Gå till innehåll

Vad händer


Genne

Rekommenderade inlägg

Nu ska jag sticka ut hakan.

Tekniken tar över många kar i dag och dom blir sterila enligt mig, vill vi inte ha naturen hemma?

Jag sitter och tittar på vad alla häller i sina kar och hur många jobbar med kemi och allt de försöker ta bort och sätta till.

Sedan tittar jag hur mitt kar jobbar jag har koll på KH, kalcium, salthalt och lite på magnecium, sedan skiter jag i allt annat.

Sedan ser jag att mitt kar ligger nog närmare naturen än många andra när man studerar karen.

Ja jag har haft en krasch där fisken dog av någon anledning, någon typ av sjukdom men jag ser ingen anledning till att offra miljoner på teknik.

Min fråga och utmaning mot er som jobbar med teknik, teknik, teknik, vill vi ha sterila kar som inte liknar naturen och bara är vackra att titta på eller vill vi få naturen att fungera hemma?

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan förstå din tanke, jag tror dock inte det beror på vila eller ovilja till att ha natur hemma.... Däremot så tror jag att vi i många fall jagar "perfekta" värden i för stor utsträckning, speciellt tror jag det ställer till det för många i början av sin saltkarriär och ofta orsakar mer bekymmer än bra resultat....
En del av detta är nog den relativt nya möjligheten till triton-tester som ger väldigt exakta värden på många parametrar och kan vara alldeles utmärkta informationskällor till akvarister... Som erfaren akvarist kan man få hjälp av dessa och möjlighet att tveeka sitt kar med de små detaljerna, men som nybörjare kan man kanske istället komplicera saker alldeles oerhört istället för att hålla saker enkelt och lära sig grunderna....
Jag tror att stabila värden, även om de inte är helt perfekta, är bättre än att vi ständigt är och petar i karen, ändrar och fixar....

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Genne sa:

Nu ska jag sticka ut hakan.

Tekniken tar över många kar i dag och dom blir sterila enligt mig, vill vi inte ha naturen hemma?

Jag sitter och tittar på vad alla häller i sina kar och hur många jobbar med kemi och allt de försöker ta bort och sätta till.

Sedan tittar jag hur mitt kar jobbar jag har koll på KH, kalcium, salthalt och lite på magnecium, sedan skiter jag i allt annat.

Sedan ser jag att mitt kar ligger nog närmare naturen än många andra när man studerar karen.

Ja jag har haft en krasch där fisken dog av någon anledning, någon typ av sjukdom men jag ser ingen anledning till att offra miljoner på teknik.

Min fråga och utmaning mot er som jobbar med teknik, teknik, teknik, vill vi ha sterila kar som inte liknar naturen och bara är vackra att titta på eller vill vi få naturen att fungera hemma?

 

 

Jag tycker @Lasse har ett bra exempel på hur man kan kombinera smart teknik, tillsatser etc. med ett väldigt fint och allt annat än sterilt akvarium.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

57 minuter sedan, Genne sa:

Men om vi låter tekniken ta överhand så vågar inga nya starta ett kar efter att man varit inne och kollat på SG (då skrämer kostnaden bort alla), även vi med lågbudget måste tala om att det fungerar.

Jag tror vi måste dela upp oss (akvarister) i två grupper här, annars blir det en jojo-diskussion.

 

Grupp 1.

De som vill ha det "naturligt". De som inte bryr sig (inte menat på ett ofint sätt). De som inte kan (än)...  Dvs ofta de som inte hållit på länge.

Grupp 2.

De som behöver en (ny) utmaning. De som vill se vad de och deras kar klarar! De som inte har så mycket kvar i utmaningsväg än att maximera tillväxt/utfärgning mm... Dvs de har hållit på länge med hobbyn och vill ännu längre!

