Gå till innehåll

termometer


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Har inte funderat sådär mycket på temperaturen i karet, har haft en "vanlig" liten glastermometer i karet som jag kolla till då och då, den har visat c:a 25 vilket jag vet är lite lågt men för årstiden har det inte bekommit mig direkt. Men så fick jag ett ryck igår och kollade mitt karantänskar med utedelen på den digitala termometern jag har i akvarierummet för att ha lite koll på luftfuktighet och temp i rummet, den visar typ 23,6 när den gamla hederliga ligger runt 25.... Kollar det stora karet också, även det ligger under 24...... Skillnaden mellan termometrarna är över 1 grad....

Sätter i doppis i karantänen först, det stora klarar sig ett tag eftersom det förmodligen haft samma temp länge och ser bra ut(däremot växer korallerna lite långsamt, kanske därför?)

 

Men till frågan, vilken termometer rekommenderas? Och vilken kan jag lite på? Tempen behöver ju upp lite oavsett, även 25 är ju lite lågt... 

Behöver även ny doppis, det stora karet är på 980l+sump, så det behövs kanske 2x300w?

Har inte haft problem med låg temp i karen på flera år, men ledbelysning och  strömsnålare pumpar gör väl att utrustningen  värmer mindre? Sen är mitt  nya kar mer öppet än tidigare kar som höll 26-28 Utah doppis. Dock med den termometern som ny  förmodligen visar lite högt....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2 glas, 2 elektroniska med övervakning som man kopplar in doppvärmare på som bryter vid en viss temp om värmaren skulle hänga sig och även en elektronisk i min pH mätare. 

 

Dom 2 i glas visar ungefär lika (tycker det är knivigt att utläsa på sån liten skala), dom 2 elektroniska slår på ca 0,3grader mot varandra och phmätaren slår väl på ca 0,5-0,7 mot den elektroniska som visar lägst. 

Vilken visar rätt?....elle belle bi :D 

Jag har lagt mina kar ungefär 25,3 och tempen hoppar några tiondelar mellan 24,9-25,3......beroende på vilket kar och mätare 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju omöjligt att veta vilken som visar helt rätt.... Får väl köra några olika och se till se karet sedan håller sig inom okej gränser för de flesta...
Sen är väl en tempstyrning att föredra på doppvärmarna oavsett sort. Har haft några Jäger som alltid kännts stabila och bra, aldrig några problem med dem... Alternativet är nog Aqua medics titanvärmare men de är ju dubbelt så dyra och kräver styrning som för prisskillnaden än större, har ju lagt månadens akvariepengar på fisk... :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå jäger men litar inte på dom så pass att jag vågar köra utan mina controllers. 

Själva titanvärmaren är väl egentligen inte så jättemycket dyrare (??) och vill man ändå ha lite säkerhet som nog dom flesta av oss vill så kan man kanske lika gärna köpa det från början. 

Jag visste inte att doppvärmare var en tickande bomb och hade heller ingen aning om att det fanns temp-kontrollers när jag köpte min första utrustning. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur stor är din vattenvolym, har ingen aning vad som krävs men behövs verkligen 500w?

Jag kommer köpa titan till mitt stora och köra med kontroller alt bara förlita mig på profilux tempen men antagligen inte då jag gillar hängsle o livrem : p 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet om alla med inbyggd termostat (oavsett märke) är att frågan är inte om de går sönder utan när. Så även om man köper med inbyggd kontroller är det klokt att ha en extern kontroller också. Ytterligare säkerhet är sedan att inte ha en så stor så att man kan koka karet utan hellre då två mindre. Vad jag har emot de med glas är också att om glaset går sönder och att fasen på doppvärmaren kommer i kontakt med vattnet (men inte nollan) - ja då ligger man lite pyrt till i saltvatten. Och det har hänt. IMO finns det det några saker som talar för titan med extern kontroller. Hållbarheten är 100 gånger bättre, termostaten sitter inte i vatten och är av annan konstruktion samt att ytterhöljet är jordat (förutsatt att man har jordat fram till akvariet. Detta gör att man inte behöver någon extra jordprob och att akvariet är jordat om en fas skulle komma fri ändå. Jag har förut varit lite motståndare till jordning i akvarier eftersom det i sötvatten kan skapa problem för fisken vid läckströmmar men på grund av saltvattens mycket bättre ledningsförmåga så verkar inte det inte vara problem i saltvatten. Och läckströmmar - det har vi med all den DC utrustning som börjar bli allt vanligare.

