Gå till innehåll

Bästa sätt att tillsätta nitrat?


Datzun

Rekommenderade inlägg

26 minuter sedan, Kimozabe sa:

Femtielfte-metoden a la @Lasse

:) 

Mvh

Kim

Tack Kim! Detta är vad jag hittade, tror det är vad du refererade till:

Är det femtielfte blandningen du gjort så höjer 1 ml nitratnivån med 0,5 ppm i 100 liter. Har du 500 liter vatten så skall du i med 10 ml. Femtielfteblandningen -> 40 gram KNO3 eller NaNO3 till 460 gram vatten.

Nu är frågan var jag kan köpa endera av dessa kemikalier.  

//Fredrik 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Datzun sa:

Tack Kim! Detta är vad jag hittade, tror det är vad du refererade till:

Är det femtielfte blandningen du gjort så höjer 1 ml nitratnivån med 0,5 ppm i 100 liter. Har du 500 liter vatten så skall du i med 10 ml. Femtielfteblandningen -> 40 gram KNO3 eller NaNO3 till 460 gram vatten.

Nu är frågan var jag kan köpa endera av dessa kemikalier.  

//Fredrik 

 

Salpeter, finns på de flesta matbutiker bland kryddorna i 42g påsar. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aminosyror visas inte direkt på nitrattesten - annan form av kvävekälla. de måste brytas ner först och omvandlas till nitrat via nitrifikationscykel. Man tror dessutom att koraller kan ta upp dem direkt.

 

Ingen fara med att dosera. Du kommer inte få något utslag om du försöker att höja med 0,5 pp. Sikta på att höja minst 1 ppm per dag i en vecka och testa sen.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Lasse sa:

Aminosyror visas inte direkt på nitrattesten - annan form av kvävekälla. de måste brytas ner först och omvandlas till nitrat via nitrifikationscykel. Man tror dessutom att koraller kan ta upp dem direkt.

 

Ingen fara med att dosera. Du kommer inte få något utslag om du försöker att höja med 0,5 pp. Sikta på att höja minst 1 ppm per dag i en vecka och testa sen.

 

MVH Lasse

Tack @Lasse.Är det troligt att jag behöver dosera nitrat dagligen för överskådlig tid nu? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...