Gå till innehåll

Har du lyckats med mussla ?


runstenen

Rekommenderade inlägg

Jag har ingen mussla i mitt nuvarande kar (köpte en men fixade inte frakten) men förra svängen för ca 10 år sedan hade jag en maxima i runt tre år. Växte fint och hade den tills det att jag la ner karet.

Den var placerad relativt högt på stenen. Relativt höga näringsvärden och 2*250 Aqua medic MH armaturer som belysning.

Varför undrar du? Haft otur med musslor?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är troligtvis  Tridacana derasa och de har troligtvis fördubblat sin storlek hos mig under ca 7 månader. Jag matar inte men det är gott om partiklar i akvariet. Jag ger ca 4 ml 40 % etanol om dagen för bakterietillväxt. Haft ett högt kiselvärde - lit för högt men jag tror att kiselvärdet har betydelse för den här typen av blötdjur. Man bör i alla fall hålla sig på Tritons nivå - 100 mikrogram/liter. Nu har jag lega minst två tiopotenser fel men det skall ner.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade en Tridacna i 4 år på 90-talet. Den stod nära botten under 250W metallhalogen (dagsljusfärg), akvariet filtrerades med LS och skummare, matades ganska sparsamt (även med någons slags pulver för filtrerare). Musslan verkade trivas, men de sista två månaderna såg jag en dvärgkejsare nafsa på den, och efter en 2-veckors resa var musslan plötsligt död.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har testat samtliga arter som idag erbjuds inom den svenska handeln, skulle ranka dem (lättast till svårast) som Hippopus hippopus -> Tridacna derasa -> Tridacna squamosa -> Tridacna maxima -> Tridacna crocea

 

De två, eventuellt tre, förstnämnda är klart mer förlåtande för misstag än de två sista. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...