Gå till innehåll

Dosering utav väteperoxid? Effekter på levande?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag använder den färdigblandade 12%-lösningen från Söchting, numera med en katalysator i oxydator W.

Jag vet inte verklig förbrukning då jag inte haft den tillräckligt länge, om jag räknar på siffrorna i manualen till A-modellen så borde den räcka ca 80 dagar mellan påfyllningarna.

 

Tidigare använde jag som sagt modell A, med samma 12%-lösning, men med 2 katalysatorer. Enligt manualen skulle en laddning på 250 ml då räcka i 10 dagar, vilket verkade stämma med min verkliga förbrukning. 

 

Jag räknar med att verklig vattenvolym i mitt kar är 475 liter, det gör att jag ligger på gränsen för om jag ska ha 1 eller 2 katalysatorer när jag använder 12 %-ig lösning. Som jag ser det finns det dock några fördelar med den som gör att jag helst inte vill gå ner i styrka:

- Det är den starkaste som jag lyckat hitta i någon butik som vill leverera hit.

- Jag får tillräckligt långt intervall mellan påfyllningarna (jag är ibland bortrest flera veckor och vill att akvarievakten ska ha minimalt med arbetsuppgifter).

- Jag slipper blanda - bekvämt. 

 

Fördelen med att blanda en egen styrka skulle ju dock vara att dosen går att anpassa mer exakt, men då måste jag ju först veta vad som är en optimal dos...

 

Jag tänker också att jag just nu troligen har ganska lite "skit" i vattnet då jag har ett kraftigt algproblem som jag intensifierat anstängningarna att bli av med genom att bland annat minska matningen, bytt till tätare filtersockor som jag rengör oftare. Så kanske detta kan ha bidragit till att dosering med 2 katalysatorer i W verkade bli för mycket trots att det funkade med A?Förändringarna sammanföll visserligen inte exakt med bytet av modell, men kan kanske ha påverkat?

 

Vad gäller påverkan på det levande så är det bara Sinularian som jag kunnat se något kan bero på väteperoxiden, men så har jag ju inte så mycket koraller än heller.

Efter att jag minskade dosen så hämtade sig Sinularian, och någon annan konsekvens har jag inte kunnat observera ännu.

 

Vet inte om detta långa svar var till någon hjälp @Dimorb? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Lasse sa:

Jag kör med två till ca 9 % lösning i en A och ca 310 liter vatten.

 

Ser du påverkan på levande så gå för guds skull ner på dosen

 

MVH Lasse


Jag kan inte härleda reaktionerna på korallerna till väteperoxiden men sänker nu genom att halvera antalet katalysatorer. Det är väl samma sak som att halvera dosen eller måste man ner i koncentration på lösningen menar du? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att halvera antalet katalysatorer är samma som att halvera dosen, men att halvera styrkan på lösningen är att minska dosen till en fjärdedel som jag fattat det!

 

Exempel beräknat på uppgifter i manualen tll A:

2 katalysatorer och 12% => 2160 mg O2/dygn och 25,0 ml lösning/dygn = 3,0 ml ren väteperoxid/dygn

1 katalysator    och 12% => 1080 mg O2/dygn och 12,5 ml lösning/dygn = 1,5 ml ren väteperoxid/dygn - dvs hälften

2 katalysatorer och  6% =>  540 mg O2/dygn och 12,5 ml lösning/dygn = 0,75 ml ren väteperoxid/dygn - dvs en fjärdedel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, KennethN sa:

Jag använder den färdigblandade 12%-lösningen från Söchting, numera med en katalysator i oxydator W.

Jag vet inte verklig förbrukning då jag inte haft den tillräckligt länge, om jag räknar på siffrorna i manualen till A-modellen så borde den räcka ca 80 dagar mellan påfyllningarna.

 

Tidigare använde jag som sagt modell A, med samma 12%-lösning, men med 2 katalysatorer. Enligt manualen skulle en laddning på 250 ml då räcka i 10 dagar, vilket verkade stämma med min verkliga förbrukning. 

 

Jag räknar med att verklig vattenvolym i mitt kar är 475 liter, det gör att jag ligger på gränsen för om jag ska ha 1 eller 2 katalysatorer när jag använder 12 %-ig lösning. Som jag ser det finns det dock några fördelar med den som gör att jag helst inte vill gå ner i styrka:

- Det är den starkaste som jag lyckat hitta i någon butik som vill leverera hit.