 

Om du inte har en akvarium kontroller så är Aqua Medics twin kontroller ett bra förslag. Då kan du köra 2 * 250 titanvärmare (nu blev det ännu dyrare och med tanke på en annan tråd så :))

 

Men enligt min erfarenhet så är krånglande doppvärmare en av de vanligaste orsakerna till skador och krascher och jag har aldrig använt dem i saltvatten innan. Nu kommer jag för lågt i mitt nya så nu ligger där en 100 W (300 + 80 liter). Nattetid orkar den hålla 25,9 och det är bra eftersom jag vill ha ca 26 grader. Att skaffa en titanvärmare (eller 2) är nog den bästa säkerhetsinvesteringen du kan göra och du får bort krypströmmar ur vattnet också.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en sådan Aqua medic Twin controller. Två titanvärmare. Dessutom har jag en extra säkerhet iom att strömmen till Twin-controllern bryts av min Apex om den tycker det ändå är för varmt. För att verkligen ta det till absurdum har sedan jag kalibrerat min Apex med hjälp av en yrkestermometer som i sin tur var kalibrerad på verkstad (har tillgång till en del grejer genom jobbet).

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 minuter sedan, Maglofster sa:

Jag kör en sådan Aqua medic Twin controller. Två titanvärmare. Dessutom har jag en extra säkerhet iom att strömmen till Twin-controllern bryts av min Apex om den tycker det ändå är för varmt. För att verkligen ta det till absurdum har sedan jag kalibrerat min Apex med hjälp av en yrkestermometer som i sin tur var kalibrerad på verkstad (har tillgång till en del grejer genom jobbet).

Och så undrar man över varför det startas trådar som Gennes "Vad händer" :) Obs inget tjyvnyp till dig Genne - bara ett lite till Maglofster :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Lasse sa:

Och så undrar man över varför det startas trådar som Gennes "Vad händer" :) Obs inget tjyvnyp till dig Genne - bara ett lite till Maglofster :)

 

MVH Lasse

 

Haha,

 

Mitt resonemang gick lite i stil med:

 

1. Alltid två värmare. Om en går sönder så klarar den andra att hålla värmen på en ok nivå. Totalt 600 kr.

2. Twin controller för att kontrollera värmarna. Twin controllern hat två uttag, men bara det ena är för värme, den kan i det andra uttaget även kontrollera en fläkt. Dessutom får jag en liten tempdisplay i sumpskåpet. Så den är värd sin slant på 700 kr.

3. En Apex skulle jag ha ändå, så att då använda den som extra säkerhet var självklart.

Ändrat av Maglofster
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Hållbarheten är 100 gånger bättre, termostaten sitter inte i vatten och är av annan konstruktion samt att ytterhöljet är jordat (förutsatt att man har jordat fram till akvariet. Detta gör att man inte behöver någon extra jordprob och att akvariet är jordat om en fas skulle komma fri ändå.
Och läckströmmar - det har vi med all den DC utrustning som börjar bli allt vanligare.



Lite off-topic...Men utan jordade uttag, är det praktiskt möjligt (inom rimliga gränser) att jorda karet utan att börja dra kablar fram och tillbaka mellan elcentraler o dyl?
Jag har jordade uttag i kök och badrum, men inte i resten av rummen...

Sent using Jedi mind trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag vet att du brukar varna för doppvärmare som klyddar Lasse, det är nog största anledningen till att set får bli separat kontroller som trots allt är en billig försäkring mot att koka karet :)
Själv har jag aldrig haft problem med doppvärmare men har å andra sidan bara använt då och då under alla år med salt eftersom problemet oftast varit att hålla nere temperaturen....
Hittar bara Aqua Medic i titanvärmare så det får bli deras prylar, frågan är lite hur mycket som behövs? Finns i 300 och 500w, får bli en 500 eller 2x300 till mina 1100l, tror en 300w är i minsta laget...

