Gå till innehåll

Genomförning och hål, rätt diameter?


krukan

Rekommenderade inlägg

Du limmar inte genomföringen mot glaset, räcker att skruva ihop dom. rören däremot, iallafall det ner i sumpen ska limmas. jag har även en vridkoppling precis efter ifall jag behöver göra underhåll i sumpen, har det på alla 3 rören  ner i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätt gärna en ventil nära under karet, både för underhåll men även för att få avrinningen tyst.

Och absolut inget silikon någonstans, inne i karet ska det vara en gummi eller silikonpackning, på utsidan ska det vara en hård (av teflon oftast).

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De här genomförningarna jag har med köpt. De är spännande! Tror de är någorlunda nya. De har en del egenskaper som skiljer sig ganska radikalt mot de genomföringarna som normalt används. Jag köpte 20 mm genomföringar så det jag skriver gäller de.

 

En stor fördel med de är att det är lättare att att ta upp hål för då diametern för hålet är i densamma som röret som går in i genomföringen. Så 20 mm hål för 20 mm genomföring. Fantastiskt pedagogiskt för en nybörjare. Nackdelen med detta är att den då stryper flödet en del då diametern är klen. Ett plus är dock att den är väldigt slät och rak inne i vilket motverkar turbulens och inbromsning. Något som iaf mina VDL inte är(det är dock inget större bekymmer).

 

Men de är lite dumt uppbyggda och har en konstruktion som är en nackdel över de vanliga genomföringarna. De är tätade på bägge sidorna av glaset. Både utanför och inne i akvariet. För pga muffens konstruktion så kommer gängorna till muffen att befinna sig på rörets våtsida och man måste ha en mjuk packning mellan muffen och akvarieglaset som tätar samt hindrar vatten från att tränga upp genom gängorna för att sedan läcka ut. Återigen är dock en trevlig bonus här att det är supersimpelt att skruva loss och ta dän genomföringen. Något som inte riktigt gäller för de vanliga kopplingarna... Sällan ett problem under drift dock.

 

Godset verkar gott och hyffsat grovt. Att de skulle spricka eller liknande behöver man nog inte oroa sig över. Värt att tänka på är att iaf mina behöver ganska tjockt glas om man inte vill kapa ner den gängade delen lite.

 

Hur de är i drift har jag ingen aning om, jag har fortfarande inte limmat eller tagit mina i bruk. Det blir en överraskning :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Ja, även med o-ringarna så blir minsta glasstorlek(för mina 32mm)  ca 6m, brukar man använda så tunnt glas i akvarium? min 96liter har 6mm (mitt nya 360l har 10mm).

 

Ja det kan ju bli ett problem med att packningarna hamnar över gängorna, tror du man kanske skulle behöva täta med silikon på våtsidan för säkerhets skull?

 

Vad betalade du för dina? Blivit lite orolig nu och funderade på att köpa nya lite dyrare men det kanske är onödigt om dessa funkar?

 

För övrigt, har letat runt på Alhsell om de hade genomförningar men det verkar saknas där?

Eller behöver man köpa genomförningar i delar?

 

Ändrat av krukan
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...