Gå till innehåll

Akvariekemi och koraller


per.w

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte kolla med er om vad ni tänker om nitrat och fosfat samt litet annat...

 

Bakgrund: 

Jag fick ju börja om med koraller då många dog av vad jag skulle vilja tro var RTN..  Inte helt säkerställt att det var det, men då mina acroporor blev snövita på bara någon vecka och på det sätt som beskrivs på nätet, så tror jag att det var så.

 

Jag började om på ruta ett, få ordning på vattnet, mjukisar, bättre filtrering. 

 

Nu har jag utökat med litet acroporor, montiporor, samt en rad andra mer känsliga koraller. De ser ut att må bra och jag kolla vattenvärden varje dag för att se om det svänger.. Så här ser det ut: Temp 24-25 grader, salt 1025, ph 7,4-7,7, Kh 8,1 - 8,3, Ca 380, Mgn 1350, Nitrit 0, Nitrat 50, Ammonium 0, Fosfat 0,1 (brukar ligga på ,25) Kalium 400. Tester Salifert..

 

Jag tillsätter mineraler (tritonlab) samt calcium, magnesium, buffer varje dag med dospump. (för att det behövs) Samt vodka..

 

Några tankar kring detta???

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du nöjd med resultaten?

 

Det känns som lite hög näring för SPS, men samtidigt så finns det folk som har superfina kar med ännu högre näring, så det behöver inte vara något problem.

Hur snabbt varierar KH mellan 8,1 och 8,3, från dag till dag eller över någon vecka? Inte för att det skulle vara farligt med dag till dag, men det kan påverka färgerna mm.

 

Kör du triton metoden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är att många sps mår dåligt och kan även dö vid nitrat över 50 ppm. Du ligger verkligen och balanserar på en skör tråd. Även fosfat är på tok för högt anser jag. Fosfat skall helst ligga under 0.08 ppm,, och idealiskt 0.04-0.06ppm tycker jag. Nitrat helst ej över 5ppm, men idealiskt mellan 1-5 ppm.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte få ner fosfat eller Nitrat. Jag kör aktivt kol i en reaktor och fosfatremover i en annan. Bytt senast 30/12. Jag kör även vodka varje dag och idag har jag ökat den dosen. Skummaren går på max...

 

Jag ska försöka byta mer vatten en period och se om det hjälper... Men som med allt så får man skynda långsamt... 

 

Jonas, vad skulle du göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, per.w sa:

Jag kan inte få ner fosfat eller Nitrat. Jag kör aktivt kol i en reaktor och fosfatremover i en annan. Bytt senast 30/12. Jag kör även vodka varje dag och idag har jag ökat den dosen. Skummaren går på max...

 

Jag ska försöka byta mer vatten en period och se om det hjälper... Men som med allt så får man skynda långsamt... 

 

Jonas, vad skulle du göra?

Tror det är en bra metod att här köra kolkälla så nåde N o P är högt. Jag hade nog helt enkelt bara höjt kolkälledosen lite till.

Om det inte funkar hade jag övervägt ett algrefugium. Den kommer ta nitraten bra, och sen kan du kompletera med mer GFO, då alger tar lite mer N än P än vad bakterier gör.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror det är en bra metod att här köra kolkälla så nåde N o P är högt. Jag hade nog helt enkelt bara höjt kolkälledosen lite till.
Om det inte funkar hade jag övervägt ett algrefugium. Den kommer ta nitraten bra, och sen kan du kompletera med mer GFO, då alger tar lite mer N än P än vad bakterier gör.
 
 

Ok, jag höjde vodka dosen med 0,5ml idag! Jag kör det några dagar och ser om det gör någon skillnad!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för era synpunkter.. Idag efter vattenbyte (osmos) och rengöring av skummare ser det ut så här.

salt 1024, ph7,7 kh9,9, ca 370-380, mgn 1350, nitrit0, nitrat50, fosfat 0,25 (tillfört 1,5ml vodka, 2msk calcium och 2msk magnesium. Ph ligger konstant runt 7,7 Kh svänger dagligen. Senaste 5 dagarna: 7,7: 8,0: 8,2: 8,3: 9,9

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Strikt sa:

Menar du att KH varierar så mycket endast nu eller gjorde det så även innan du fick problem med SPSerna?

Jag kan inte få ner fosfat eller Nitrat. Jag kör aktivt kol i en reaktor och fosfatremover i en annan. Bytt senast 30/12. Jag kör även vodka varje dag och idag har jag ökat den dosen. Skummaren går på max...

 

Jag ska försöka byta mer vatten en period och se om det hjälper... Men som med allt så får man skynda långsamt... 

 

Jonas, vad skulle du göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kh kan variera 1.6 på ett dygn låter som mätfel eller så tog du ena dagen alldeles före dosering och andra dagen direkt efter.

Hur gamla är testerna, eller snarare hur länge har de varit öppnade?

 

Du bytte 25 liter men hur mycket vatten finns det i systemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Strikt sa:
Ang KH? Har du mätt vid samma tidpunkt varje dag?


Ja mer eller mindre, för att undvika mätfels variabler! Köpte nya tester efter jul för att eliminera det med! Mäter med Hannah och salifert! Burken är på 720L men det är väl inte mer än 620-650L vatten i systemet... 


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ändrat av per.w
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Ja mer eller mindre, för att undvika mätfels variabler! Köpte nya tester efter jul för att eliminera det med! Mäter med Hannah och salifert! Burken är på 720L men det är väl inte mer än 620-650L vatten i systemet... 


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ok. Den variationen på KH är trolig felkälla.
Doserar du karbonater med doserpump?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...