Gå till innehåll

Limma rör med tangit


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Ska på och limma lite rördelar till mitt karantänskar imorgon. Aldrig gjort det förr...

Jag har köpt tangit rengöringsmedel.....men har lite frågor. 

 

Hur pass snabbt härdar limmet, gäller det att jobba med blixtens hastighet?

 

Härdtid, 24 timmar?

 

Har förstått att jag ska lägga limsträng både längst ”in” i muff eller vad jag nu limmat samt mitt i + samma sak på rör som skjuts in (fast då längst ut på röret)?

 

Hittar blandad info. 

Verkar vara 2 läger, som vanligt i allt. Vrida eller inte vrida, det är frågan?

 

Vrida:

http://www.vattenbutiken.se/poolutrustning/ror-slang-kopplingar/lim-cleaner/pvc-u-lim-1

Inte vrida:

http://www.rubinpool.se/produkter/pvc-detaljer/slang-ror/tangit-pvc-lim

 

Något annat som är viktigt att tänka på?

 

Tack på förhand 

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har jobbat med Tangit och pvc i 20 år då jag byggt och servat ytbehandlingsanläggningar, där körs pumpar med ganska stora tryck och har aldrig fått ett rör som släppt eller börjat läcka.

Jag tvättar alltid delarna sedan stryker jag lim på röret och trycker bara ihop dem. 

Stryk över hela ytan som ska ha kontakt med delen du ska sätta ihop den med, jag använder alltid en liten pensel.

Limmet biter snabbt så du har inte så lång tid på dig när du tryckt ihop dom.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Genne sa:

Jag har jobbat med Tangit och pvc i 20 år då jag byggt och servat ytbehandlingsanläggningar, där körs pumpar med ganska stora tryck och har aldrig fått ett rör som släppt eller börjat läcka.

Jag tvättar alltid delarna sedan stryker jag lim på röret och trycker bara ihop dem.

Limmet biter snabbt så du har inte så lång tid på dig när du tryckt ihop dom.

 

Tack för svaret,

Och det gäller att vara snabb med att applicera oxå eller det är först när rördelarna trycks ihop som det börjat härda på riktigt? 

Förstår att jag inte kan sitta och mysa men gäller det att vara riktigt snabb och effektiv vid applicering?

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, Kimozabe sa:

Kan jag inte limma vid fönstret och sen låta detaljerna ligga där med en liten glipa öppet?

Mvh

Kim

Jag brukar limma i rummet inne och ta lite skäll av frun ;)

Om du inte ska jobba med det i flera dagar så går det bra vid fönstret, kan du sedan stänga dörren till det rummet några timmar så blir det ännu bättre :)

Någon enstaka gång är ingen större fara är ju inte kilometer av rör du ska limma

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Genne sa:

Jag brukar limma i rummet inne och ta lite skäll av frun ;)

Om du inte ska jobba med det i flera dagar så går det bra vid fönstret, kan du sedan stänga dörren till det rummet några timmar så blir det ännu bättre :)

Hahaha, ja....man får nog inte vara överkänslig mot skäll från respektive när man är i denna hobby. Har en rätt snäll fru så det ska nog lösa sig. 

 

Mvh

Kim

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan jag inte limma vid fönstret och sen låta detaljerna ligga där med en liten glipa öppet?
Mvh
Kim

Då drar du ju in gaserna i huset med största sannolikhet eftersom de flesta hus har lite undertryck.

Jag brukar limma under köksfläkten och sen lägga för tork i badrummet där luften sugs ut via ventilationen.
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En viktig grej med tangit är att när delarna är i hopförda så får de inte vridas rätt. Det måste var rätt redan när de trycks ihop.  Jag brukar ta lim på båda delarna - helst med pensel. Fasa rörkanterna - är de för skarpa så skjuter de bara limmet framför si

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Slanten sa:

Hehe, ja du. Allt är ju relativt. Själv sitter jag och ritar rör dagarna i ända och då är det roligt att få göra nått på riktigt :) 

Slutade bygga för ett par år sedan då jag tröttnade på att bo på världens olika hotell, men jag gjorde ett jobb i Belgien en gång där anläggningen vi byggde gjorde slut på alla 32 mm PVC-rör i Sverige, jag kapade och limmade över 7 km rör på den. 

Kan lova att jag var snurrig i huvudet och med den Belgiska ölen på kvällen sov man gott.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...