Gå till innehåll

Rowaphos (GFO ) sänker KH.


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Men då bildas det vätejoner och de sänker pH Hydroxidjonen binds upp. Då är jag med. Men Rowaphos är effektivare vilket kan tyda på järnklorid. Men det viktigaste är att de påverkar pH neråt. 
 
MVH Lasse
Att Rowa är effektivare, kan det helt enkelt bero på att den har större area att binda fosfat på? Den är ju mycket finkornigare än flera andra GFO....bara en tanke.

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎25 at 23:15, stigigemla sa:

Om Rowaphos innehåller en mindre del järnoxid FeO eller Fe2O3 omvandlas det i kontakt med vatten till FeOOH och H+. OH-+ H+ kommer från vatten H2O.

Det tror jag är mycket troligare än att det skulle innehålla järnklorid.

Järnklorid som fosfatreducering är ytterligt snabb vilket rowaphos inte är.

Jo, fast pH sänkningen och alkalinitetssänkningen med Rowa kommer momentant, precis som om det innehöll järnklorid. I mitt test efter bara 30 sek sjönk pH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎25 at 21:33, BatmanGefle sa:

Men om det innehåller järnklorid (som det misstänks tidigare i tråden) så finns det ju klor där.
Om det bildades hydroxidjoner borde väl pH stiga?!

Sent using Jedi mind-trick.
 

 

GFO är ju i huvudsak järnhydroxid/järnoxid. Och där har du rätt, när denna binder fosfat frisätts OH joner. Det var därför som jag överhuvudtaget började forska i detta och kunde inititalt inte förstå varför då Rowa, trots detta, istället gav en ph sänkning. Samtidigt för varje hydroxidjon som tas upp tas en fosfatjon upp. Båda dessa joner bidrar lika mkt till alkaliniteten, men dock ej lika mkt till ph. SÅ: OM Rowa BARA innehöll GFO, så skulle effekten bli som jag inledningsvis sa till @Lasse, oförändrad alkalinitet, men höjning av pH. Men, eftersom detta inte sker, så insåg jag att det måste finnas Järnklorid i mediat.

Järnklorid reagerar blixtsnabbt i vatten med att lösa upp sig till fritt järn (o fria kloridjoner, dock inte så det betyder nåt i karet). Det fria järnet drar direkt till sig hydroxidjoner pgr av att dom agerar som en syra. Ja, dvs OH jonerna i vattnet minskar och såväl alkalinitet som pH sjunker.

NU, har det bildats i o med detta av järnkloriden, Järnhydroxid: Denna är ju samma nu som originalsubstansen, och kan ta upp fosfatjoner, o då återigen på nytt lämna sin hydroxidjon. Men bara samtidigt som en fosfatjon tas upp. Dvs på längre sikt blir alkalinitetessänkningen kvar som järnklorid gav upphov till, men inte ph sänkningen.

 

Så sammanfattningsvis bord det men järnklorid(och Rowa) bli så här:

 

Kort sikt(minuter): Alk ner, pH ner

Lång sikt(timmar,dagar): Alk ner, pH nästan  oförändrat

 

Mvh

Jonas Roman

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...