Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Att lägga i betare - snäckor och eremiter innan du ser alger är själva hemligheten. De finns där men biomassan är inte så stor än. När biomassan är så stor att du ser den - då är det för sent. Alger har en förmåga att fördubbla sin egen biomassa på mindre än 24 timmar. När du ser dina alger - ja då är tillväxten så stor att du behöver en arme av betare. Om du är orolig - vilket du inte skall vara - så kan du ta en liten bit av sådan där algtabletter man använder till malar i sötvatten och lägga ner. Skaffa både snäckor och eremiter - de tar olika alger och under olika faser.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minutes ago, Lasse said:

Problemet med ammoniumtester är att de ofta mäter fel och orsakar en massa konstiga korrigeringar som inte behövs. Seachem har en typ av test som skiljer sig från alla andra - den kallas ammonia alert och reagerar bara på den farliga ammoniakgasen - trots namnet. Amerikanarna kallar allt för ammonia men i sina bästa stunder kan de prata om ammonia ion (NH4 - ofarlig) och ammonia gas (NH3 - farlig) och Seachems test detekterar gasen. Jag har aldrig använt den men ideen bakom är sådan att det är ganska troligt att den fungerar bra.

 

Rättelse - följer du Stigs metod så håll dig till den men observera att introduktion av levande är kritiskt både i hans metod och min - det är nämligen det levande som producerar den ammonium som behövs för att starta hela processen med nitrifikation

 

MVH Lasse


Okay, skulle det vara okay att introducera en snigel och en eremit redan idag?
Eller bara en snigel räcker kanske? Förslag på snigel isf? Vill bara inte att de svälter ihjäl.
Jag behöver dessutom lägga till lite mer levande sten då jag inte är nöjd med mitt aquascape, är det bara att lägga i det redan idag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt och hålla mig - nu kan jag inte längre :) det finns inga sniglar i vatten - sniglar är per definition luftandande. Snäckor är rät svenskt ord för dessa djur i vatten - oavsett om de har skal eller inte :)

 

Enligt mitt förmenande så skulle du kunna introducera flera snäckor och eremiter redan idag. Försök att få olika sorter - äter olika nämligen. 2 - 3 av varje sort kan vara en bra början under första veckan. Sedan kan nog karet hålla 5-6 av varje (snäckor - eremiter)

 

Går bra med Ls också

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, Lasse said:

Jag har försökt och hålla mig - nu kan jag inte längre :) det finns inga sniglar i vatten - sniglar är per definition luftandande. Snäckor är rät svenskt ord för dessa djur i vatten - oavsett om de har skal eller inte :)

 

Enligt mitt förmenande så skulle du kunna introducera flera snäckor och eremiter redan idag. Försök att få olika sorter - äter olika nämligen. 2 - 3 av varje sort kan vara en bra början under första veckan. Sedan kan nog karet hålla 5-6 av varje (snäckor - eremiter)

 

MVH Lasse

Okay, ska hålla mig för att kalla dem sniglar ;)

Det låter som väldigt många snäckor, så totalt kanske 10st till mitt 46L nano?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag nämnde tidigare så tänkte jag köpa lite mer levande sten idag.

Jag måste nog tömma akvariet på minst 10L för att kunna göra det, annars lär det rinna över.

Det blir ju nästa som ett vattenbyte, är det för tidigt? Med tanke på att jag fyllde det med vatten i lördags.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aj då, nått enkelt sätt att få bort dem så här i början?
Det finns en massa olika metoder (och även en räka och några fiskar som äter dem).
En spruta med antigen kokande vatten, ättika eller t ex en blandning av osmosvatten/kaustiksoda brukar vara det de flesta föredrar om det bara är ett par stycken rosor... Du kan söka runt lite här på guiden efter olika metoder.
Om du beslutar dig för att använda en spruta med något i, se till att du verkligen trycker in sprutan i glasrosen så medlet verkligen blir injicerat i den (kan vara lite lurigt ibland, då de drar ihop sig då man börjar peta med sprutan på dem)! Om de överlever mordförsöket är de stressade till tusen, och då kan de föröka sig i en fruktansvärd takt!

Sent using Jedi mind trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse, tack för klargörandet. Jag har läst fruktansvärt mycket på nano-reef, därav är jag lite skadad av det amerikanska vokabuläret. :)

 

TS, du skulle kunna prova med en pepparminträka, nu när du inte har några andra koraller den kan skada. Den kan också hjälpa dig kicka igång nitrogencykeln då tänker jag. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, samuelhorn sa:

Lasse, tack för klargörandet. Jag har läst fruktansvärt mycket på nano-reef, därav är jag lite skadad av det amerikanska vokabuläret. :)

 

TS, du skulle kunna prova med en pepparminträka, nu när du inte har några andra koraller den kan skada. Den kan också hjälpa dig kicka igång nitrogencykeln då tänker jag. 

Ja - de är bra på att krångla till det :) Själv aktiv på reef2reef så det är en hel del saker man skulle vilja prata om där - men tiden räcker inte till :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, samuelhorn said:

Lasse, tack för klargörandet. Jag har läst fruktansvärt mycket på nano-reef, därav är jag lite skadad av det amerikanska vokabuläret. :)

 

TS, du skulle kunna prova med en pepparminträka, nu när du inte har några andra koraller den kan skada. Den kan också hjälpa dig kicka igång nitrogencykeln då tänker jag. 

Är det nått man behöver göra sig av med så fort man börjar skaffa koraller sen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, mcjagg said:

Jag har aldrig utrotad glasrosor men lite knappar och det tog inte så lång tid det finns lite olika starka laser den jag har kan jag tända tändstickor och bränna papper med

Har bara grön laser, kan den vara stark nog? Lila är ju betydligt starkare. När jag googlade på det såg jag bara folk som använde lila laser.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, webdiddy sa:

Är det nått man behöver göra sig av med så fort man börjar skaffa koraller sen?

 

Ja och nej. Eftersom pepparmintsräkor är en art som ibland äter glasrosor, och glasrosor är en korall, så finns risken att den fattar tycke för någon korall längre fram. Det händer långt ifrån alltid, men ibland så har man otur.

 

Jag har aldrig haft oflytet att få invasion av glasrosor, däremot har jag haft enstaka exemplar som jag tagit kål på omgående. Min favorit är ett preparat som heter aiptasia-x. 

Ser man en glasros så har man troligtvis fler, det är bara att leva med och attackera fort som satan så fort man ser en ny ;)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 minuter sedan, webdiddy sa:

Har bara grön laser, kan den vara stark nog? Lila är ju betydligt starkare. När jag googlade på det såg jag bara folk som använde lila laser.

Styrkan på laser är alltid watten, aldrig färgen! T ex grön laser kan du köpa i både 5mW och 300mW...dvs den ena är 60 ggr starkare än den andra, men båda är gröna. /BesserwisserBatman ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...