 

För grupp 1 så kan ju absolut teknik ställa till det, och det är dyrt! Teknik är även väldigt roligt tycker många (t ex jag) och det kan då bli lockande att skaffa kanske en mojäng för mycket... Men kan man ha, som vi har här på forumet tycker jag, en öppen och icke-dömande dialog så det så kanske det kan vara lättare att hålla någon borta från den nya mojängen tills behovet faktiskt finns där. Och för de som inte bryr sig så mycket om hur deras kar ser ut (åter igen, inte menat ofint) så är det ju bara pengar i sjön. Bryr man sig inte så mycket i en fläck håralger, eller i att det lila inte är neon-lila, eller att man kanske skulle ha kunnat få 2mm mer tillväxt denna månad, utan bara vill ha ett rev att titta på, ja vad fan ska då en dyr teknikpryl göra..?

 

För grupp 2 kan teknik vara det som skiljer mellan framgång/misslyckande för dem. En dator kan vara det som de behöver för att hålla minutiös koll på vilket värde det nu må vara...och för att kunna tweaka det. Jag säger inte att det är så jämt, men ibland... Zeolit (för att ta ett exempel) skulle antagligen vara dödsstöten för mitt kar med mig bakom spakarna...men det är det som krävs för att en annan person ska fortsätta att se nöje i hobbyn. Så teknik kan vara bra för den som "behöver" den, man måste bara kunna avgöra om man är just den personen!

 

Att ha ett samlat forum tycker jag är jättebra för att kunna göra/avgöra just ovanstående! De två åren jag hängt här tror jag knappt att jag sett ett enda nedlåtande svar på en fråga! På Friendface ser jag ett par nerskjutningar varje gång jag är inne...

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vilja lägga till kategori 3 : )

 

Vi paranoida *host host : ) som bor i lägenhet eller bara vill ha extra säkerhet, då tänker jag akvariedator med en massa nivågivare för olika behållare etc så man kan minimera risken för överfyllnader/bryta tillförsel av vatten till osmos, läckage givare för att så tidigt som möjligt upptäcka om detta gud bevare mig skulle ske, tempcontrollers etc etc : p 

 

Hade jag bott i hus hade mitt akvarium hamnat i eget rum med brunn/fall i golvet etc

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Kimozabe sa:

Skulle vilja lägga till kategori 3 : )

 

Vi paranoida *host host : ) som bor i lägenhet eller bara vill ha extra säkerhet, då tänker jag akvariedator med en massa nivågivare för olika behållare etc så man kan minimera risken för överfyllnader/bryta tillförsel av vatten till osmos, läckage givare för att så tidigt som möjligt upptäcka om detta gud bevare mig skulle ske, tempcontrollers etc etc : p 

 

Hade jag bott i hus hade mitt akvarium hamnat i eget rum med brunn/fall i golvet etc

Mvh

Kim

 

+1 på den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Skulle vilja lägga till kategori 3 : )

 

Vi paranoida *host host : ) som bor i lägenhet eller bara vill ha extra säkerhet, då tänker jag akvariedator med en massa nivågivare för olika behållare etc så man kan minimera risken för överfyllnader/bryta tillförsel av vatten till osmos, läckage givare för att så tidigt som möjligt upptäcka om detta gud bevare mig skulle ske, tempcontrollers etc etc : p 

 

Hade jag bott i hus hade mitt akvarium hamnat i eget rum med brunn/fall i golvet etc

Mvh

Kim

Mer teknik för att varna om tidigare teknik fallerar alltså? ;) 
(Förlåt, kunde inte låta bli!)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tekniken är nog det som driver en stor del av korallrevshobbyn framåt. Jag tror även tekniken i sig är en stor del av tjusningen med som lockar många till den. Det är en sjuk kul hobby för prylgalningar, inklusive mig själv. Det går styra, leka och förändra något vansinnigt. Triton har ju även introducerat att kunna ännu bättre mäta för att korrigera, utan att behöva förlita sig på egna tester där man kan ifrågasätta sina egna färdigheter och felmarginaler.

 

Till tekniken så får vi nog även tillföra kemin, kemin är väldigt viktig och en drivande faktor bakom den mer sofistikerade tekniken. Kemi och teknik är en stor dragningskraft för många och ger ett utmärkt lekfält att sträva mot perfektion.

