Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Just now, webdiddy sa:

Snabb tanke, kan en amoniak spik göra så allt levande vill ta sig ur karet? Har tyvärr inget amoniak test hemma så kan inte kolla värdet på det. Har en jävla massa andra tester (många dubletter) som jag fått från diverse folk dock inget som testar amoniak vad jag vet.

Ammoniak är väldigt giftigt och det kan slå ut allt men du har ju gammalt vatten med nytt så det är som om du har gjort ett stort vatten byte

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan göra stordåd. Har det blivit obalans i pumphjulet så kan det låta ordentligt.

 

Apropå ammonium - mäter inte det - dessutom visar hobbytesterna ofta fel vad gäller ammonium. 

 

Varför gör du dig av med sjöborren? Den är väldigt effektiv på att beta ner alger innan de växer sig stora och förstör karet.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, pumpen ordentligt rengjord och monterad, blev lite tystare men brummar ändå som ett as!

Hitta att man kunde köpa en ny för 300kr fraktad från england men tvekar stort på att den kommer vara mycket tystare :(

Finns det tyst skummare att köpa man kan montera i ett skåp? Jag har ju inte sumpen i mitt skåp men om man kan montera en löst via slang?

När jag ändå är inne på skåp, mitt skåp i sig fungerar ju som resonanslåda för allt som vibrerar i karet (streamers, pumpor osv) Nån som har nått väldigt bra sätt på att dämpa i skåpet? Typ asfaltsmatta eller liknande?

Nån som har erfarenhet av nån av dessa?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Ljudisolering/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

43 minutes ago, mcjagg said:

Godmorgon

om du ska byta skummare så kanske en tunze 9004 doc går att sätta i den är kanon och tyst såg det finns nån till salu här på SG

Jag har faktiskt den skummaren också hemma, tyckte dock inte den var så tyst som jag ville, dock så har jag kanske orealistiga önskemål på hur tyst jag vill ha det. Skulle helst vilja ha det "sovrums-tyst" men det är kanske önsketänkande? :)

 

Problemet med tunze 9004 doc skummaren är att med den i får jag inget rinnande vatten över till nästa kammare i sumpen och där sitter mitt kolfilter mm. Kan man kanske bara sätta i en liten tyst pump som får över vattnet till nästa kammare?

 

Tar även gärna vidare tips från er som har testa med ljudämpning, samt tips om det finns "externa" skummare att köpa?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

ok min 9004 var sovrums tyst tycker jag det är nog den tystaste skummare jag haft men men har du ingen överriningkam till sumpen vet inte hur den ser ut pump går ju att använda men det måste gå lösa på nåt bättre sätt det finns påhängsskummare man hänger utanför karet deltec mc600 är en sådan men lite för stor till dit kar det finns andra men tror inte de är så tysta som du vill ha det (sovrums tyst) externa som man har i skåpet  finns också men frågan är om de är så tysta

det finns säkert nån som har lite tips här

mvh

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minutes ago, mcjagg said:

Hej

ok min 9004 var sovrums tyst tycker jag det är nog den tystaste skummare jag haft men men har du ingen överriningkam till sumpen vet inte hur den ser ut pump går ju att använda men det måste gå lösa på nåt bättre sätt det finns påhängsskummare man hänger utanför karet deltec mc600 är en sådan men lite för stor till dit kar det finns andra men tror inte de är så tysta som du vill ha det (sovrums tyst) externa som man har i skåpet  finns också men frågan är om de är så tysta

det finns säkert nån som har lite tips här

mvh

Jag ska ge 9004 en ny chans! Ska ta en bild bak på sumpen :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se nästa inlägg för bilder på sumpen och kammarna.

Där kan man se att det är en liten utskärning mellan kammarna.

Dock känns det som det inte är mycket rörelse mellan kammarna, de likom bara är där och delar vatten, jag får för mig att det ska likom "sugas/rinna" in vatten genom filtermediat, annars kan man lika gärna bara lägga det var som helst i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick med några fraggar när jag köpte karet.  

Ingen aning vad det är för nått men det verkar trivas okay. Jag vill självklart inte att de ska dö, bör jag mata dem med nått? Verkar inte ens finnas tillräckligt med alger till de sniglar och sjöborren jag har I karet. 

IMG_20180115_174239~2.jpg

IMG_20180115_174321~2.jpg

IMG_20180115_174334~3.jpg

 

Ber om ursäkt för de äckligt dåliga bilderna.

Ändrat av webdiddy
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...