Gå till innehåll

Fästa levande sten mot plexiglas


MARHAG

Rekommenderade inlägg

Hej, letar ide'er på vad som jag kan använda för att fästa levande ston mot en plexiglas /akyl skiva.

Ska bygga lite strukture bland annat en stenvägg. Väggen kommer att bindas samman med "stone fix" till en enhet,

som sedan fästs imot plexiglaset med något.

 

Som ni kanske förstår av beskrivningen så talar vi inte om några jätte belastningar här utan ok vidfästning räcker.

Har en bit plexiglas och små stenar som jag ska göra test med innan jag bestämmer mig och jag söker förlag på vad som kan fungera.

De kandidater jag har för testet än så länge är silicon och stone fix, Har dem dessutom hemma så så de är lätt att testa med även t.ex när det gäller stone fix så tror jag inte på det.

 

Stenen kommer att vara tott till halv torr, d.v.s det behöver inte klara att limma under vatten.

 

//Markus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De första dtesterna är nu gorda och stonfix fungerar inte.

Silicon hade kanske fungerat med torrare sten och längre torktid. Jag ska göra om det testet men väntar mig inte bättre resultat.

Börjat fundera på någon typ av epoxy.

 

Någon som har erfarenhet av epoxy i akvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon ska väl fästa rätt dåligt mot plexi, plexi är för fet. 

 

Kan du inte sammanfoga bakgrunden med hjälp av nån gjutform och sedan såga upp denna i sektioner, sätta några duttar silikon mellan glas och dina sektioner?

 

När dom gör revkeramik gör dom hela bakgrunden och sen delar upp den i hanterbara sektioner. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra hål i plexit, stoppa in fraggpluggar vars ände är doppad i lim (cyanoakrylat). Foten på fraggpluggen fäster mot stenen och själva skivan på pluggen hindrar allt från att lossa från plexit.
7f1b49500ccedee42b0e97ca0476f49f.jpg
Det kräver ju dock lite utrymme bakom plexit så fraggpluggen får plats.
Jag har inte testat detta själv, utan det är bara en idé...

Sent using Jedi mind trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Borra hål i plexit, stoppa in fraggpluggar vars ände är doppad i lim (cyanoakrylat). Foten på fraggpluggen fäster mot stenen och själva skivan på pluggen hindrar allt från att lossa från plexit.
7f1b49500ccedee42b0e97ca0476f49f.jpg
Det kräver ju dock lite utrymme bakom plexit så fraggpluggen får plats.
Jag har inte testat detta själv, utan det är bara en idé...

Sent using Jedi mind trick.
 

Verkar som en intressant lösning : )

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt förra kar satt en bakgrund av ardex 45(har jag för mig) och snäckskalskross, denna blandning hade lagts på glasskivor, vet ej tjocklek men max 6mm skulle jag tror, glasen sillikonades sedan mot bak- och sidorutor. Jag är ganska säker på att bakgrunden inte fästes mot glaset på något speciellt sätt utan fastnade tillräckligt av sig själv när det härdade...

Buntband är väl ganska flitigt använt som fästmedel? Tror det tar väldigt lång tid innan de blir så spröda att de ger upp... Belastningen blir väl inte så hög på dem heller såvida det inte är riktigt stora stenar som ska hållas upp?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borra hål i plexit, stoppa in fraggpluggar vars ände är doppad i lim (cyanoakrylat). Foten på fraggpluggen fäster mot stenen och själva skivan på pluggen hindrar allt från att lossa från plexit.
7f1b49500ccedee42b0e97ca0476f49f.jpg
Det kräver ju dock lite utrymme bakom plexit så fraggpluggen får plats.
Jag har inte testat detta själv, utan det är bara en idé...

Sent using Jedi mind trick.


Kommer inte distansen som fragggpluggarna skapar göra så att det står en hel del vatten stilla där bakom som kommer blir dåligt?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte distansen som fragggpluggarna skapar göra så att det står en hel del vatten stilla där bakom som kommer blir dåligt?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Borra lite hål här och där i stenväggen (diameter cirka 5mm) så blir det inte stillastående. Jag har gjort så med min BTN-bakgrund.
Det blir inte mycket vattenrörelse, men det rör på sig...och pods mm kan även komma in bakom där och äta/bo.

Sent using Jedi mind trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, förslaget med fraggpluggar var ny, den hade jag inte tänkt. Dock så tror jag att det blir för stillastående.

Efter att ha pratat med några andra kontakter som jag har, har jag betämt mig för att göra ett prov med att limma med följande produkt.

http://www.seachem.com/reef-glue.php

Som jag har sagt innan det är inte en perfekt fog jag är ute efter utan bara en extra säkring att allt står kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har varit lite tyst på sista tiden men jag vill göra en liten uppdatering av mina tester.

Jag kan meddela att reef-glue fungerar bra med plexiglas och levandesten.

 

Det som gav med sig vid belastningstest var ytan på den levande stenen.

Den porösa ytan verka sätta gränsen för hur stark limningen blir

 

Det som är lite jobbig är att där inte är mycket i varje tub...

Speciellt ifall man har mycket att limma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...