Gå till innehåll

Helt färsk, behöver hjälp!


webdiddy

Rekommenderade inlägg

2 minuter sedan, webdiddy sa:

Hålet till höger är vatten in hålet till vänster sitter en streamer som skickar vatten ut. Dock är den lite klen. Satte dit den för att den är tyst. 

IMG_20180115_180159~3.jpg

Ok om det får plats en liten smidig pump som du kan sätta i sumpen så drar du genom en slang i hålet ut till karet så får du bra cirkulation

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, webdiddy sa:

När det gäller gorgonian, jag satten den typ bara i sanden bredvid en sten, lite "köttiga" bitar under den är synliga, ska jag bädda ner det i sanden?

Nej du kan bara ha den så sätter du den på en sten växer den snabbt men var försiktig om den trivs i karet så växer den som ogräs man kan sätta fast den med ett gummiband inte för hårt bara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, webdiddy sa:

På tal om koraller, jag tar gärna tips om "blå ljus koraller" som är både billiga och som har hög överlevnadsrisk! :)

 

2 minuter sedan, webdiddy sa:

På tal om koraller, jag tar gärna tips om "blå ljus koraller" som är både billiga och som har hög överlevnadsrisk! :)

Blåljus koraller alla koraller tycker om blåljus det är det som gör att det växer vit ljus är mer för oss så vi kan se lite färger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enkla koraller tja igentligen finns svåra och mindre svåra men innan du börjar med sps så vänta lite så ditt kar blir stabilt skaffa lite skivor typ ricordea yuma ricordea florida, rhodactis sen finns det läderkoraller som är den tåligaste korallen skulle jag tro

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minute ago, mcjagg said:

Enkla koraller tja igentligen finns svåra och mindre svåra men innan du börjar med sps så vänta lite så ditt kar blir stabilt skaffa lite skivor typ ricordea yuma ricordea florida, rhodactis sen finns det läderkoraller som är den tåligaste korallen skulle jag tro

De låter trevliga, ska man bara se hur de ser ut? Du råkar inte ha lite fraggar? Tänkte på bytet med borren, vi kanske kan mötas halvvägs nån dag :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till vardags säger man bara gröna stjärnpolyper (gsp), gorgonia är något annat i mitt huvud om det inte finns något släktskap jag aldrig lärt mig :)

Inte lätt att lösa ikapp alltid men apropå skummaren, finna det inget lock att lägga på sumpen? Det brukar ta bort väldigt mycket ljud. Svårt att ha skummaren i skåpet utan extern sump, det finns externa skummare men jag misstänker att de spelar i en helt egen prisklass då de är väldigt ovanliga i Sverige.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, danne031 sa:

Till vardags säger man bara gröna stjärnpolyper (gsp), gorgonia är något annat i mitt huvud om det inte finns något släktskap jag aldrig lärt mig :)

Inte lätt att lösa ikapp alltid men apropå skummaren, finna det inget lock att lägga på sumpen? Det brukar ta bort väldigt mycket ljud. Svårt att ha skummaren i skåpet utan extern sump, det finns externa skummare men jag misstänker att de spelar i en helt egen prisklass då de är väldigt ovanliga i Sverige.

Hej

jag tror det är gorgonia tillhör det släktet men som du säger så säger man stjärnpolyper

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har ni för temperatur i era kar? Jag hade ca 24c I mitt sen satte jag i en extra dopp är are som backup fall den andra går sönder. Då flyttade sig båda sniglarna och sjöborren bort där värmaren sitter och vägrade flytta sig. Nu har jag satt båda värmare på 26c och hoppas de nöjer sig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...