Gå till innehåll

Nemo hotell 128-liter.


Per Johansson

Rekommenderade inlägg

Efter att ha haft sötvatten i bra många år, och även jobbat i Zoobutik under en period i slutet på 90-talet, så slutade jag helt i våras.  

Kanske inte helt, eftersom det gick kvar några killis i en tunna på balkongen.  ( De finns fortfarande kvar. )

I november var jag och minste sonen i Egypten, och där snorklade vi, och åkte med glasbottnad båt över fina korallrev.

Då föddes en tanke....  Salt...  Fast jag hade lovat mig själv att inte ha fler kar.  Och definitivt inte salt.  Men tanken grodde vidare....

Fick ett erbjudande om att köpa ett Nemo hotell till bra pris.  ( Kontakter i branschen är bra ibland. )   Jag slog till.

Sedan köpte jag lite litteratur och bläddrade igenom.  Pratade mycket med folk som har salt, och försökte lära mig så mycket som möjligt.

Veckan före jul inköptes salt, tester, sand, streamers och lite annat.  Osmos också, naturligtvis.  Den har ju inte bara saltkaret glädje av.

Killisarna älskar det.   Juldagen blandades vattnet, och karet kördes igång.  2 dagar senare åkte det i levande sten.

Jag körde på en blandning av Red Seas Mature, och Lasses metod som är beskriven här.  Fredag innan nyår befolkades karet med

5 eremiter, 5 turbo och 5 Nassariussnäckor.  Ett par korallfraggar åkte också i.  Lärt känna ett par saltakvarister i närheten som bidragit med råd, tips och fraggar.  :)

Veckan efter blev det lite mer levande sten, och det kom även med några firrar.  2 små clowner och en Salarias Ramosus.   Detta har sedan karet gått med, utom tillskott av några fler koraller.

Testar lite olika sådana, mest för att se om det funkar eller inte.  Har inte mätt värden i början, mer än salt och Ph.  Först senaste veckan har jag kollat lite mer, och det ser, enligt mig då, ganska hyfsat ut.  Men då är jag ju verkligen ingen expert på kemi.  :)

Igår låg värden enligt följande:

 

Salt:   1.023

Ph:    8.

Ca:   435.

Mg:   1480.

Kh:    7.9.

Nitrat:   8.

 

Nu kommer jag testa idag och i morgon, för att se vad som behöver doseras och hur mycket.

 

 

Det som kommer tillkomma till karet är en citrongoby och någon räka av något slag.  Utöver det en streamer till, för att få bort eventuella stilla partier.

Kommer även ta bort originalbelysningen, och ersätta den med en Coral Box Moon Led.

 

 

Tar gärna emot synpunkter och input.  :)   Har MASSOR att lära.  

 

    Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha haft sötvatten i bra många år, och även jobbat i Zoobutik under en period i slutet på 90-talet, så slutade jag helt i våras.  
Kanske inte helt, eftersom det gick kvar några killis i en tunna på balkongen.  ( De finns fortfarande kvar. )
I november var jag och minste sonen i Egypten, och där snorklade vi, och åkte med glasbottnad båt över fina korallrev.
Då föddes en tanke....  Salt...  Fast jag hade lovat mig själv att inte ha fler kar.  Och definitivt inte salt.  Men tanken grodde vidare....
Fick ett erbjudande om att köpa ett Nemo hotell till bra pris.  ( Kontakter i branschen är bra ibland. )   Jag slog till.
Sedan köpte jag lite litteratur och bläddrade igenom.  Pratade mycket med folk som har salt, och försökte lära mig så mycket som möjligt.
Veckan före jul inköptes salt, tester, sand, streamers och lite annat.  Osmos också, naturligtvis.  Den har ju inte bara saltkaret glädje av.
Killisarna älskar det.   Juldagen blandades vattnet, och karet kördes igång.  2 dagar senare åkte det i levande sten.
Jag körde på en blandning av Red Seas Mature, och Lasses metod som är beskriven här.  Fredag innan nyår befolkades karet med
5 eremiter, 5 turbo och 5 Nassariussnäckor.  Ett par korallfraggar åkte också i.  Lärt känna ett par saltakvarister i närheten som bidragit med råd, tips och fraggar. 
Veckan efter blev det lite mer levande sten, och det kom även med några firrar.  2 små clowner och en Salarias Ramosus.   Detta har sedan karet gått med, utom tillskott av några fler koraller.
Testar lite olika sådana, mest för att se om det funkar eller inte.  Har inte mätt värden i början, mer än salt och Ph.  Först senaste veckan har jag kollat lite mer, och det ser, enligt mig då, ganska hyfsat ut.  Men då är jag ju verkligen ingen expert på kemi. 
Igår låg värden enligt följande:
 
Salt:   1.023
Ph:    8.
Ca:   435.
Mg:   1480.
Kh:    7.9.
Nitrat:   8.
 
Nu kommer jag testa idag och i morgon, för att se vad som behöver doseras och hur mycket.
 
 
Det som kommer tillkomma till karet är en citrongoby och någon räka av något slag.  Utöver det en streamer till, för att få bort eventuella stilla partier.
Kommer även ta bort originalbelysningen, och ersätta den med en Coral Box Moon Led.
 
 
Tar gärna emot synpunkter och input.     Har MASSOR att lära.  
 
    Per.
Tragiskt dålig mobilkamera... 4b58a0295f8f637eef9ddf988d0cfbb6.jpg

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska blanda i salt idag när jag fyller på dunstat.

Doseringen ska jag förtydliga lite.  Det enda jag doserar är Nopox, Nitrobac och Kh.   

Kh tenderar att falla.  Nitraten gör ju inget om den går ner lite.

Försöker byta så lite vatten som möjligt ett tag nu, för att se vad som händer med magnesiumet.

För tre dagar sedan låg det på 1600.  Det är ju en del i Red Seas svarta hinkar.  

Men nu har jag lite mer som förbrukar det också.  

 

   Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte mätt något på några dagar. Får bli i kväll. Allt ser välmående ut. En BTA har delat sig. Clownerna har fått starkare färger, och mörknat i ryggpartiet. Korallerna tar sig bra.

Har tagit bort locket på karet, och ersatt med en Coral Box Moon Led.

Har även fått rejäl tillväxt på vad jag tror är kalkalger?

Per.b55e01ec06ff46e66a0a26c4f3f54edc.jpg13f6f6fd535efc856b8fa0837aeb65df.jpg

Skickat från min SM-G389F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Per Johansson sa:

Har även fått rejäl tillväxt på vad jag tror är kalkalger?

 

Ser trevligt ut!

Om du menar de flikiga mitt i bilden gissar jag på nån typ av makroalg. De mörk- och ljusrosa fläckarna på stenarna är däremot kalkalger. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...