Gå till innehåll

Nätadapter


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Fick lite godis från Tyskland idag så här kommer nu lite frågor : p

 

Bland annat hade jag beställt pumpar som ser ut exakt som tunzes osmolatorpumpar men som har max prestanda 720L/h. 

Kanske tunzes original oxå presterar men beror bara på hur man kopplar???? Dessa skulle även klara av att gå i söt/salt och kalkwasser. 

778AAC0C-200F-46CE-B100-C58F850777A0.jpeg.d06dbfd93a7c1dbc8ee425f86545e7a6.jpeg

 

Eftersom det tydligen inte inkluderade nätadapter så undrar jag nu vad jag ska ha, hittade något på Ali express men står att man inte ska belasta mer än till 80% men jag kommer väl belasta 100%?

463FD3B3-3A40-44D9-AD0D-EA000665317D.png.d9bcdd1b568f5c8d52a6afa3d9fa2fbc.png

 

hittade sedan ställbara på Kjell

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-9-24-v-(dc)-24-w-p44712

Dessa kanske är det bästa alternativet?

 

Antar att jag måste köra på DC 12v / 24w för att få ut max av pumpen?

 

Nästa fråga är var man hittar / vad heter dom kontakterna som sitter på Tunze osmolator så man lätt kan koppla in pumpen (man bara trycker ihop kontakten och för in kabeln)? Eller jag ska använda nån annan kontakt med tanke på val av nätadapter? Kontakterna på pumpen ser ut precis som på tunze osmolatorpump. 

 

Är inte elektriskt begåvad så säg till om jag bör be en vän koppla ihop prylarna : )

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är den här du skall ha! Inte någon 24 V men den måste kunna ge minst 24W vilket motsvarar 2 A i ström vid 12 V. Kör du den på 5 V så funkar det också men med mindre flöde. Du kan köra mellan 3 - 12 V

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-27-w-p44710

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Lasse sa:

Det är den här du skall ha! Inte någon 24 V men den måste kunna ge minst 24W vilket motsvarar 2 A i ström vid 12 V. Kör du den på 5 V så funkar det också men med mindre flöde. Du kan köra mellan 3 - 12 V

 

https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-27-w-p44710

 

MVH Lasse

Ahh, tack för det Lasse. 

Och det gör inget att det 27w? 

Fler frågor, står i manualen för adaptern att man ska kontrollera dels strömstyrkan och polaritet, dessa saker framgår inte på varken pumpen eller Aqualights hemsida. 

 

Och så sist men inte minst....hur fasen kopplar jag in den på nätadaptern? :D 

 

Som sagt, el är inte min grej så om du orkar förklara så kan jag i värsta fall be någon annan koppla kontakt på pumpen. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skicka en bild på pumpens specifikationer - brukar finnas en systemskyllt på den eller paketen. Det du visa talar om att pumpen drar 24 W vid 12 volt - det betyder minst 2 A. Den jag föreslog lämnar max 2,5 amper vilket gör att den fungerar. Du kan inte ha något aggregat som ger mindre än 2 A vid 12 V om du skall köra max. Skicka också en bild på pumpens sladd som skall in i adaptern. Det är troligtvis en telefonplugg hona. Med adaptern så följer en del olika kontakter med. Sen är det polariteten. Den framgår av en symbol på pumpen (om det är en telefonplugg hona) Det är en 3/4 cirkel med en punkt i mitten och ett streck som går ut från punkten - vid strecket står det plus eller minus - vilket talar om polariteten på stiftet i hannen från adapern. När du funnit rätt kontakt i de medföljande kontakterna så kan du bestämma pinnens polaritet genom att vrida på kopplingen mellan strömadapterns koppling och den kontakt som passar.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag länkade till klarar 2,5 A vid 12 V -> 2 A är 80 % av 2,5 - den fungerar alltså. Dessutom är pumpen inte igång kontinuerligt (ATO pump utan bara i korta intervaller) därför är nog inte 80% regeln så viktig.

 

MVH Lasse

 

 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag länkade till klarar 2,5 A vid 12 V -> 2 A är 80 % av 2,5 - den fungerar alltså. Dessutom är pumpen inte igång kontinuerligt (ATO pump utan bara i korta intervaller) därför är nog inte 80% regeln så viktig.
 
MVH Lasse
 
 


Jag håller helt med dig. Har hittat nätadaptrar som varit belastade till 110-120% och det har funkat fint i 0,5-1,5år. Problemet är bara när de lägger av, då klarar de oftast att ge ut ström för tomgång/standby, men så fort man börjar belasta så orkar de inte driva. Kan bli rätt skumma fel.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ser ut exakt som en tunze både i kroppen och kabeln. 

Inget faktablad eller något som följde med, endast den lapp som jag bifogade i första bilden. 

Inget om polaritet någonstans. Kanske är så att det inte spelar någon roll? När man kopplar in pump på tunze osmolator spelar det ingen roll vilken kabel som kopplas in var. 

 

Mvh

Kim

5E089B38-DF7B-4448-8231-8EA956D146D7.jpeg.e3d2a665359a99a1a0409ff7101865ce.jpeg

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag ingen erfarenhet av Tunze men generellt på nätadaptrar så brukar plus vara på mittpinnen och minus på ringen.
Beroende på vilka komponenter som finns i kan det vara så att den inte startar upp alls om man vänder den fel eller så funkar den oavsett hur man vänder polariteten. Jag tror inte att du kan bränna något, det är nog bara om du skulle välja en nätadapter med för hög spänning (volt) som det skulle kunna hända något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle tro att det inte blir några problem, har aldrig sett något som går på fel håll vid dom volttalen men något fåtal gånger sett saker som inte fungerar vid omvänd nolla fas. så det finns nog inget att oroa sig för.

Man vet ju aldrig vad som är nolla och fas i Sverige när man stoppar i en kontakt.

Om du tror det är fel vänd kontakten i väggen ett halvt varv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...