Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Just now, webdiddy sa:

Jag har en snäcka i mitt kar som hela tiden drar sig upp mot vattenytan. Är rädd för att at ska krypa ur karet.

Igår när jag tog ur han ur det gamla karet gick han helt bananaz! Vid ett tillfälle hade han nästan släppt från skalet, han låg i en hink med vatten från gamla karet. Vid ett annat tillfälle så "snurrade" han typ på skalen, tror han är trött på livet och försöker begå självmord!

Snäckor gör så ibland vatför vet jag inte det finns säkert nån som vet jag har hittat snäckor på golvet inte ofta men det har hänt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minutes ago, mcjagg said:

Jag hade en deltec mc500 som gurglade så när man gjort rent den och det tog flera månader för den och bli tyst jag drog in den i skåpet och satte en syresten på slangen som ljuddämpare och den blev riktigt tyst hörde den endast om jag öppnade skåpet

Drog du bara in själva "insug" slangen eller hela pumpen?

Flera månader!!!, aj aj aj, det kommer inte frugan gilla :(

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, webdiddy sa:

Jösses, 5 timmar sömn fick jag inatt! Gick och la mig 05.20! Helt sjukt! :sleeping:

Är lite besviken på mitt köp, båda streamers brummar som lastbilar och skummaren låter som ett kärnkraftverk, kan heller inte kör med vilken annan skummare som helst tror jag då original skummaren fungerar även som brygga i sumpen till filtermidet! :torn:

 

Om jag tycker det låter mycket så är det inget emot vad frugan tycker! :(


Allt inom saltvatten låter inte men det mesta gör och när man väl har skaffat sig en sak som inte låter så kan man ge sig f-n på att något annat startar. 

Köpte ljudlösa pumpar.. väldigt bra tills man blev tvungen å köpa allt annat.. :)

Men man vänjer sig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sitter ju en ljuddämpare på den - åtminstone i filmen. Du har inte fått in vatten där?

 

Vad är det för en snäcka? Kan du visa bild. Vissa kryper upp ovan vattenytan - speciellt om de känner att det är krabbor i karet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

53 minutes ago, Lasse said:

Det sitter ju en ljuddämpare på den - åtminstone i filmen. Du har inte fått in vatten där?

 

Vad är det för en snäcka? Kan du visa bild. Vissa kryper upp ovan vattenytan - speciellt om de känner att det är krabbor i karet.

 

MVH Lasse

Förklara gärna lite närmare ang ljuddämparen. :)

Nu har båda snäckor a klättrat upp, och sjöbotten verkar också vara påväg. 

IMG_20180114_181509.jpg

IMG_20180114_181527.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åtminstone den ena verkar vara från släktet Litorina - den vänstra. kan ge mig tusan på att du kommer hitta en krabba i stenen :) De gör så - de kan vara över vattenytan länge - ett typ av - här hittar du mig inte. Bra algätare när de blir hungriga.

 

Borren letar mat.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, danne031 said:

Screenshot_20180114-183002.jpg.deb81abe038db7cbff90b86eeaa0ac9e.jpg

 

Ja just det, den "var" det vatten i, skakade ur det men låter ändå.

Jag gjorde som mcjagg sa och la in ändan av slangen i skåpet, dock så låter pumpen/kompressorn till skummar som radiatorn på en gammal frys!

Brummar utav helvete.

 

Nu vet jag att det bara är skummarn som låter för jag var iväg och köpte en ny streamer idag på Företagsakvarium, den är knäpptyst!

Jag har även en annan skummare som låter lite men brummar åtminstånde  inte, dock kan jag inte använda den för då får jag inget vattenflöde till "filter" kammaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, webdiddy sa:

 

Ja just det, den "var" det vatten i, skakade ur det men låter ändå.

Jag gjorde som mcjagg sa och la in ändan av slangen i skåpet, dock så låter pumpen/kompressorn till skummar som radiatorn på en gammal frys!

Brummar utav helvete.

 

Nu vet jag att det bara är skummarn som låter för jag var iväg och köpte en ny streamer idag på Företagsakvarium, den är knäpptyst!

Jag har även en annan skummare som låter lite men brummar åtminstånde  inte, dock kan jag inte använda den för då får jag inget vattenflöde till "filter" kammaren.

Hej

jag vet inte hur den skummaren låter när den är ny men pumpen kanske är på upphällning 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, webdiddy sa:

Nån som vill byta en sjöborre mot nått annat? Tycker den är grymt tråkig!

Köpte även en pepparmintsräka av Emil idag :)

Tja kan vara intressant men bor i halmstad har en hel del koraller så du hade säkert hittat nåt där

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snabb tanke, kan en amoniak spik göra så allt levande vill ta sig ur karet? Har tyvärr inget amoniak test hemma så kan inte kolla värdet på det. Har en jävla massa andra tester (många dubletter) som jag fått från diverse folk dock inget som testar amoniak vad jag vet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...