 

Mitt nitrat har gått upp lite, från 5 till 10, jag har iofs matat lite mer den sista veckan då jag tror fiskarna fick lite för lite mat, har även matat vissa koraller vilket har resulterat i att de mår mycket bättre.

 

Jag har en oöppnad flaska NOPOX hemma som jag tänk att kanske använda i framtiden om nitratet skulle skjuta i höjden.
Men vad är steg 1 här? Börja med att mata mindre i kanske 3 dagar och se om det går ner? Byta vatten? Eller bara köra i lite NOPOX ett par dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte gjort någonting utan bara låtit de va.
Tricket med att få stabila värden är att göra lika hela tiden, hitta en rutin som funkar för dig och ditt akvarium och följ den noggrant (t.ex. 10% vattenbyte varje fredag, samma mängd mat (så de blir mätta) varje dag, rengöring av pumpar var fjärde vecka, etc.). Då kommer systemet hitta en balans, varje förändring du gör kan ta flera veckor att svänga in till jämnvikt.
Om du nu precis har ökat matdosen ge då nedbrytningsbakterierna chansen att föröka sig så de anpassar sig till den nya dosen.
Sen är det bara att göra likadant i 6 månader tills inkörningsfasen är klar, sen kan man börja fintweaka värdena... ;-)

Det är i alla fall mitt tips
Och jag är helt med på att man får tycka olika :-)

/Jonas

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10ppm nitrat är inget problem alls, som även flera andra skrivit förut så är det betydligt större risk att du själv skapar problem med olika ingrepp och tillsatser i början. Så vänta och se vad som händer, fortsätter nitraten att stiga kan du mata försiktigare, hjälper inte det är vanliga vattenbyten ett av de enklaste sätten att minska nitrathalten på.

Jag tycker inte att du skall börja dosera Nopox eller andra kolkällor förrän karet är ordentligt inkört (6-12 månader?) och du själv fått mer erfarenhet. Kolkälledosering är en långsam process, det kanske tar veckor/månader innan det syns resultat samtidigt som det finns risk för bakterieblomning och syrebrist om man gör fel.
 

3 hours ago, webdiddy said:

Låt oss säga att nitratvärdet blir utom kontroll, förvandlas det tillslut om till nitrit igen och nitrit till ammoniak?

Har ingen aning om hur kemin funkar :)

Det kan aldrig bli "utom kontroll", det stiger långsamt och går alltid att minska med vattenbyten om det blir för högt.

 

Bakterier i t ex levande sten omvandlar nitrat till kvävgas som försvinner ur akvariet (kallas denitrifikation), men även det är en långsam process, så även om du minskar på matningen så att bakterierna hinner med så kan det dröja veckor eller månader innan du ser att nitrathalten börjar sjunka.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack sak ni ha, det var nyttig information om Nitrat! :)

Just nu sitter det en Tunze 9001 skimmer i karet, den är till för max 140L som mitt kar är.

Fråga: bör jag satsa på att uppgradera den? Har fått för mig att tex överdimensionera skummaren ger mer fördelar än nackdelar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎02‎-‎13 at 23:22, Kapten Saltbalja sa:

Jag hade inte gjort någonting utan bara låtit de va.
Tricket med att få stabila värden är att göra lika hela tiden, hitta en rutin som funkar för dig och ditt akvarium och följ den noggrant (t.ex. 10% vattenbyte varje fredag, samma mängd mat (så de blir mätta) varje dag, rengöring av pumpar var fjärde vecka, etc.). Då kommer systemet hitta en balans, varje förändring du gör kan ta flera veckor att svänga in till jämnvikt.
Om du nu precis har ökat matdosen ge då nedbrytningsbakterierna chansen att föröka sig så de anpassar sig till den nya dosen.
Sen är det bara att göra likadant i 6 månader tills inkörningsfasen är klar, sen kan man börja fintweaka värdena... ;-)

Det är i alla fall mitt tips
Och jag är helt med på att man får tycka olika :-)

/Jonas

 

Här har du svaret även på din nya fråga.

Låt akvariet vara just nu och njut av dina fina djur.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Slanten said:

 

Här har du svaret även på din nya fråga.

Låt akvariet vara just nu och njut av dina fina djur.

 

Jag förstår vad du menar men är verkligen att byta skimmer en sån big deal? Jag förstår att man ändrar lite på hur mycket proteiner som för svinner men kan det vara en dålig sak? Ju mer man kan få bort desto bättre trodde jag.

 

 

 

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minutes ago, webdiddy said:

Jag förstår vad du menar men är verkligen att byta skimmer en sån big deal? Jag förstår att man ändrar lite på hur mycket proteiner som för svinner men kan det vara en dålig sak? Ju mer man kan få bort desto bättre trodde jag.

En effektivare skummare borde påverka näringen som är kvar i karet, vilket i sin tur påverkar bakterier, alger och koraller. Den förändringen i sig kanske bara är en tillfällig störning, men på längre sikt skulle det kunna bidra till näringsbrist för koraller. 

 

Det viktigaste just nu är nog att du tränar upp tålamodet. Iofs kan jag hålla med om att Tunze 9001 kanske är i minsta laget, så om du känner att du absolut måste göra något är det kanske mindre dåligt att skaffa en större skummare än att t ex börja dosera olika tillsatser. Men som sagt det är inte bråttom på något vis, vänta några månader. Ägna istället tiden till att läsa, det finns mängder av bra sidor.

 

 

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väldigt lätt att man som relativt färsk vill väldigt mycket och ser saker som behöver åtgärdas stup i kvarten.
Tänk så här: du har inget väldigt känsligt och kör inte på någon metod som gör att karet kan krascha om man inte har järnkoll, dock kan det absolut bli problem om du konstant jagar.

Så med all välmening: tagga ner lite förihelvete. Förutsatt att du själv inte lyckas med något så kommer allt bli toppen med lite is i magen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, MichaelE said:

Det är väldigt lätt att man som relativt färsk vill väldigt mycket och ser saker som behöver åtgärdas stup i kvarten.
Tänk så här: du har inget väldigt känsligt och kör inte på någon metod som gör att karet kan krascha om man inte har järnkoll, dock kan det absolut bli problem om du konstant jagar.

Så med all välmening: tagga ner lite förihelvete. Förutsatt att du själv inte lyckas med något så kommer allt bli toppen med lite is i magen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Okay, tar det som att jag inte bör justera ljuset lite fast korallerna sträcker sig :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...