 

Jag personligen tycker att kemidelen är bortom urtråkig. Den är så öronbedövande ointressant att den känns som en plåga för mig. Den enda kemi jag är intresserad av är i princip nitrifikationscykeln och syresättning. Spårämnen och egentligen allt utom vattnets hårdhet och salthalt är saker jag gärna känner till men får panik bara av tanken att laborera med. Det är lite bedrövligt att erkänna på en sida som denna men det är min sanna åsikt.

 

Där har egentligen sötvattenshobbyn dragit iväg åt motsatt håll på de flesta sätt, inte nödvändigtvis negativt. I bevisningen att djuren där är mer anpassningsbara än man tror och har andra krav än man kan förvänta sig många fall. Saker som stabilitet framför allt är mer viktigt än korrekta värden, även med extremfiskar som från Tanganyika sjön där pH i lokala delar kan överskrida 9 som trivs bra och förökar sig i ett pH på 7. Därmed är det inte sagt att man ska experimentera sig fram till hur "dåligt" vatten djuren i saltvattnet tål. Framför allt korallerna är bevisade att ha väldigt högra krav i vissa fall. Men det finns ett annat tänk kring välbefinnande... Fast å andra sidan är sötvattensvärlden även ganska plågad av att vilken stolle som helst kan ge sig in på den och hålla på med allt annat än etisk och ansvarsfull akvaristik... Där har salthobbyn en liten fördel i sin tröskel med lite omständigare start och dyrare djur överlag.

 

Jag personligen älskar teknik så som ljus och pumpar, det är nog det roligaste jag vet. I perioder är det nästan roligare att kolla, jämföra och bygga lampor än att titta på fiskarna. En schysst pump kan med verkligen höja pulsen här.

 

Men personligen är jag mer intresserad av att vandra mer och mer mot att försöka bygga i princip självförsörjande system. Där man som akvarist bara skapar en förutsättning och sedan följer hur akvariet formar och utvecklar sig självt, oberoende(i princip, lite kontroll vill man nog ha och genomföra) av mig och skapar ett eget ekosystem. Där man bara kan följa livets gång... Det är nog min dröm, mitt ideal(jag säger till om jag någonsin skulle kunna uppnå detta, det är långt kvar). Ett fosfat och nitrat test samt en akvariedator är nog så långt ifrån den drömmen jag kan komma :-) De är nog bättre för någon annans dröm.

Ändrat av mikoto
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Javisst är det så.att utvecklingen av både teknik och kunskapen om kemin/mekanismerna som ligger bakom det som hönder i våra kar tveklöst leder saltvattensakvaristiken framåt! Det är idag möjligt att hålla arter som tidigare inte varit möjliga, iallafall inte någon längre period och tillväxten möjliggör byte/försäljning av fraggar i en annan utsträckning än tidigare.
Detta är ju kanon och väldigt spännande! :)


Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Mer teknik för att varna om tidigare teknik fallerar alltså? ;) 
(Förlåt, kunde inte låta bli!)

Man kan ju alltid ha ytterligare teknik som varnar om teknik som skulle varnat att tidigare teknik fallerat inte varnar....

; ) : D 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor




 Jag personligen älskar teknik så som ljus och pumpar, det är nog det roligaste jag vet. I perioder är det nästan roligare att kolla, jämföra och bygga lampor än att titta på fiskarna. En schysst pump kan med verkligen höja pulsen här.


Absolut!
Vad jag menar är mer övervakande och styrande teknik, med olika probar här och där, som styr tillförsel/strypning av diverse olika saker... Helt ok om man vill ha det själv och kan kontrollera det, men inte alls bra om man skaffar det för att andra säger att man måste ha det, annars är det ingen idé att hålla på...
Om det går så långt att det första rådet en person med t ex högt nitrat får är att köpa reaktorer för att bryta ner det (med redoxstyrning och allt!) så kommer nog den att tappa sugen ganska fort.

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hahaha jag hackar inte på oss som är pryltokiga men det första vi ska göra är inte att lära nybörjare att det måste ha den och den prylen för att karet ska fungera eller att man måste ha "hundra" olika kemikalier hemma för att starta upp ett kar.

