Gå till innehåll

Angående kalium


danne031

Rekommenderade inlägg

Efter mitt första och senaste tritontest så valde jag att satsa på jod och kalium.

Jod var nollat och efter att buffrat upp det så var rekommendationen att fortsätta dosera 4ml/vecka, har inga frågor på det. 

Kalium däremot låg på 377, det var i runda slängar 140ml att dosera och då antar jag att det är tänkt att ta mig till 400.

Nu kommer frågan, varför säger de inget om kontinuerlig dosering? Är det något i stil med att jod förbrukas konstant och fort medans kalium sällan rör på sig eller vad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du inte kör Zeolit eller extremt stort refugium så förbrukas inte K i någon större utsträckning. Om du gör några mätningar via Triton - sätter in - väntar till att du ser att det går ner igen så kan du anpassa en daglig dos till ditt akvarium. Jag har en gång överdoserat K (i mitt gamla) - skitfina koraller men allt annat dog.... Indikationer på att det var Kaliumet.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varken zeolith eller refugium och mitt kalium slukas ganska ordentligt. Jag tillför dagligen och det efter tritonlab tester. Jag tycker att låga näringsämnen slukar kalium. 

Hade jätteproblem med korallerna ett tag men nu när jag doserar kalium så har allt blivit jättefint :)

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, danne031 sa:

Efter mitt första och senaste tritontest så valde jag att satsa på jod och kalium.

Jod var nollat och efter att buffrat upp det så var rekommendationen att fortsätta dosera 4ml/vecka, har inga frågor på det. 

Kalium däremot låg på 377, det var i runda slängar 140ml att dosera och då antar jag att det är tänkt att ta mig till 400.

Nu kommer frågan, varför säger de inget om kontinuerlig dosering? Är det något i stil med att jod förbrukas konstant och fort medans kalium sällan rör på sig eller vad?

Jag har helt enkelt räknat ut mellan två Tritontester hur många dagar som gått och delat det med vad dom föreslår att man ska dosera i. Sen kör jag det som en veckodosering av Kalium. Det har fungerat för mig för jag har alltid lågt Kalium vid mina Tritontester. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian_N sa:

Jag har helt enkelt räknat ut mellan två Tritontester hur många dagar som gått och delat det med vad dom föreslår att man ska dosera i. Sen kör jag det som en veckodosering av Kalium. Det har fungerat för mig för jag har alltid lågt Kalium vid mina Tritontester. 

Inte helt dumt - så gör jag också :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, turboadde sa:

Jag har varken zeolith eller refugium och mitt kalium slukas ganska ordentligt. Jag tillför dagligen och det efter tritonlab tester. Jag tycker att låga näringsämnen slukar kalium. 

Hade jätteproblem med korallerna ett tag men nu när jag doserar kalium så har allt blivit jättefint :)

Intressant - du är den förste jag hört med ett kaliumproblem utan refugium eller zeolit.

 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian_N sa:

Jag har helt enkelt räknat ut mellan två Tritontester hur många dagar som gått och delat det med vad dom föreslår att man ska dosera i. Sen kör jag det som en veckodosering av Kalium. Det har fungerat för mig för jag har alltid lågt Kalium vid mina Tritontester. 

 

Jo så tänker jag också göra, men frågan var varför triton per automatik rekommenderar kontinuerlig dosering av jod fast inte kalium. De baserar ju det enbart på volymen vatten du har, förbrukning har de inte den blekaste om:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

 

Jo så tänker jag också göra, men frågan var varför triton per automatik rekommenderar kontinuerlig dosering av jod fast inte kalium. De baserar ju det enbart på volymen vatten du har, förbrukning har de inte den blekaste om:)

Jadu.. bra fråga! :) Det har jag inget svar på. Men skicka ett mail till Triton och ställ frågan. Själv har jag märkt att den dosering dom föreslår oftast är för låg i alla fall enligt dom tester jag har skickat in. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Lasse sa:

Intressant - du är den förste jag hört med ett kaliumproblem utan refugium eller zeolit.

 

 

MVH Lasse

Jag har absolut inga teoretiska beläg för det. Men har sett tendensen flera gånger i mina akvarier. Har alltid kört högkvalitets salt som Fauna marin och microlift så tror inte kalium bristen kommit från dom. 

Har försökt mätt på nyblandat och i akvariet men alla kalium test jag provat kan ju visa precis vad man vill igentligen hehe. Så har haft mina aningar men det är inte förräns nu med triton aom jag fått verkligen bekräftat att mitt kalium sjunker.

Jag har oftat kört med skummare och kol som rening och nåra gånger kompletterat med fosfat-remover.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎12 at 17:07, danne031 sa:

Efter mitt första och senaste tritontest så valde jag att satsa på jod och kalium.

Jod var nollat och efter att buffrat upp det så var rekommendationen att fortsätta dosera 4ml/vecka, har inga frågor på det. 

Kalium däremot låg på 377, det var i runda slängar 140ml att dosera och då antar jag att det är tänkt att ta mig till 400.

Nu kommer frågan, varför säger de inget om kontinuerlig dosering? Är det något i stil med att jod förbrukas konstant och fort medans kalium sällan rör på sig eller vad?

Jag tror det beror på precis det du säger: Kalium förbrukas mkt mkt lite (undantag om du kör med zeolitstenar, som pgr av sin jonbytaregenskaper förbrukar kalium).

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On ‎2018‎-‎01‎-‎13 at 08:36, turboadde sa:

Jag har varken zeolith eller refugium och mitt kalium slukas ganska ordentligt. Jag tillför dagligen och det efter tritonlab tester. Jag tycker att låga näringsämnen slukar kalium. 

Hade jätteproblem med korallerna ett tag men nu när jag doserar kalium så har allt blivit jättefint :)

Skall jag va helt ärlig tror jag inte att låga näringsvärden slukar kalium. Snarare tvärtom,ultralåga näringsvärden=långammare tillväxt=lägre förbrukning.

En korall förbrukar, eller bygger in otroligt lite kalium, och ser man tex på vad kalkreaktormedia innehåller som skall va en spegel på vad koraller tar upp, så är det i storleksordningen 0.1% eller nåt sånt. Mg också mkt lite, cirka 1%.

Mätfel, eller vattenbyte med salt med lägre kalium kan va orsaker. Möjligen också om du tillför ngt organiskt prep som sen is in tur binder kalium som sen skummas ut. Men som regel brukar det inte förbrukas, så då får du nog leta efter källa, eller felkälla.

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig förbrukas inget kalium. 

Kaliumupptaget är ungefär lika stort som fosforupptaget och fosfor klarar sig bra med en halt på 0,06 ppm totalt (organiskt + oorganiskt omräknat till fosfat)

Kalium utgår från 400 mg/l vilket är nästan 7000 gånger mer så där lär man knappast kunna mäta förbrukning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag tänker inte argumentera det så mycket då jag inte kan så mycket teoretiskt om det. Så kommer ingen vart där. Jag har bara att gå på det jag har efter erfarenhet och mitt kalium förbrukas och då stoppar jag bara i kol i strumpa, frysmatkuber, FM pellets och aquaforest kalium. Har bytt vatten med Fauna marin och nu med Microlift organic och fortfarande förbrukas det. Just ja balling med. Förut Fauna marin och nu aquaforest recept. Har en 200mini bubbleking skummare. Nitrat nästan 0 och po4 0.016 mg/l. Så det är så det ser ut. Tycker många många fler borde ha problemet om det är salterna som sänker det och haft otur med båda märkerna.

Sen kan det säkert vara nått annat med men har aldrig haft förbrukning när jag haft högre näringsvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...