Gå till innehåll

Rowaphos (GFO ) sänker KH.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Enligt en del teoretiska modeller kan GFO på sikt  sänka KH. Men att det också sänker KH akut på ett rätt betydande sätt var nytt för mig (och för Dr Randy Holmes i USA). 

 Detta har jag märkt att det gör tack vare min nu kontinuerliga KH mätning. 

Den långvariga kH sänkningen förklaras sen tidigare (av tex just Randy i hans artiklar) av eventuellt ökad kalkbildning i mediat som kan klumpa ihop sig, detta i sin tur orsakat av att GFO släpper hydroxidjoner samt en del andra sekundära mekanismer. 

Men så länge mediat bara innehåller järnhydroxid/oxid, ja alltså det som det påstås innehålla, så skall det inte kunna ha en akut direktsändande effekt på KH. Snarare tvärtom. 

Men!, det har det!

För att det skall kunna ske kan det tex vara så att medlet innehåller även Järnklorid. Järnklorid kommer snabbt som tusan ta upp hydroxidjoner o bilda järnhydroxid. Och där har vi isåfall förklaringen varför i all fall Rowaphos sänker kH (och pH) ganska omedelbart vid kontakt med saltvatten. 

 

Effekten är inte obetydlig och eftersom kH är en av de viktigaste parametrarna att hålla stabilt över både kort o lång tid är detta i alla för mig en ny vinkling på GFO , och jag hade inte upptäckt detta om det inte vore för min kontinuerliga KH mätning. 

 

Är det detta som är en delorsak till varför en för hög dos med GFO kan skada korallerna!?... borde det inte stå på produkten att den isåfall innehåller även Järnklorid?..eller åtminstone att den har en direkt sänkande effekt på kH och pH? )(avser ej långtidseffekterna). 

 

Hade jag (eller min maskin just här) nu inte sett detta och Buffrat upp allteftersom min GFO äter upp viss alkalinitet...hur hade mitt kH sett ut då om 1 vecka??

 

Nåt att tänka på kanske vid stora doser av GFO:-)

 

Jonas

 

 

 

0C9CE4E4-739C-4ACD-92F6-055912E662FB.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår inte riktigt diagrammet. Du har en kontinuerlig nedgång strax före och sedan en uppgång med en prick. Sedan har du en snabb nedgång som du har en prick på. När har du satt in Rowaphos? Pilen pekar på några timmar före nedgången. Vad orsakade nedgången den 9/1?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Förstår inte riktigt diagrammet. Du har en kontinuerlig nedgång strax före och sedan en uppgång med en prick. Sedan har du en snabb nedgång som du har en prick på. När har du satt in Rowaphos? Pilen pekar på några timmar före nedgången. Vad orsakade nedgången den 9/1?

 

MVH Lasse

pilen pekar på när jag satte in Rowa. Pilen är inte satt helt exakt, svårt på telefonen.  kl 12 am, 10 jan,   satte jag in Rowaphos dvs exakt efter den sista blå pilen. En mätning sedan 2 timmar senare hade KH gått ner med 0.3dKH.

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Förstår inte riktigt diagrammet. Du har en kontinuerlig nedgång strax före och sedan en uppgång med en prick. Sedan har du en snabb nedgång som du har en prick på. När har du satt in Rowaphos? Pilen pekar på några timmar före nedgången. Vad orsakade nedgången den 9/1?

 

MVH Lasse

sen vidare: den kontinuerliga nedgången strax före (em 9 jan) är ett uttryck för den vanliga KH konsumtionen på dagen.

Sen har vi en sak till som är intressant: kurvan ovanligt rak ända fram till kl 12 am, trots att kalkreaktorn har stängt av (blå punkter), vilket kom i samband med att fosfat steg efter att i sin tur cyanon dog. Det tolkar jag som att den stigande fosfaten( 0.2ppm) tillfälligt bromsat upp kalkbildningen en smula. Vid den tidpunkten nämligen där linjen nu är rak, går alltid KH kurvan ner tydligt men här är den rak trots att kalkreaktorn dessutom är avstängd. 