Ju mer man slår i karet eller använder till att styra det ju mer som kan gå fel.

Jag åker bort 4 till 5 veckor i streck vart år och har bara någon som kommer och matar fisken utan att något tar skada under den tiden.

Det måste vara så att man lär sig från grunden och skyndar långsamt utan allt som inte är ett måste, har ju set flera gånger här när folk får panik och stora krascher på grund av ett litet strömavbrott.

Har jag ett strömavbrott på under 48 timmar sover jag lugnt, tänker som så att de mesta överlever utan vidare den tiden i en liten transportpåse.

Jag har 5 olika prover hemma 3 st kemikalier och i stort sett tomt på teknik men jag behöver inte oroa mig över karet när jag är borta länge och ingen app i telefonen stör mig eller gör mig stressad

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Jag tror vi måste dela upp oss (akvarister) i två grupper här, annars blir det en jojo-diskussion.

 

Grupp 1.

De som vill ha det "naturligt". De som inte bryr sig (inte menat på ett ofint sätt). De som inte kan (än)...  Dvs ofta de som inte hållit på länge.

Grupp 2.

De som behöver en (ny) utmaning. De som vill se vad de och deras kar klarar! De som inte har så mycket kvar i utmaningsväg än att maximera tillväxt/utfärgning mm... Dvs de har hållit på länge med hobbyn och vill ännu längre!

 

För grupp 1 så kan ju absolut teknik ställa till det, och det är dyrt! Teknik är även väldigt roligt tycker många (t ex jag) och det kan då bli lockande att skaffa kanske en mojäng för mycket... Men kan man ha, som vi har här på forumet tycker jag, en öppen och icke-dömande dialog så det så kanske det kan vara lättare att hålla någon borta från den nya mojängen tills behovet faktiskt finns där. Och för de som inte bryr sig så mycket om hur deras kar ser ut (åter igen, inte menat ofint) så är det ju bara pengar i sjön. Bryr man sig inte så mycket i en fläck håralger, eller i att det lila inte är neon-lila, eller att man kanske skulle ha kunnat få 2mm mer tillväxt denna månad, utan bara vill ha ett rev att titta på, ja vad fan ska då en dyr teknikpryl göra..?

 

För grupp 2 kan teknik vara det som skiljer mellan framgång/misslyckande för dem. En dator kan vara det som de behöver för att hålla minutiös koll på vilket värde det nu må vara...och för att kunna tweaka det. Jag säger inte att det är så jämt, men ibland... Zeolit (för att ta ett exempel) skulle antagligen vara dödsstöten för mitt kar med mig bakom spakarna...men det är det som krävs för att en annan person ska fortsätta att se nöje i hobbyn. Så teknik kan vara bra för den som "behöver" den, man måste bara kunna avgöra om man är just den personen!

 

Att ha ett samlat forum tycker jag är jättebra för att kunna göra/avgöra just ovanstående! De två åren jag hängt här tror jag knappt att jag sett ett enda nedlåtande svar på en fråga! På Friendface ser jag ett par nerskjutningar varje gång jag är inne...

 

 

Livsfarligt att dela upp oss i grupper, tror att alla sätt att driva våra kar på ger oss mer kunnande och driver utvecklingen framåt är bra för hobbyn. Men att det nog är bra om man vet vad man gör och vad som händer i karet innan man stoppar i för mycket teknik.

Jag jobbar som tekniker och har tillgång till allt som behövs i ett kar och mycket utöver det men har ändå valt att hålla igen i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Livsfarligt att dela upp oss i grupper, tror att alla sätt att driva våra kar på ger oss mer kunnande och driver utvecklingen framåt är bra för hobbyn. Men att det nog är bra om man vet vad man gör och vad som händer i karet innan man stoppar i för mycket teknik.
Jag jobbar som tekniker och har tillgång till allt som behövs i ett kar och mycket utöver det men har ändå valt att hålla igen i karet.
Det var inte riktigt så jag menade med att dela in oss i grupper... Jag menade att i en diskussion om tron/behovet av tekniska hjälpmedel håller på att gå till överdrift, så måste man ta hänsyn till att olika personer vill olika saker med sin hobby/sina kar. Det som behövs för att en person ska kunna fortsätta att njuta av hobbyn och utmana sig själv kan vara det som får en annan person att lägga ner hobbyn!
Utan att ta hänsyn till vilken av dessa man själv (eller någon man försöker hjälpa i en tråd eller liknande) tillhör så kommer några personer att förespråka teknik som lösning på ett problem och några kommer att vara emot teknik som lösning på samma problem... Då kommer diskussionen att gå som en jojo och personen som ville ha hjälp står där med en lång rad motsägelsefulla råd och är egentligen inte så mycket klokare...

Sent using Jedi mind trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul diskussion!

 

Lägg till exemplet att LED-lampor skulle dra ned kostnaden och hade jättelång livslängd. Fast nu när LED är standard verkar det som akvaristerna byter till ny ramp en gång per år och pengarna rullar iväg :)

 

Jag håller med om att spannet mellan nybörjare och erfaren korallakvarist är stort och att det kan bli ganska märkliga diskussioner om nån viss våglängd på ljus eller nån molekyl CO2 när frågan/tråden egentligen handlade om något som inte alls krävde sån precision. Kanske borde vi bli bättre på att ha dom "tunga" och grävande diskussionerna i någon specifik del i forumet och låta nybörjardelen vara just en del där nybörjare kan känna sig bekväma att ställa "enkla" frågor.

 

För övrigt erkänner jag villigt att jag gillar att jaga siffror och få det "perfekta" vattnet :D För min del är det naturligt att försöka förbättra allt. Med det sagt håller jag betyder det inte att allt ska vara nytt. Fungerar nåt så låter jag det gärna vara. Och med alla möjligheter att mäta och automatisera mycket så tillkommer ju en del risker. Vågar en att lita på mätare såpass mycket så att den mätaren får bestämma om X och Y tillsätts mer eller mindre? Ska en nivågivare vara kopplad direkt till osmosen som är kopplad till en öppen kran? På jobbet har vi hamnat någonstans mittemellan. Tekniken strular då och då men den ska inte kunna göra för stor skada på ett akvarium vid strul. Vi har tex fortfarande små osmos-tankar som vi fyller på 1-2 ggr/vecka istället för en jättestor. Men tekniken har också säkrat upp mycket för vår del. Vi har numera möjlighet att sätta olika larm som hjälper oss att upptäcka fel ganska fort osv. Och med ICP-tester ser vi om det är stora fel i vattenkemin. Vi har sluppit stora förluster av koraller och fisk de senaste åren, kanske på grund av att vi har bättre kontroll, kanske för att vi blivit duktigare eller kanske för vi haft massa tur :)

 

I övrigt saknar jag av- och på-knappar nuförtiden.

 

/ David

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, LED rampernas långa livslängd och en stor investering som ger vinst på sikt är något som i princip aldrig genomförs i praktiken då man måste köpa en ännu mer fantastisk och långsiktig lösning nästa är :-) Folk i denna hobbyn(mig själv inkluderad) har egentligen inget som helst vett när det gäller att hålla i slantarna... Trots att vi ändå är toksnåla annars och vill ha det lägsta av lägsta priser och är redo att åka långt för att köpa en fisk eller korall billigare... Utan att kanske för den delen räkna in bränsle och resekostnad. I slutändan är det nog resan de flesta av oss uppskattar mest, så vi skjuter gärna upp målet med alla medel som är tillåtna.

 

Sedan är det återigen lite besvärligt att saltvattenshobbyn är lika med korallrevshobbyn just nu. Det finns väldigt mycket information och forskning samt även kunskap om hur korallerna ska tas om hand om, samt deras krav.

