Gå till innehåll

Hjälp med Salifert Iodine


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Får verkligen inte den testen till å fungera.

 

Har köpt via Oceanakvarium och har svensk bruksanvisning från @stigigemla men får likväl inte till testen.

 

Enligt färgskalan skall det kunna mätas 2 olika (3) varianter av jod. Den ena skall ge en gulaktig ton på vattnet och den andra en blåaktig ton på vattnet. Jag får gulfärg på mitt vatten oavsett vilken av instruktionerna jag följer. 

 

Det är också extremt lite utslag. Om jag önskar och hoppas så är det på den lägsta färgen på skalan.

Sökte därför på internet. Kanske det var ett allmänt fel. Fann då en helt annan instruktion på hur testet skulle genomföras. Står att det är samma test som jag har men instruktionerna om vad man skall göra, antal droppar osv skiljer sig från intstruktionerna som var med från Stig. I det jag fann på internet verkar det inte som att man skall använda flaska 1 någonting.

Tacksam för svar och tankar om detta. Är det bara ett skit-test precis som fosfaten från salifert? Eller gör jag fel. 

 

31130827-origpic-c0fe7c_grande.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är det jag fann på internet:

 

Instructions for Iodide Test:

1. Rinse test vial before use with a little aquarium water and add 2ml of water with the syringe.

2. Add 6 drops of I2-3 and swirl gently for 2-3 seconds after each drop (I-2-2 is omitted in this procedure).

3. After exactly 4 minutes after adding this reagent compare colors with the iodide part of the color chart by holding the test vial with its side firmly against a white piece of the color chart and by looking through the opposite side.

Waiting longer than 4 minutes will cause further darkening of the colors. For color comparison use diffuse daylight. Sometimes the colors can have a more yellow tinge depending on the color temperature of the light.

If the color turns blue, purple or black or a precipitate forms then the iodide concentration is far above 0.2 ppm.

After each test rinse the test vial about ten times with tap or RO water.

Instructions for Iodate and Iodine Test:

1. Rinse test vial before use with a little aquarium water and add 2ml of water with the syringe.

2. Add 1 drop of I2-2 (I2-1 is omitted in this procedure) reagent and swirl gently for 10 seconds.

3. Add 6 drops of I2-3 and swirl gently for 10 seconds. Allow it to stand for 3 minutes.

Now look from the side od the test vial. If the color is dark yellow, green or blue or even has several blue colored particles in it then this suggests that the iodate concentration is far higher than 0.2ppm and a precipitate can form in the next step. This might result in the next step in an almost colorless solution with tiny blue particles.

The next step will allow the measurement if the iodate concentration is not far above 0.2ppm

4. Add 5 drops of I2-2 and swirl gently for 10 seconds. Now compare colors with the iodate part of the color chart by holding the test vial with its side firmly against a white piece of the color shart and by looking through the opposite side.

After each test rinse the test vial about ten times with tap or RO water.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle tro att det gäller en äldre utgåva av jodtesten. (Eller kanske nyare än den jag har).

Varje gång jag plockar i den svenska bruksanvisningen i tester kollar jag att den stämmer med den engelska och tyska som är med.

Ett problem med testen är att färgerna är extremt svaga.

När det gäller jodföreningar i akvarier är det mycket vanligt att man mäter 0 vilket inte behöver vara allvarligt. Så länge det är ett dagligt tillskott (t.ex genom nori- alger) brukar korallerna färga bra. Men jag brukar dosera upp 0,06 ppm jodid när jag mäter noll. Det brukar hända när jag reagerat på att Seriatopora hystrix bleknat lite.

Och när jag doserat ger testen utslag.

Seriatoporan är en av de koraller som reagerar mest på jodbrist eller tillskott men även t.ex röd Acropora hyacinthus.

Färgomslaget brukar synas inom ett dygn efter tillsats och vara fullständigt efter 2 dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, stigigemla sa:

Jag skulle tro att det gäller en äldre utgåva av jodtesten. (Eller kanske nyare än den jag har).

Varje gång jag plockar i den svenska bruksanvisningen i tester kollar jag att den stämmer med den engelska och tyska som är med.

Ett problem med testen är att färgerna är extremt svaga.

När det gäller jodföreningar i akvarier är det mycket vanligt att man mäter 0 vilket inte behöver vara allvarligt. Så länge det är ett dagligt tillskott (t.ex genom nori- alger) brukar korallerna färga bra. Men jag brukar dosera upp 0,06 ppm jodid när jag mäter noll. Det brukar hända när jag reagerat på att Seriatopora hystrix bleknat lite.

Och när jag doserat ger testen utslag.

Seriatoporan är en av de koraller som reagerar mest på jodbrist eller tillskott men även t.ex röd Acropora hyacinthus.

Färgomslaget brukar synas inom ett dygn efter tillsats och vara fullständigt efter 2 dygn.

Är det den grön/gula hystrixen du ser blekna lite vid lågt jod? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag skulle tro att det gäller en äldre utgåva av jodtesten. (Eller kanske nyare än den jag har).

Varje gång jag plockar i den svenska bruksanvisningen i tester kollar jag att den stämmer med den engelska och tyska som är med.

Ett problem med testen är att färgerna är extremt svaga.

När det gäller jodföreningar i akvarier är det mycket vanligt att man mäter 0 vilket inte behöver vara allvarligt. Så länge det är ett dagligt tillskott (t.ex genom nori- alger) brukar korallerna färga bra. Men jag brukar dosera upp 0,06 ppm jodid när jag mäter noll. Det brukar hända när jag reagerat på att Seriatopora hystrix bleknat lite.

Och när jag doserat ger testen utslag.

Seriatoporan är en av de koraller som reagerar mest på jodbrist eller tillskott men även t.ex röd Acropora hyacinthus.

Färgomslaget brukar synas inom ett dygn efter tillsats och vara fullständigt efter 2 dygn.

Ja jag hade också de tankarna och jag sliter med färgen. Finns det inget bättre sätt å mäta jod? 

Jag har fått höra att jod är flyktigt i akvariet. Betyder det att det är svårt att mäta om man inte mäter i direkt anslutning till dosering så som du beskriver? Att det alltså "försvinner" om man inte har kontinuerlig dosering? 

Jag doserar ju jod med ballingen enligt ditt recept men sista tiden har jag höjt jod med 10 ml/blandning för jag trodde jag skulle kunna få utslag men läser fortsatt noll när jag testar. 

Alltså första blandningen, använde 50 ml enligt recept, andra blandningen 60 ml, tredje blandningen 70 ml.. och där har jag stoppat.

Det är klart det kan ju vara jag som utför testet fel också. Får skaffa mig en seriatopora hysterix som jag kan ha som indikator.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kimozabe sa:

Vet att när jag skulle köpa Salifert jodtest så hade dom fått manual på holländska. 

När vi googlade hur testet skall utföras så hittade vi 2 olika tillvägagångssätt. 

Valde därför att inte köpa.....

 

Hoppas du får rätt på det. 

Mvh

Kim

Det är två olika sätt förklarade i bruksanvisningen.. men förstår inte skillnaden på vad de mäter.

Jodid, jodat och jod tror jag det översätts som.. trodde det bara var jod som var intressant men har förstått att det inte är så enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...