Gå till innehåll

Genomförning och hål, rätt diameter?


krukan

Rekommenderade inlägg

Har köpt genomförningar (se bifogad bild). 

 

Läste att man skulle borra ca 45mm hål för 32mm genomförning, märker nu att själva genomförningen enbart är ca 32mm ytter och inner ca 26mm (o-ringen är 32/44). 

De yttre delarna är dock ca 32/40mm.

 

Jag trodde att 32mm var inre diametern på 32mm rör? Eller har jag köpt fel genomförningar? 

 

 

 

s-l500.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , antingen har dom skickat fel eller så har du beställt fel , men jag rekommenderar starkt  att du köper i någon svensk  webshop , det är lättare att be om hjälp med grejer som alla använder , med kina ebay får du klura ut allt själv , på lim delar anges invändigt mått  ,

utom på genomförning och skarvar (förminskning )som anges både invändigt och utvändigt  ,slang både invändigt och utvändigt , rör utvändigt och material tjocklek , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men för 32mm pvc så är alltså generellt innerdiametern ca 26-27mm ? 
 

Har redan borrat själva akvariumet med 45mm, men kommer ha en extern glasbox på utsidan med hål i botten som inte är borrade ännu, om jag borrar de hålen men ca 35mm borde det ju funka bra.

 

Antar att genomförningar som köps i svenska butiker har en tjockare diameter på själva "genomförningen" isåfall som du säger?

Har svårt att hitta info om dimensioner på genomförningarna  på svenska butiker. 

 

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

såhär står det på tritons sida:

 

GF väggenomföring, limände/limmuff
Rekommederade borrhål:

20mm= 28-30mm

25mm= 35-37mm

32mm= 43-45mm

40mm= 55-57mm

50mm= 61-65mm

 

 

muffarna köper du på Ahlsell, dom har säkert butik nära dig. kolla bara så att du får lite rabatt, deras riktpriser är inte av denna världen. inte ovanligt med 75% rabatt..

 

http://www.gfps.com/appgate/ecat/common_flow/10005K/DE/de/109068/109342/109343/109351/P106123/product.html

 

där har du dom olika. artikelnummer o allt. bara o in till Ahlsell o beställa. Eller om du har nån liknande firma som kan plocka hem ifrån GF.

Ändrat av Johan254
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, ahlsell säljer ju enbart till företagskunder, men nu har jag redan köpt genomförningar. 

 

Frågan var enbart varför de säger att man ska borra så stora hål? Mina genomförningar är 32mm på varje sida(så man kan föra in och limma  32mm rör) men själva genomförningen är enbart 32mm ytter (och 26mm inner, precis som ett 32mm rör) , så därför skulle ett 35mm jål räcka. 

 

Någon som har en genomförning från tex triton/ahlsell  som kan mäta ytter och inner måttet på själva genomförningen?

Är de extra tjocka eller kan man föra igenom ett 32mm rör hela vägen igenom på dem? 

 

Mvh Christian  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är innermåttet som är 32mm. yttermåttet är större. är ju gänga o grejjer som ska igenom hålet. Ahlsell säljer även till privatpersoner, spring inte där o köp varje vecka dock :)

det är ingen större rusch i dom där affärerna. Dom hinner med lite privatpersoner. köpte lite rörböjjar där i förra veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker inte riktigt det framgår av databladet du länkade vad själva genomförningen har för diameter, enbart båda sidor.

Som du kan se på bilden jag bifogat så har själva "genomförningen" 32mm ytter, dvs den delen som går igenom hålet (o-ringen är 32-45mm).

 

för man in ett 32mm rör på vardera sida så tar det stopp en bit in eftersom den är smalare, precis som ett 32mm rör.

 

Antingen har de genomförningar som ni pratar om väldigt tjock pvc i själva genomförningen, eller så kan man föra ett pvc rör rakt igenom när man skruvat fast den ?

 

mvh Christian

bulkhead.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du stoppar in hela röret med gängan in genom glaset, sen skruvar du med andra delen fast det hela. sen sätter du in ett rör i ena hålet ner i sumpen, och ett annat rör upp i akvariet. röret ska alltså inte gå igenom hela genomföringen. Det är limändar i båda ändarna i den genomföringen du har där. 2-3cm . jag limmade bara ner till sumpen. innuti akvariet så stack jag bara ner röret i hålet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så mycket förstod jag, jag undrade bara varför de rekommenderar att man ska borra ett 45mm hål när själva gängdelen (åtminstonde för mig) enbart är 32mm ?

(mina o-ringar är ju som mest 50mm, så de är i princip för små)

 

För de tankgenomförningar jag har så räcker ju isåfall ett hål som är minst 32mm (helst lite större så kanske 35mm ). 

 

mvh Christian

 

 

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer tyvärr inte ihåg hur stora mina hål var. vet att returhålen var för små iallafall. så fick drämla upp dom. tog väl en dag eller nått, riktigt drygt o slipa i glas..

sen så gör det nog inte så mycket att hålen är lite för stora. sitter ju packningar mot glaset på båda sidor. så lär ju täta ordentligt där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, men mina packningar är som störst ca 45mm i diameter, så de täcker knappt hålen.

 

Nu har jag inte borrat hålen i botten på själva boxen ännu, utan enbart i akvariumet och där kan de gärna få vara lite större. 

 

Undrade mest varför de rekomenderar att man borrar så stora hål, i mitt fall verkar det som de blir en storlek för stora isåfall därför jag undrade om jag kanske råkat få tag på 25mm genomförningar. 

 

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok! När jag tittar på databladet igen nu så ser jag att även den gängade delen har samma diameter (D1 på bild) 

 

http://www.gfps.com/appgate/ecat/common_flow/10005X/SE/sv/109068/109342/109343/109351/P106123/product.html

 

har dem då gjort ett stopp inuti kanske så 32 mm röret man limmar från varje sida inte går igenom hela vägen? 

eller är det två gängdelar varav den ena är 40/32 och den andra är 32/26 kanske?

 

O-ringarna jag har var visst 50mm såg jag nu, inte 45mm.

Hursomhelst är det bara bättre om de är smalare som jag har, då kan jag göra själva glaslådan smalare (akvariumet kommer då närmare väggen).

 

mvh Christian

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Databladet är inte dem jag har utan de blev länkade här tidigare, de genomförningarna jag köpt har gängor som är ca 32mm breda.

 

Problemet om jag borrar typ 34mm är om de här genomförningarna är kassa och jag blir tvungen att köpa nya (de här dyrare tex) , då måste jag borra om hålen eller göra om hela overflox boxen för att de ska passa.

 

Dock verkar de här vara helt ok för att vara köpta för typ 25 kr styck från ebay, man kletar väll på en hel del silikon hursomhelst. 

 

mvh Christian

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du ska inte limma dom med silikon utan ett lim som är för PVC till exempel tangitlim, Kolla även att hålen är i mm och inte tum på röret för det är svårt att få tag på rör som är i tum i Sverige.

och jag skulle försöka att borra så nära gängans storlek som möjligt

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det vet jag, tänkte mer på o-ringarna mot glaset.

 

Nu i efterhand när jag googlat lite så blev jag lite orolig att de här kanske spricker efter en tid eftersom de var så billiga (tror de var på runt 25kr styck från ebay) ?

 

Kanske man ska lägga ner lite extra pengar och köpa från tex triton eller företagsakvarium för ca 150 spänn styck istället, gissar på att de håller lite högre kvalitet?

 

mvh Christian

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...