 

Mina tankar kring det här är att

1) GFO innehåller FeCl o därmed har en betydande akut sänkande effekt på KH, och det är i sig inte en betydelselös biverkan

2) Högt fosfat, i alla fall så högt som 0.2 ppm o när det kommer snabbt, hämmar kalkbildningen

3) chemiclean stressar koraller tillfälligt så kalkbildning avtar (syns ej i denna kurvan, här är det mesta av chemiclean i sig borta nu. 

 

samband 1 har jag även visat experimentellt i separat kärl, (du inspirerade mig med din vetskap om att detta sker med järnklorid)

samband 2 har jag sett 2 ggr nu på kort tid

samband 3 är jag mer osäker på, kan va andra effekter av chemiclean också, såsom störd bakterieflora, eller en direkteffekt av preparatet (vi vet ju inte allt vad det innehåller)

 

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spännande och kan säkert finnas samband. Men som jag skrivit tidigare så görs så många förändringar under en kortare tid så "resultatet" blir påverkat av så mycket att du inte kan säga nåt med säkerhet. Även om du verkligen tror på teorin och den verkar rimlig. 

 

Du har möjlighet att testa det lite mer kontrollerat (utan vattenbyte, chemiclean, ny fosfatremover mm) och då skulle det bli mer troligt resultat. 

 

/ David 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Spännande och kan säkert finnas samband. Men som jag skrivit tidigare så görs så många förändringar under en kortare tid så "resultatet" blir påverkat av så mycket att du inte kan säga nåt med säkerhet. Även om du verkligen tror på teorin och den verkar rimlig. 

 

Du har möjlighet att testa det lite mer kontrollerat (utan vattenbyte, chemiclean, ny fosfatremover mm) och då skulle det bli mer troligt resultat. 

 

/ David 

 

Absolut. Det behövs mer test. Men ett test var att jag redan gjort var att jag la ner Rowaphos i isolerat vatten. 

Mätte kH o pH 15 min senare: 

kH sjönk med 1.5dkh och pH sjönk med 0.2 direkt. 

 

mvh

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En kanske oväsentlig fråga då jag inte har riktig koll på kemin bakom fosfatbindning, men om man blötlägger Rowaphos i osmosvatten med en nypa bikarbonat innan man lägger i det i akvariet...sabbar man den fosfatsänkande effekten då (eller strular till det på annat sätt)?

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, BatmanGefle sa:

En kanske oväsentlig fråga då jag inte har riktig koll på kemin bakom fosfatbindning, men om man blötlägger Rowaphos i osmosvatten med en nypa bikarbonat innan man lägger i det i akvariet...sabbar man den fosfatsänkande effekten då (eller strular till det på annat sätt)?

Sent using Jedi mind-trick.
 

Nej det borde man inte göra. 

Om det nu finns järnklorid så blir det som sagt snabbt till järnhydroxid och järnhydroxiden är ju den molekyl sen som utgör verkan genom att binda upp fosfatjoner och samtidigt kasta ut en hydroxidjon. 

Så ditt test gör kanske bara så Järnkloriden övergår till GFO o därmed slipper man den kH sänkande effekten sen men har kvar den fosfatbindande. Jag tror det borde funka men det kan va givande att höra vad @Lasse tror om den saken också. 

 

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, BatmanGefle sa:

En kanske oväsentlig fråga då jag inte har riktig koll på kemin bakom fosfatbindning, men om man blötlägger Rowaphos i osmosvatten med en nypa bikarbonat innan man lägger i det i akvariet...sabbar man den fosfatsänkande effekten då (eller strular till det på annat sätt)?

Sent using Jedi mind-trick.
 

Tror faktiskt du inte ens behöver addera NaHCO3 utan det räcker att du låter Järnkloriden komma i kontakt med vatten. 

För det som då sker även vid vanligt vatten är att  kloridjonen släpper direkt o det trevärds järnet tar upp hydroxidjoner o bildar järnhydroxid samt vätejoner. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktiskt du inte ens behöver addera NaHCO3 utan det räcker att du låter Järnkloriden komma i kontakt med vatten. 
För det som då sker även vid vanligt vatten är att  kloridjonen släpper direkt o det trevärds järnet tar upp hydroxidjoner o bildar järnhydroxid samt vätejoner. 
Ok. Jag sköljer faktiskt mitt Rowa i lite osmosvatten innan jag lägger i det i sumpen för att få bort en del av "dammet" som annars far runt i hela karet. Det kan ha dubbla positiva effekter då...

