Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

robinlothman

vita maskar HJÄLP!!

5 inlägg i detta ämne

som titeln beskriver har jag vita maskliknade djur eller vad det nu kan vara. inte tjockare än ett hårstrå, ca:3-4 mm långt rör sig som mask om man petar på dom när man ser dom. 2 små fraggar håller på att dö vad är det för skräp jag fått?? bifogar en bild. tanken har vart igång sedan i september 2017

26231729_10159827779180427_7183231768286943264_n.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske kan vara nematoder. 

Det finns en hel del fiskar som äter dem. T.ex gyltor och sjökockar. 

Eller Cirrhilabrus, Halichoeres, Pseudocheilinus och Synchiropus borde ta dem.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte det är maskarna som ger sig på korallerna, jag har aldrig hört talas om en sån parasit i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Noterade även att det va någon rör liknande mask som satt igenom korallvävnaden, med en V formad tentakel.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sista bör vara en vermetid. Tentaklerna på dem kan irritera koraller så jag brukar ta bort när de blir för många.

Antagligen var den där först och korallen har vuxit över den. De fäster inte på levande korallvävnad så jag brukar få dem i kanten av korallens fotskiva.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu