Gå till innehåll

Hållbarhet på ballingprodukter i blandad form?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Använder just nu 10 liters dunkar till balling men önskar så småningom att eliminera/minimera underhåll och tänkte därför att jag skulle blanda upp ballinglösning i de akvarier som jag har till övers.

 

Är det möjligt, rekommenderat eller idiotiskt att blanda ballinglösningar i 3x 240 liters akvarium kontra slutna behållare (dunkar)?

 

Tänker på om det fäller ut någonting om det står för länge, kommer i kontakt med luft eller riskerar andra saker när det står i öppna akvarium istället för i slutna kärl.

 

Tänker på de tre grundblandningarna kalcium, karbonater och nacl- fritt salt men också spårämnen som doseras tillsammans med lösningar så som tungmetaller, strontium/barium, jod och kalium.

 

Tacksam för input.

@Lasse @jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Dimorb sa:

Använder just nu 10 liters dunkar till balling men önskar så småningom att eliminera/minimera underhåll och tänkte därför att jag skulle blanda upp ballinglösning i de akvarier som jag har till övers.

 

Är det möjligt, rekommenderat eller idiotiskt att blanda ballinglösningar i 3x 240 liters akvarium kontra slutna behållare (dunkar)?

 

Tänker på om det fäller ut någonting om det står för länge, kommer i kontakt med luft eller riskerar andra saker när det står i öppna akvarium istället för i slutna kärl.

 

Tänker på de tre grundblandningarna kalcium, karbonater och nacl- fritt salt men också spårämnen som doseras tillsammans med lösningar så som tungmetaller, strontium/barium, jod och kalium.

 

Tacksam för input.

@Lasse @jonasroman

Om kärlen är slutna lär hållbarheten vara mkt lång, kanske år, men öppna kärl skulle jag inte rekommendera. Inte minst KH lösningen kommer "tappa" Kh med tiden, då en del av lösningens karbonater går över till CO2. Du ser själv att i din KH behållare bildas mkt bubblor, eller hur?.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, jonasroman sa:

Om kärlen är slutna lär hållbarheten vara mkt lång, kanske år, men öppna kärl skulle jag inte rekommendera. Inte minst KH lösningen kommer "tappa" Kh med tiden, då en del av lösningens karbonater går över till CO2. Du ser själv att i din KH behållare bildas mkt bubblor, eller hur?.


Med slutna kärl menar du totalt tätt? Eller räcker det att man lägger lock uppe på akvarierna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat

Inte minst KH lösningen kommer "tappa" Kh med tiden, då en del av lösningens karbonater går över till CO2.

 

Stämmer det verkligen Jonas - med tanke på att vi har ca 400 ppm i CO2 i luften idag och jämnvikten CO2 luft/vatten ligger idag på ett pH kring 8,15

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

 

Stämmer det verkligen Jonas - med tanke på att vi har ca 400 ppm i CO2 i luften idag och jämnvikten CO2 luft/vatten ligger idag på ett pH kring 8,15

 

MVH Lasse


Tänker du annorlunda Lasse? Förklara gärna men kom ihåg att jag behöver dummy-versionen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-01-16 at 10:27, Lasse sa:

 

Stämmer det verkligen Jonas - med tanke på att vi har ca 400 ppm i CO2 i luften idag och jämnvikten CO2 luft/vatten ligger idag på ett pH kring 8,15

 

MVH Lasse

bra motfråga @Lasse...jag skall erkänna att jag är inte helt säker, men man ser ju att lösningen avger en hel del bubblor...det måste ju va CO2, Normalt sett skulle ju alkaliniteten ändå inte ändras eftersom en minskning av HCO3 i form av avgången CO2 kompenseras av ökad halt av andra joner som ger upphov till alkalinitet...ja den gamla sanningen om att CO2 ej påverkar alkaliniteten. Men här har vi ju ett medium som bara innehåller just karbonatalkalinitet, så det borde i mitt huvud innebära att man får en nettoförlust av viss karbonatalkalinitet när en del pgr av jämvikt gasa ut. 

Men frågan är inte enkel tycker jag, för jag förstår vart du vill komma: Om lösningen har ett pH på 8.3 initialt, så ligger ju kvoterna CO2/HCO3/CO3 mer åt höger jämfört med vatten i jämnvikt med luft(som har ett ph på 8.15) . Men, då HCO3 är så högt, så kan ju(väl) den absoluta halten av CO2(aq) trots denna högerförskjutning, vara högre än vad det "vill vara" vid jämnvikt med luft, o därmed alltså avger en del CO2 till luften ändå trots ph 8.3. 

pH styrs ju av både CO2(aq) och KH, så för en lösning med KH 2800dKH kan den nog trots sitt pH på 8.3 innehålla mer CO2 än ett vanligt vatten i jämnvikt med luft o därmed vilja andas ut lite CO2..men när inte helt säker. 

 

jag är inte säker, berätta hur du tänker....det svåra med detta är att testa det, för det kommer ju inte gå att mäta KH sänkningen som ju från början är så hög (2800KH) . 

men om vi kan vara överens om att det avgår CO2 från en nyblandad NaHCO3 lösning, så borde något förloras o eftersom det inte finns någon annan alkalinitet, så är jag inte säker på att lagen om att CO2 ej påverkar alka gäller här..

 

Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju luftens CO2 innehåll som styr. Nuvarande 400 - 420 ppm medför ett pH på ca 8,15 - 8,2 i jämnvikt. Det är riktigt att om pH i den blandade lösningen är över  denna nivå så kommer det att avgå koldioxid men jämvikten för bikarbonat ligger ju någonstans där kring 8.2. Med jämvikt i detta fall menar jag det pH där bikarbonat ändrar från att höja pH till att sänka pH. Resonemanget gäller rena, gamla ballinglösningar som bara använder bikarbonat. Det gäller inte för lösningar som innehåller olika versioner av Core-7. Där är Jonas effekt troligtvis större. Vanliga lösningar kommer sakta tappa alk också men bara ner till en viss nivå. Core 7 lösningar lyder samma regler men eftersom de är ca 3,5 gånger starkare så blir tappet relativt större vid öppen kontakt av luft.

 

Sedan räcker det nog med att täcka över - helt tätt behöver det ju inte vara om det inte sker någon luftväxling. Jag har använt kalciumhydroxid i mitt top off vatten utan att vara helt lufttät utan det påverkat lösningen styrka nämvärt

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Det är ju luftens CO2 innehåll som styr. Nuvarande 400 - 420 ppm medför ett pH på ca 8,15 - 8,2 i jämnvikt. Det är riktigt att om pH i den blandade lösningen är över  denna nivå så kommer det att avgå koldioxid men jämvikten för bikarbonat ligger ju någonstans där kring 8.2. Med jämvikt i detta fall menar jag det pH där bikarbonat ändrar från att höja pH till att sänka pH. Resonemanget gäller rena, gamla ballinglösningar som bara använder bikarbonat. Det gäller inte för lösningar som innehåller olika versioner av Core-7. Där är Jonas effekt troligtvis större. Vanliga lösningar kommer sakta tappa alk också men bara ner till en viss nivå. Core 7 lösningar lyder samma regler men eftersom de är ca 3,5 gånger starkare så blir tappet relativt större vid öppen kontakt av luft.

 

Sedan räcker det nog med att täcka över - helt tätt behöver det ju inte vara om det inte sker någon luftväxling. Jag har använt kalciumhydroxid i mitt top off vatten utan att vara helt lufttät utan det påverkat lösningen styrka nämvärt

 

MVH Lasse

Skulle det gå att beräkna hur mycket det minskar i styrka om man t.ex. satsar på ett akvarium på 200 liter som påfyllnadskärl?

Så det är egentligen luftutbytet mellan vätska och omgivande luft som är problemet. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On ‎2018‎-‎01‎-‎23 at 11:16, Lasse sa:

Det är ju luftens CO2 innehåll som styr. Nuvarande 400 - 420 ppm medför ett pH på ca 8,15 - 8,2 i jämnvikt. Det är riktigt att om pH i den blandade lösningen är över  denna nivå så kommer det att avgå koldioxid men jämvikten för bikarbonat ligger ju någonstans där kring 8.2. Med jämvikt i detta fall menar jag det pH där bikarbonat ändrar från att höja pH till att sänka pH. Resonemanget gäller rena, gamla ballinglösningar som bara använder bikarbonat. Det gäller inte för lösningar som innehåller olika versioner av Core-7. Där är Jonas effekt troligtvis större. Vanliga lösningar kommer sakta tappa alk också men bara ner till en viss nivå. Core 7 lösningar lyder samma regler men eftersom de är ca 3,5 gånger starkare så blir tappet relativt större vid öppen kontakt av luft.

 

Sedan räcker det nog med att täcka över - helt tätt behöver det ju inte vara om det inte sker någon luftväxling. Jag har använt kalciumhydroxid i mitt top off vatten utan att vara helt lufttät utan det påverkat lösningen styrka nämvärt

 

MVH Lasse

Då är vi överens om att lösningen vid kontakt med luft i alla fall teoretiskt kan tappa alk i form av CO2-avgång till atmosfär?

Som sagt, lite klurigt då det inte finns ngn annan alkalinitet som "tar över"...mer än H +OH joner. I vanliga fall, tex marint vatten, så tappar den ju inte alk bara för att CO2 avgår, den bara skiftar uppsättning.

 

Undrar en sak över det du skriver om HCO3 jämvikt vid 8.2. Jag påstår att den är lägre, 7.8-7.9, dvs att HCO3 tillsats sänker pH om pH är över 7.8. Det är min praktiska erfarenhet men också det jag teorietiskt kan få det till. Om vi tittar på titreringskurvan för H2CO3/HCO3/H2CO3...så har ju den tre platåer och två backar. Den pH  punkt där relationen mellan CO3/HCO3/H2CO3 är sådan  att HCO3 ligger som högst, är medelvärdet mellan pKa värdena(saltvatten) för CO2 och HCO3, dvs (8.9+5.9)/2=7.4. Dvs ännu lägre än min påstådda 7.8 nivå. Men det kan bero på att Pka värdena är inte helt korrekta, för dom är olika vid olika temp o framför allt salthalt. men oavsett avsevärt lägre brytpunkt än 8.2 som du skriver.

 

Mvh

Jonas

IMG_4918.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag har sett är att det fäller ut från metallerna i spårelementen via kontakt med luft. Mest järn men kanske något från andra också.

Det kanske kan vara risk att jod också försvinner.

Jag avråder absolut från att använda större dunkar än för en månad. Det resulterar bara i att man slarvar med att kolla värdena och så kraschar det.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, stigigemla sa:

Det jag har sett är att det fäller ut från metallerna i spårelementen via kontakt med luft. Mest järn men kanske något från andra också.

Det kanske kan vara risk att jod också försvinner.

Jag avråder absolut från att använda större dunkar än för en månad. Det resulterar bara i att man slarvar med att kolla värdena och så kraschar det.

ja det är också en bra aspekt, om man kör en Balling plus, så kan ju även spårelementen spöka till det. 

 

När jag körde FM Balling plus, blev det lite beläggningar i framför allt Mg dunken, men kanske också i KH dunken. 

 

Men om man har ett helt tättslutet lock, då tror jag man kan bevara även plus-bladningar länge. Se på tritons blandningar, men även andra fabrikat med färdiga plusrecept...men där är det ju helt täta lock tills man öppnar. 

 

jag planerar själv blanda mitt eget mezzoforte recept, 10 liters batcher, och ifrån denna hälla upp 5 liter, dvs bara 5 litaren är öppen mot luft. Det mostsvara ju 17.5 liter vanlig Balling vilket i mitt kar kanske räcker i cirka 20-30 dar. Då behöver jag blanda varannan månad.  

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...