Men termometer? Skaffa några och anpassa sig efter ett medelvärde eller hoppas att kontrollerns visar rätt :)

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, BatmanGefle sa:


 

 


Lite off-topic...Men utan jordade uttag, är det praktiskt möjligt (inom rimliga gränser) att jorda karet utan att börja dra kablar fram och tillbaka mellan elcentraler o dyl?
Jag har jordade uttag i kök och badrum, men inte i resten av rummen...

Sent using Jedi mind trick.
 

 

Vet inte hur du bor men jag hade samma problem. Nu står mitt akvarium med baksidan mot en köksvägg så jag drog en jordad förlängningskabel från ett köksuttag in till akvariet. Där har jag datorn, värmare och lite annat kopplat. På en annan grupp har jag resten. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det brukar variera med dessa mätare eftersom de oftast använder något som kallas PT100 för att mäta temperaturen. Om Twin inte kan kalibreras så tar du bara reda på felet och sedan kompenserar du i inställning - visar den 1 grad för lite - ställ den på 27 om du vill ha 26

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Lasse sa:

Det brukar variera med dessa mätare eftersom de oftast använder något som kallas PT100 för att mäta temperaturen. Om Twin inte kan kalibreras så tar du bara reda på felet och sedan kompenserar du i inställning - visar den 1 grad för lite - ställ den på 27 om du vill ha 26

 

MVH Lasse

 

Precis. Det var så jag gjorde :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Maglofster sa:

 

Haha,

 

Mitt resonemang gick lite i stil med:

 

1. Alltid två värmare. Om en går sönder så klarar den andra att hålla värmen på en ok nivå. Totalt 600 kr.

2. Twin controller för att kontrollera värmarna. Twin controllern hat två uttag, men bara det ena är för värme, den kan i det andra uttaget även kontrollera en fläkt. Dessutom får jag en liten tempdisplay i sumpskåpet. Så den är värd sin slant på 700 kr.

3. En Apex skulle jag ha ändå, så att då använda den som extra säkerhet var självklart.

Du skulle ju kunnat använda Apexen för allt - det var det jag tänkte på.

 

Jag använder min P4 för att styra värmaren och så har jag gjort en Virtuell probe till tempmätaren där jag kan sätta ett annat börvärde och använda till fläken. Min temp ligger på 26 grader plus minus en tiondel nu. P4 går att justera så den visar samma som en kontrollmätare.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Lasse sa:

Du skulle ju kunnat använda Apexen för allt - det var det jag tänkte på.

 

Jag använder min P4 för att styra värmaren och så har jag gjort en Virtuell probe till tempmätaren där jag kan sätta ett annat börvärde och använda till fläken. Min temp ligger på 26 grader plus minus en tiondel nu. P4 går att justera så den visar samma som en kontrollmätare.

 

MVH Lasse

 

Ja, men jag kände att 700 kr för en extra fallback ifall Apexen skulle gå sönder var befogat. Rent allmänt tycker jag att vi ibland är för dåliga på att ha redundans. Exempelvis ha en extra returpump liggandes.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Lasse sa:

Det brukar variera med dessa mätare eftersom de oftast använder något som kallas PT100 för att mäta temperaturen. Om Twin inte kan kalibreras så tar du bara reda på felet och sedan kompenserar du i inställning - visar den 1 grad för lite - ställ den på 27 om du vill ha 26

 

MVH Lasse

Jag köpte lite billigare controllers från fishstreet men verkar fungera på ungefär samma sätt. Vet dock inte om jag kan sätta en temp när den ska låta doppvärmaren gå ingång igen. Men bryter det gör den

: p 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

IR har jag inte använt till akvarier. Hur mäter du då Stig - mot vattenytan eller mot glaset. det finns begränsningar med IR - den skall mätas mot en inte reflekterande yta för att ge rätt. Om du har en svart tape eller liknande fäst på rutan så kan jag tänka mig att det går med hög precision mäta mot den.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...