- Jag får tillräckligt långt intervall mellan påfyllningarna (jag är ibland bortrest flera veckor och vill att akvarievakten ska ha minimalt med arbetsuppgifter).

- Jag slipper blanda - bekvämt. 

 

Fördelen med att blanda en egen styrka skulle ju dock vara att dosen går att anpassa mer exakt, men då måste jag ju först veta vad som är en optimal dos...

 

Jag tänker också att jag just nu troligen har ganska lite "skit" i vattnet då jag har ett kraftigt algproblem som jag intensifierat anstängningarna att bli av med genom att bland annat minska matningen, bytt till tätare filtersockor som jag rengör oftare. Så kanske detta kan ha bidragit till att dosering med 2 katalysatorer i W verkade bli för mycket trots att det funkade med A?Förändringarna sammanföll visserligen inte exakt med bytet av modell, men kan kanske ha påverkat?

 

Vad gäller påverkan på det levande så är det bara Sinularian som jag kunnat se något kan bero på väteperoxiden, men så har jag ju inte så mycket koraller än heller.

Efter att jag minskade dosen så hämtade sig Sinularian, och någon annan konsekvens har jag inte kunnat observera ännu.

 

Vet inte om detta långa svar var till någon hjälp @Dimorb? :-)


Jag tror det hjälper.

Mina observationer är att de korallerna med toppar på tentaklerna t.ex. sinularie, goniopora och zoanthus är de första som drar ihop sig och vissa tecken på missnöje. Så om man har lite koll på hur de är när de är som störst och kan se när de misstrivs så är det ju en fin indikator på om man doserar för mycket eller för lite.

Får se om det gör någon skillnad på mina koraller. Märkte i går när jag såg på gamla foton och in i akvariet samtidigt att det är ganska stor skillnad på vissa koraller.

En goniopora jag har som är röd och normalt skall ha blå toppar på tentaklerna har inte längre blå toppar. Detsamma gäller med flera andra färgkombinationer. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, KennethN sa:

Att halvera antalet katalysatorer är samma som att halvera dosen, men att halvera styrkan på lösningen är att minska dosen till en fjärdedel som jag fattat det!

 

Exempel beräknat på uppgifter i manualen tll A:

2 katalysatorer och 12% => 2160 mg O2/dygn och 25,0 ml lösning/dygn = 3,0 ml ren väteperoxid/dygn

1 katalysator    och 12% => 1080 mg O2/dygn och 12,5 ml lösning/dygn = 1,5 ml ren väteperoxid/dygn - dvs hälften

2 katalysatorer och  6% =>  540 mg O2/dygn och 12,5 ml lösning/dygn = 0,75 ml ren väteperoxid/dygn - dvs en fjärdedel

Så detaljerat är det inte i manualen till W

 

Där står det inget om O2 per dygn utan bara uppskattningar om passande antal katalysatorer till koncentrationern av väteperoxid.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Dimorb sa:

Så detaljerat är det inte i manualen till W

 

Där står det inget om O2 per dygn utan bara uppskattningar om passande antal katalysatorer till koncentrationern av väteperoxid.

 

Nej, de är väldigt olika vilken information som är med i manualerna till de olika modellerna.

 

Här finns länkar till de olika manualerna:

https://www.oxydator.de/service/gebrauchsanleitungen/

Sidan är på tyska, men manualerna har engelska också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , jag har plockat ur min oxidator för tillfället , kör med ozon istället , det är för att jag ska komma tillbaka till ruta ett ,

men karet har inte varit lika någon dag sedan 4/12 17 , alla skit alger som finns har kommit och gått , men nu är det på rätt väg , 

jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att väteperoxid under längre tid skulle på verka cell uppbyggnad ,

jag trodde att dubbelt skulle bli dubbelt så bra ,  men det blev totalt tvärt om istället ,blev skit med allt ,  men man lär så länge man lever ,

18 timmar sedan, Dimorb sa:

Jag antar att mängden katalysatorer har inneburit en form av överdosering och att jag bör sänka mängden igen och följa anvisningarna från leverantören.

Men hur många katalysatorer använder ni i era lösningar? Vilken koncentration på lösningarna har ni? Hur länge varar era lösningar?

 

Skall observera om jag får en mer konstant polypexpansion nu när jag går ner i dosering.

 

 

jag tror att du gör helt rätt i att ta bort katalysatorer , bättre med ett lite skitigare kar än ett dött kar , du kan ju alltid öka med fler katalysatorer fram över, 

du kan ju åtminstone  komma till ett bra riktvärde ,då har du ju något att utgå ifrån  ,då du ser vad som är bra eller dåligt ,

detta är ju ett fel som inte går att mäta sig fram till , 

mvh stefan

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Andre , jag har plockat ur min oxidator för tillfället , kör med ozon istället , det är för att jag ska komma tillbaka till ruta ett ,

men karet har inte varit lika någon dag sedan 4/12 17 , alla skit alger som finns har kommit och gått , men nu är det på rätt väg , 

jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att väteperoxid under längre tid skulle på verka cell uppbyggnad ,

jag trodde att dubbelt skulle bli dubbelt så bra ,  men det blev totalt tvärt om istället ,blev skit med allt ,  men man lär så länge man lever ,

 

jag tror att du gör helt rätt i att ta bort katalysatorer , bättre med ett lite skitigare kar än ett dött kar , du kan ju alltid öka med fler katalysatorer fram över, 

du kan ju åtminstone  komma till ett bra riktvärde ,då har du ju något att utgå ifrån  ,då du ser vad som är bra eller dåligt ,

detta är ju ett fel som inte går att mäta sig fram till , 

mvh stefan

 

 

 

Ja helt enig i det.

Men jag är fortsatt lite orolig för om jag skall köra med 3 katalysatorer. Enligt manualen är det för 2000-4000 liter. Jag har ju 1970 liter som är tungt belastat av fisk. 

Borde man gå ner ännu mer för säkerhets skull eller vänta och se om det blir bättre polypexpansion på de korallerna som jag upplever är griniga i dag?? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle gå ner till högst 2 - kanske bara en för någon tid och observera vad som händer. Då kan du få reda på om det är H2O2 som skapar problemen. Jag bedömer att det är större fara att köra med tre ett tag än att dra ner . Du körde ju utan förut och då funkade det väl ok men kanske inte bra. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , jag kan bara hålla med Lasse där 

1 minut sedan, Lasse sa:

Jag skulle gå ner till högst 2 - kanske bara en för någon tid och observera vad som händer. Då kan du få reda på om det är H2O2 som skapar problemen. Jag bedömer att det är större fara att köra med tre ett tag än att dra ner . Du körde ju utan förut och då funkade det väl ok men kanske inte bra. 

 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Jag skulle gå ner till högst 2 - kanske bara en för någon tid och observera vad som händer. Då kan du få reda på om det är H2O2 som skapar problemen. Jag bedömer att det är större fara att köra med tre ett tag än att dra ner . Du körde ju utan förut och då funkade det väl ok men kanske inte bra. 

 

MVH Lasse


Men tror du inte jag får samma besked om jag går ner till 3 katalysatorer från 6 stycken?

Jag tänker att om jag halverar dosen så bör jag se positiva effekter om det nu är väteperoxiden som är boven i akvariet. Eller det kanske bara medför att de negativa effekterna blir mindre synliga men likväl ligger där och skadar. 

Vad kan det vara i akvariemiljön som avgör om 3 katalysatorer fungerar till två så olika volymer?

Manualen säger ju 3 katalysatorer till 2000-4000 liter. Det är ju stor skillnad på 2000 liter och 4000 liter. Är det mängden föroreningar i vattnet? Mängden fisk? Eller vad kan det vara som gör att i vissa fall passar 3 katalysatorer till 2000 liter och i andra fall till 4000 liter?  

 

Jag mäter ju organisk med salifert och där är det alltid superbra värden. Kanske det är p.g.a. överdoseringen eller att jag gör fel. 
Men ju mer jag tänker på det ju mer tänker jag nog att gå ner till 2 katalysatorer. Tror det stod 2000-4000 på 12% skulle vara 3 katalysatorer men 1000-2000 liter skulle bara vara 2. 
Min totala volym på systemet är ju 1970 liter men karet är ju inte fullt till bredden, det är ju sten i, sumpen är ju inte fylld till bredden osv.. 

 

@Lasse @Stefan molin

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör nu med 2 katalysatorer till 12% lösning så som rekommenderat mellan 1000-2000 liter.

 

Men när jag skulle ta ut katalysatorn var jag tvungen att hälla över väteperoxiden som var i till en av de tomma väteperoxidflaskorna jag hade ståendes. När jag hade tagit ut katalysatorn hällde jag tillbaka väteperoxiden och satte ner oxydatorn igen. Då bubblade det (mikrosmå) bubblor, mycket mer än vad det har gjort förr. 

 

Kan så klart ha med någon reaktion på insidan av oxydatorn eller att det har blivit förorenat när jag har hällt fram och tillbaka men det fick mig till å tänka på huruvida plastbehållaren inuti oxydatorn klarar av långvarigt bruk. 

Det doseras ju genom de små hålen i toppen på plastbehållaren. Tror ni att de med tiden kan bli skadade så att de släpper mer än önskeligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skada är det nog ingen risk för och det släpper inte mer än vad övertrycket ger oavsett om hålet är lite för stort. Kolla nu så att du inte fått några orenheter. det gör du genom att se om det har förbrukats mer än vad det borde.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 18.1.2018 at 22:21, KennethN sa:

Att halvera antalet katalysatorer är samma som att halvera dosen, men att halvera styrkan på lösningen är att minska dosen till en fjärdedel som jag fattat det!

 

Exempel beräknat på uppgifter i manualen tll A:

2 katalysatorer och 12% => 2160 mg O2/dygn och 25,0 ml lösning/dygn = 3,0 ml ren väteperoxid/dygn

1 katalysator    och 12% => 1080 mg O2/dygn och 12,5 ml lösning/dygn = 1,5 ml ren väteperoxid/dygn - dvs hälften

2 katalysatorer och  6% =>  540 mg O2/dygn och 12,5 ml lösning/dygn = 0,75 ml ren väteperoxid/dygn - dvs en fjärdedel


Finner du något liknande om oxydator W?

När jag ser i manualen står det 2 katalysatorer när man använder 12% väteperoxid men ingenting mer. Det står också detsamma till akvarium som är mellan 500-1000 liter.

Så egentligen är den rekommenderade dosen på 12% väteperoxid till 2 katalysatorer mellan 500-2000 liter vilket är lite stort språng tänker jag. 

Ser en bättring nu.. framförallt på "fylligheten" hos acanthastrea och tentaklerna på gonioporerna. Kör nu med 2 katalysatorer men det blev så mycket bättre att jag är sugen på att gå ner till en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, verkar bara finnas beskrivet till A, men det bör ju vara samma oavsett modell. Reaktionshastigheten styrs av lösningens koncentration samt antalet katalysatorer (och av temperaturen), och då de är identiska så spelar det ingen roll vilken volym det är på plastbehållaren.

 

Har också sett att de rekommenderar 12% och 2 katalysatorer från 500 liter och ända upp till 2000 liter. Om jag förstått dig rätt så har du en verklig volym vatten i ditt system en bit under 2000 liter, så det borde ju inte vara för mycket med den doseringen. 

Å andra sidan så gör det knappast någon skada att testa att gå ner till endast 1 katalysator under en tid för att förvissa sig om att allt återhämtar sig från eventuell påverkan av den höga dosen som du haft. När allt verkar stabilt så kan du ju öka till 2 katalysatorer igen och se om du kan se någon förändring pga det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andre , om jag ställer tillbaks min oxydator kommer jag bara att använda en katalysator , deras bruksanvisning får man nog ta med en nypa salt ,

5 timmar sedan, Dimorb sa:

Så egentligen är den rekommenderade dosen på 12% väteperoxid till 2 katalysatorer mellan 500-2000 liter vilket är lite stort språng tänker jag. 

jag hade iallafall inte väntat mig det resultatet jag fick , det är allt lätt att vara efterklok , men det är bra om man är försiktig när det gäller oxidatorn ,

jag hade iallafall inte hört eller läst något direkt negativt , men om man gör en riktig groda brukar man vara ganska tyst med den , dyra misstag vill man ju inte skryta med ,

och om man ser eller känner på sig att det är något med karet som inte känns rätt , du vet när man får den här känslan att det är något som inte stämmer med karet ,

ta ur oxidatorn för säkerhets skull , den går ju alltid att ställa tillbaka , 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak som kan vara värd att nämna (som också är tydligare beskrivet i manualen till A) är att reaktionshastigheten, och därmed doseringen, ökar med högre temperatur och att man därför ej ska placera oxydatorn för nära någon värmekälla.

Reaktionshastigheten fördubblas om man går från 25 till 33 grader. Nu har man ju inte så varmt, men om man har tex 27 grader så har doseringen redan ökat med 25%, och har man då dessutom oxydatorn intill doppvärmaren så kan ju doseringen öka markant jämfört med manualens siffror.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, KennethN sa:

Nej, verkar bara finnas beskrivet till A, men det bör ju vara samma oavsett modell. Reaktionshastigheten styrs av lösningens koncentration samt antalet katalysatorer (och av temperaturen), och då de är identiska så spelar det ingen roll vilken volym det är på plastbehållaren.

 

Har också sett att de rekommenderar 12% och 2 katalysatorer från 500 liter och ända upp till 2000 liter. Om jag förstått dig rätt så har du en verklig volym vatten i ditt system en bit under 2000 liter, så det borde ju inte vara för mycket med den doseringen. 

Å andra sidan så gör det knappast någon skada att testa att gå ner till endast 1 katalysator under en tid för att förvissa sig om att allt återhämtar sig från eventuell påverkan av den höga dosen som du haft. När allt verkar stabilt så kan du ju öka till 2 katalysatorer igen och se om du kan se någon förändring pga det.

Nej jag tänker att det kan vara en rimlig dosering. Men såg direkt bättring när jag tog ut katalysatorer.. gick från 6 till 3 till 2. 

 

Stoppar på 2 st katallysatorer nu och så ser jag om det ger ett gott resultat. Det är ju svårt att säga om man får ännu bättre eller sämre resultat med bara en katalysator men så länge jag inte har någon oförklarlig död av någonting så är jag förnöjd. 

Har en favites som har börjat dö i kanterna och en goniopora lila som har varit helt ihopdragen en lång tid. Sedan jag bytte ner mig i antal katalysatorer har gonioporan kommit ut igen. Favites tar nog längre tid innan den vänder. Men tiden får utvisa. Kan vara en del kemisk krigsföring också för den växer ihop med andra koraller.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Stefan molin sa:

Hej Andre , om jag ställer tillbaks min oxydator kommer jag bara att använda en katalysator , deras bruksanvisning får man nog ta med en nypa salt ,

jag hade iallafall inte väntat mig det resultatet jag fick , det är allt lätt att vara efterklok , men det är bra om man är försiktig när det gäller oxidatorn ,

jag hade iallafall inte hört eller läst något direkt negativt , men om man gör en riktig groda brukar man vara ganska tyst med den , dyra misstag vill man ju inte skryta med ,

och om man ser eller känner på sig att det är något med karet som inte känns rätt , du vet när man får den här känslan att det är något som inte stämmer med karet ,

ta ur oxidatorn för säkerhets skull , den går ju alltid att ställa tillbaka , 

mvh stefan

Nej samma här.

För mig var det lite info att finna om funktionen överhuvudtaget och absolut inte sett några meningar om att det skulle kunna vara negativt, i alla fall inte före denna tråden kom igång. 

Jag avvaktar med 2 katalysatorer nu och tycker mig se en tydlig bättring hos vissa koraller. Skall låta det gå lite till och se om jag får igång tillväxt på de koraller som jag upplever har varit stilla. Om det inte sker eller det fortsätter negativt så tar jag bara ut den i en period. Kör med aktivt kol också så bör inte vara hela världen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Lasse sa:

Temp kan förklara både det ena och andra. 

 

MVH Lasse


Ja men om man har den i sista facket med returpump och samtidigt kör kylare på 26,2 med en felmarginal på 0,1 så är det inte mycket temperaturskillnader.

Det är klart det blir ju stora skillnader om en som har samma storlek på akvariet som mig rekommenderar 4 katalysatorer för han förbrukar bara si och så med väteperoxid och det beror på hans temp i akvariet och man inte vet om det. 

Viktigt att ha alla förutsättningarna före man kör på. 

Därför denna tråden är bra.. i alla fall för mig :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...