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på att det är så faktiskt. Jonas - du har ju möjligheten att testa - gör det. två prover. En obehandlad och en sköljd. Men jag är osäker på att upptagningsförmågan blir lika bra om man tar bort kloriden. Har för mig att Rowa inte rekommenderar sköljning (kan ha fel där)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte säker på att det är så faktiskt. Jonas - du har ju möjligheten att testa - gör det. två prover. En obehandlad och en sköljd. Men jag är osäker på att upptagningsförmågan blir lika bra om man tar bort kloriden. Har för mig att Rowa inte rekommenderar sköljning (kan ha fel där)
 
MVH Lasse
f193f9e4248fb9f7493a0e3cd1a3bb54.jpg


Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎12 at 00:58, Lasse sa:

Där ser man

 

MVH Lasse

Precis, det talar  alltså för att RP innehåller järnklorid, då järnklorid pgr av sin lättlöslighet sköljs bort om man sköljer i vatten. Troligen är det denna effekt dom vill undvika. Jag har vetat sen länge att dom rekommenderar just detta att inte skölja men förstår nu först varför.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rowa rekommenderar ju att man sköljer i osmosvatten tills alla småpartiklar är borta. Då skulle ju järnklorid försvinna.

Jag skulle inte använda det i en fluidiserande reaktor då det finns rapporter om att partiklar som gnags loss hamnar i sidolinjeorganet eller näsporerna hos fiskar och orsakar inflammation. (HLLE)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-16 at 10:07, jonasroman sa:

Precis, det talar  alltså för att RP innehåller järnklorid, då järnklorid pgr av sin lättlöslighet sköljs bort om man sköljer i vatten. Troligen är det denna effekt dom vill undvika. Jag har vetat sen länge att dom rekommenderar just detta att inte skölja men förstår nu först varför.

De skriver ju att vid användning i reaktor så rekommenderar de sköljning, men inte vid användning i strumpa. Jag tolkar det som att de helt enkelt bara vill minska på "dammolnet" som blir större då det är rörligt i en reaktor än statiskt (hyfsat iaf) i en strumpa.

Dvs eventuell järnklorid bör ju då inte ha något att göra med själva funktionen (fosfatupptaget)..? Eller hur? Och om järnklorid är så lättlösligt, så skulle ju Rowaphosens fosfatbindande effekt vara extremt kortlivad, och sedan har man bara en strumpa med brunt pulver som är kloridfritt och funktionslöst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror faktiskt du inte ens behöver addera NaHCO3 utan det räcker att du låter Järnkloriden komma i kontakt med vatten. 
För det som då sker även vid vanligt vatten är att  kloridjonen släpper direkt o det trevärds järnet tar upp hydroxidjoner o bildar järnhydroxid samt vätejoner. 
Bytte mitt GFO idag och hade några minuter över att leka lite...
Här är pH-effekten på sköljd vs osköljd (i akvarievatten) Rowaphos:



(Jag har dragit upp hastigheten på videon, därav Helan&Halvan-känslan...)

Det verkar ju onekligen som om vätejoner kastas ut som du säger, och/eller hydroxidjoner binds upp...

MEN...sen jag städat undan allt kom jag att tänka på en sak. Proben funkar ju genom att mäta spänningsskillnaden mellan in- och utsida på glaset...och det dammar ju rätt rejält av Rowa...kan det helt enkelt bara en felmätning pga Rowa-dammet som lägger sig runt proben? Man kanske skulle göra om samma test, men med filtrerat vatten..?

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är snarare hydroxidjoner som bildas. Det kan inte gärna bildas klor av järnoxid. Men järnoxidhydroxid kan det bildas.
Men om det innehåller järnklorid (som det misstänks tidigare i tråden) så finns det ju klor där.
Om det bildades hydroxidjoner borde väl pH stiga?!

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om Rowaphos innehåller en mindre del järnoxid FeO eller Fe2O3 omvandlas det i kontakt med vatten till FeOOH och H+. OH-+ H+ kommer från vatten H2O.

Det tror jag är mycket troligare än att det skulle innehålla järnklorid.

Järnklorid som fosfatreducering är ytterligt snabb vilket rowaphos inte är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...