Gå till innehåll

Tritonlab - provsvar


Kimozabe

Rekommenderade inlägg

Fick mitt provsvar och tycker det gick riktigt fort. 

Redan direkt efter tester var tagna gjorde jag  50% vattenbyte och gjorde även ett igår. 

Kommer göra några mindre denna veckan och sen skicka in ett nytt test. 

 

Skulle nu behöva hjälp med att förklara:

 

Jag hittar inte KH, salthalt och nitrat, vad heter dom i testet eller dom finns inte med? 

 

Vet inte varför jag har skyhögt i bland annat järn men hoppas det skall ha justerat sig med mina vattenbyte. 

 

Mina egna utförda tester mätte jag något högre i fosfat och något lägre i magnesium/kalcium.

49D8700B-CF32-4EDA-A150-744D41353044.png.5369ab153af58bf40ec3f6cb55965afc.png3A3ED44C-0EB9-4695-A4CA-32D713A5DA92.png.bb8defff881375c7663891bcbb4b7532.pngB499FC52-40FA-4925-9850-47A8A36CCA48.png.096c8e0d8f47be308657b1381f63c19e.png

Fick bli skärmdumpar för kunde inte ladda hem filen från min telefon till OneDrive. Mvh

Kim 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men det finns metoder att räkna ut ganska trolig salthalt om man har ett resultat från Triton. Kolla denna tråden. Ska finnas nån länk där man kan skriva in salterna och få en salthalt. Har stämt bra när jag testat mot vår mätare. 

https://www.reef2reef.com/threads/calculation-of-salinity-from-triton-icp-oes-test-results.184436/page-2#post-2548732

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade nog länken @Sjöfartsmuseet Akvariet

Denna?

https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite/elements_compute_salinity.php

 

så fall stämmer inte min saltmätare alt så är mina värden off : ) 

 

Mvh

Kim

Schysst att man kunde ladda upp .cvs!

Jag har nåt stökigt Excel-blad som man måste fylla i själv, och man fattar knappt nåt av det!

I mitt fall stämde uträknad och mätt (refraktometer) salthalt perfekt.

Men...en sak stör mig med såna här uträkningar...om man har väldigt lågt av något ämne, eller har överdoserat något...får man då inte ett lite falskt värde då? Eller blir det lika falskt i en refraktometer? Men å andra sidan kanske det inte felar så väldigt mycket, då Na och Cl är så överflödigt jmf med andra ämnen?

 

Edit: salthalten i ppt stämmer exakt men inte s.g. 35ppt och 1.023s.g. får jag då jag använder länken, och min refraktometer mäter jag 35/1.027 med.

 

Sent using Jedi mind-trick.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Hittade nog länken @Sjöfartsmuseet Akvariet

Denna?

https://monrecifamoi.saulme.fr/salinite/elements_compute_salinity.php

 

så fall stämmer inte min saltmätare alt så är mina värden off : ) 

 

Mvh

Kim

Testade att mata in tritons "setpoint"-värden, då blev det Sp=34.4215, kan det stämma?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@BatmanGefle
Det var lite så jag tänkte oxå. Om värde för vissa ämnen är helt off så får man kanske inte rätt salthalt. 
Sen kan jag för lite kemi och tänker inte ens försöka göra denna bedömning : p 
 
Mvh
Kim
Det är ju bara att laborera lite med värdena i länken så ser man ju lite hur det sticker iväg och åt vilket håll... Jag får säkert tid att göra det vilken vecka som helst!

Sent using Jedi mind-trick.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Testade att mata in tritons "setpoint"-värden, då blev det Sp=34.4215, kan det stämma?
Det är ju dugliga skillnader i salthalt beroende på var i haven man är....
3050dffb7dae2a62c121954fba00b2a7.jpg
Antar att Triton valt sina riktvärden på något slags genomsnitt för vattnen där majoriteten av våra koraller kommer ifrån.

Sent using Jedi mind-trick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det mesta av de koraller vi har kommer från "koralltriangeln" dvs Indonesien, Filippinerna och stora Barriärrevet + en del andra öar i området.

Där är salthalten ungefär 3,45% så det stämmer bra.

Men du kan ju roa dig med att leta upp innehållet i Röda havets vatten och bli förvånad över resultatet. Det är verkligen inte bara salthalten som skiljer sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...