 

Men samtidigt skulle jag säga att fiskarna nästan blir lidande, de flesta av oss är duktiga på att ta hand om våra fiskar. Men vi vet inte varför många gånger. Generell konsensus är att om korallerna har det bra så är karet så välfiltrerat och igång att fiskarna per automatik också kommer få det bra. Men det finns knappt några riktlinjer för var för filtrering fiskarna behöver ha för att garantera goda värden för de, vad för typ av filtermaterial som är lämpliga och vilken mängd som behövs. Istället är traditionellt filtermaterial något som är allmänt bespottat och avskytt, med öknamn som nitratfabriker och alg-gödslare. Utan att det för den delen ges något alternativ istället många gånger. Istället så omnämns saker som levande sten som fyller en liknande funktion och som även i vissa fall sägs erbjuda denitrifikation. Men levande sten är ingen produkt, det är ett levande ting som kan ha vilka egenskaper som helst i form av densitet, innehåll och form. Det är därför en usel måttstock. Idag är det även mycket populärt att se negativa saker med "levande" levande sten utan den ska helst vara död och urlakad så att allt innehåll från den är bortrensat, även mängden som förr var någon form av riktlinje är uppluckrad och man rekommenderas att skaffa mindre sten istället då regeln är föråldrad.

 

För någon som är ny(och egentligen även gammal) till hobbyn blir detta ett område av magi istället som "bara fungerar" utan att man har någon egentlig teori bakom det. DET är det farligaste för vår hobby och den dummaste tröskeln vi kan ha. Stora hål i skötselteorin som återigen "bara fungerar" utan att man har ordentligt tänk för det, som lämnar massa myter och drömmar bakom sig som är den största orsaken till att du får 10 helt olika svar från 10 olika korallrevsakvarister där de förkastar 70% av alla teorierna från de andra. Detta kommer aldrig kunna elimineras, men det kan bli bättre.

 

Vad vi på guiden här borde göra egentligen är att bilda någon form av intressegrupp eller kommitté som gemensamt sätter sig och forskar fram grunder samt teori för att skapa en bok eller iaf samlat dokument med skötsel för ett saltvattenskar idag, oavsett om man vill ha ett korallrev, grön algbalja eller odla krabbor. Att kunna slå ihop sig och skriva en gemensam text på det här sättet kommer leda till öppet krig, pajkastning, otrohet, falskhet, förräderier och knivar i ryggen... Men slutresultatet kan nog bli något vackert. Kanske inte perfekt, men en bra utgångspunkt för någon som är ny och vill ha en referens samt bara ha någonstans att börja. En mall man sedan kan klippa och klistra lite i för att förena den med sin egen världsbild. Som dessutom erbjuder en möjlighet till att lära sig om tekniken och kemin man tittar på är bra verktyg för att uppnå resultatet man drömmer om att stoppa inom glasväggarna.

 

Det är nog det som är mest tråkigt idag med saltvattenshobbyn. Att böcker är utdöda, du kan läsa om allt överallt på internet idag. Det döda böckerna. Men du kan inte läsa om allt på ett ställe sett från en gemensam synvinkel, vilket böcker erbjöd(om det var en bra bok). Det är också, för en nybörjare, ovärderligt.

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
On 1/6/2018 at 7:38 PM, Genne said:

Nu ska jag sticka ut hakan.

Tekniken tar över många kar i dag och dom blir sterila enligt mig, vill vi inte ha naturen hemma

Jag är personligen inte så intresserad av teknik, men jag tror inte den måste innebära att karen blir sterila och onaturliga. Tvärtom kanske den kan göra det möjligt att hålla fler svåra djurgrupper (även sådana som anses omöjliga idag) vilket för mig är mer naturligt, inte mindre. Att många av dagens kar domineras av färgglada SPS eller LPS-varianter kanske inte ser så naturligt ut, men det beror nog mer på akvaristernas intressen och utbudet i butikerna än på tekniken.

Jag tycker också att det är bra att ambitiösa akvarister experimenterar med olika metoder, det gäller både ny teknik, kemi och mer biologiska inriktningar. Däremot kanske gränsen mellan vad som är nödvändig grundutrustning och rena experiment är lite otydlig ibland, även för utövarna själva när de rycks med av entusiasmen.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...