Gå till innehåll

Revkeramik/plaststen till fiskkarantän


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Tänkte skaffa några stenar till fiskkarantän som man kan plocka upp och lägga tillbaka efter behov. 

 

Vet inte vilket som hade varit bäst, revkeramik eller typ plaststenar som jag hittade här: https://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvarieinredning-stenar-grus-sand/dekoration-av-konstmaterial/nobby-aquaorn-klippa-23x23x24cm-beige.html

 

Vad tror ni?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både och. All inredning i karantänkar ger en möjlighet för parasiter att stanna kvar i sitt vilstadium och sedan sprida sig i stället för att passera UVC och där dödas.

En del importörer använder PVCrör av sådan diameter att aktuell fisk kommer in men inte nämnvärt större. Nackdelen är att det är svårt att observera fisken. Utan inredning ser man parasiter bättre men fisken blir mer stressad. Svagare ljus gör fisken lugnare. Så plaststen i karet är bättre genom att ytan är slätare.

 

Levande sten eller zeolit i sumpen håller vattenvärdena mer konstanta. Zeolit binder i viss mån ammoniak.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Både och. All inredning i karantänkar ger en möjlighet för parasiter att stanna kvar i sitt vilstadium och sedan sprida sig i stället för att passera UVC och där dödas.

En del importörer använder PVCrör av sådan diameter att aktuell fisk kommer in men inte nämnvärt större. Nackdelen är att det är svårt att observera fisken. Utan inredning ser man parasiter bättre men fisken blir mer stressad. Svagare ljus gör fisken lugnare. Så plaststen i karet är bättre genom att ytan är slätare.

 

Levande sten eller zeolit i sumpen håller vattenvärdena mer konstanta. Zeolit binder i viss mån ammoniak.

 

Tack för svaret Stig. 

 

Jag tänkte köra med UVC och utan inredning 2 veckor. 

Därefter slå av uvc och låta fisken gå ytterligare 4-6 veckor, under denna tid vill jag gärna kunna ge fisken någon form av inredning och tänkte väl först lite pvc rör men hittade plaststenar som skall vara ok att ha i saltvatten.

Tänkte att om jag använder revkeramik så kan jag inte plocka ur/lägga tillbaka hur som helst?

Tipset om att ha lite zeolit/levande sten i boxen ska jag undersöka. Även om jag nu kanske inte bör köra med boxen under perioden med uvc så kan skummaren ändå vara igång, bör väl hjälpa stenen att hålla sig frisk. 

 

När jag ändå har dig på tråden ; ) 

 

Jag har en box för ytavrinning som även kommer fungera som sump, skummare och returpump kommer ligga där i. 

Hade du kört med den aktiv under perioden med UVC eller låta vattenytan vara lägre så att inget vatten rinner ner i boxen? Pumpen till UVC är utanför boxen i själva akvariet. 

Tänker på om Cryptocaryon kan hålla sig kvar i min ”sump” på tex skummare/fraggraster (skummaren kommer stå på fraggraster för att få rätt nivå. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall helst inte ha stillastående vatten någonstans.

Om stenen skall fungera bra bör den alltid få lite näring så att bakteriekulturen är i gång.

Zeoliten är det inte lika noga med då den har en förmåga att binda ammoniak i sin mycket stora yta.

Zeoliten har sitt största värde det första dygnet efter att man sätter i ny fisk och innan bakteriekulturen anpassat sig helt efter den nya belastningen.

Jag skulle koppla så att vattnet först rinner genom skummaren till sten/zeo och sedan via pump och UVC tillbaka till karet.

/Stig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite funderingar.....taggar er @Lasse och @stigigemla : )

 

Är fortfarande inne på att det kanske hade varit bättre att skippa vatten genom boxen.

 

Då ska ju parasiterna faktiskt ta sig upp till ytan och ner i boxen.

Tänker jag fel?

 

Sen en annan sak. När man kör TTM så är det viktigt att rengöra allt mellan bytena och låta allt lufttorka. Om jag då kör med skummare som står på fraggraster så borde det ge en yta som parasiterna kan hålla sig kvar på? Är det då så smart att köra med skummare dom 2 veckorna jag kör med UVC? 

Klarar ytrörelsen 2 Rw4 av att syresätta/lufta bort ammoniak? Ska man kanske byta ut pumpar/doppvärmare var tredje dag?

 

Vet att vissa menar att TTM är det som gäller men vill verkligen verkligen (ja 2 ggr :) ) slippa TTM och prova om UVC kan fungera, bakslaget/kvittot kommer långt senare men är ett vågspel jag är beredd att ta.  

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...