Gå till innehåll

Strontium


nike83

Rekommenderade inlägg

Jag har en längre tid haft låg Strontium enligt Lab-tester. Det har legat mellan 3-5 och rekommenderat värde är ca 8.

Försökte en gång med droppar från Aqua-Forest, men fick bara marginellt utslag på en hel flaska. Dock märkte jag att Ca-förbrukningen ökade.

 

Köpte nyligen Microbe-lifts Strontium, men det visade sig att den innehåller Molybden, som jag har på tok för högt värde av. Därav kommer jag inte använda mig av detta preparat.

 

Någon som har tips på tillsats eller metod för att få upp Strontiumet?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Det råder nog delade meningar om Strontium är viktigt, kanske bara finns där, och eftersom jonen är så lik ca, så byts en del ut mot Ca när korallen bygger sitt skelett, utan att det har ngn betydelse. Dvs det du märkte när du doserade så mkt strontium (ökad kalkbildning som ledde till sänkt ca) hade nog hänt även om du doserade motsvarande mängd Calcium istället (fast då mer bibehållet ca värde men ökad tillväxt).  Jag tror man , så länge karet ser bra ut, inte skall jaga siffror på de element vi inte vet om de har nån betydelse, så länge det inte är helt uppåt väggarna.

 

/Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, jonasroman sa:

Det råder nog delade meningar om Strontium är viktigt, kanske bara finns där, och eftersom jonen är så lik ca, så byts en del ut mot Ca när korallen bygger sitt skelett, utan att det har ngn betydelse. Dvs det du märkte när du doserade så mkt strontium (ökad kalkbildning som ledde till sänkt ca) hade nog hänt även om du doserade motsvarande mängd Calcium istället (fast då mer bibehållet ca värde men ökad tillväxt).  Jag tror man , så länge karet ser bra ut, inte skall jaga siffror på de element vi inte vet om de har nån betydelse, så länge det inte är helt uppåt väggarna.

 

/Jonas

 

Fattar inte riktigt vad du menar - om den ökade strontiumtillsatsen skulle medföra att strontium skulle ersätta kalcium i skelettet så borde ju kalciumförbrukning gå ner - inte öka. Eller är min logik helt ute och reser?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara några procent av korallskelettet som kan vara strontium. Och det är ganska linjärt mot strontiumhalten i vattnet men olika för olika korallarter.

Så dubblar man strontiumhalten bör Caförbrukningen gå ned någon - några procent. Knappast mätbart. 

Höjer man Ca + Sr någon procent kan jag inte föreställa mig att det skulle påverka tillväxten nämnvärt. Det finns någon undersökning om strontium på korallrev ( före 2005) och det är nog mot den de lutar sig som säger att strontium är oväsentligt.

Det finns en massa referenser här: https://www.advancedaquarist.com/2003/11/chemistry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-03-19 at 11:30, Lasse sa:

Fattar inte riktigt vad du menar - om den ökade strontiumtillsatsen skulle medföra att strontium skulle ersätta kalcium i skelettet så borde ju kalciumförbrukning gå ner - inte öka. Eller är min logik helt ute och reser?

 

MVH Lasse

nej gå upp(om inte jag är ute o reser:-)),  eftersom Sr är likvärdigt med Ca. 

Tillsätt Sr, korallen ser ingen skillnad på detta o Ca, så det innebär att skelettbildningen ökar lite, dvs korallen kommer förbruka mer både Sr och ca. Dvs Ca går ner vid tillsatt Sr. relationen komme ju kvarstå ungefär, dvs vid tillsatt Sr kommer ju korallens ökade tillväxt förbruka Ca också. jag tror dock effekten är rätt liten då man tillsätter ju inga mängder Sr. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

On ‎2018‎-‎01‎-‎18 at 13:49, nike83 sa:

Försökte en gång med droppar från Aqua-Forest, men fick bara marginellt utslag på en hel flaska. Dock märkte jag att Ca-förbrukningen ökade.

 Vad jag förstår Fredrik så gick strontium åt  men även kalciumförbrukningen ökade.

 

Men du verkar läsa det tvärt om

(mina fetmärken) 

 

On ‎2018‎-‎03‎-‎19 at 10:44, jonasroman sa:

Dvs det du märkte när du doserade så mkt strontium (ökad kalkbildning som ledde till sänkt ca)

 

Här nedan verkar du mena att strontium inte bara ersätter kalcium utan också fungerar som katalysator för mer kalkbildning och mer förbrukning av kalcium. Det tror jag faktiskt inte riktigt på. Om det nu ersätter kalcium så bör det betyda att mindre kalcium går åt - du får skelett ändå men med en högre andel strontium

2 timmar sedan, jonasroman sa:

nej gå upp(om inte jag är ute o reser:-)),  eftersom Sr är likvärdigt med Ca. 

Tillsätt Sr, korallen ser ingen skillnad på detta o Ca, så det innebär att skelettbildningen ökar lite, dvs korallen kommer förbruka mer både Sr och ca. Dvs Ca går ner vid tillsatt Sr. relationen komme ju kvarstå ungefär, dvs vid tillsatt Sr kommer ju korallens ökade tillväxt förbruka Ca också. jag tror dock effekten är rätt liten då man tillsätter ju inga mängder Sr. 

Jag förstår inte det bättre än förut

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Lasse sa:

 

 Vad jag förstår Fredrik så gick strontium åt  men även kalciumförbrukningen ökade.

 

Men du verkar läsa det tvärt om

(mina fetmärken) 

 

 

Här nedan verkar du mena att strontium inte bara ersätter kalcium utan också fungerar som katalysator för mer kalkbildning och mer förbrukning av kalcium. Det tror jag faktiskt inte riktigt på. Om det nu ersätter kalcium så bör det betyda att mindre kalcium går åt - du får skelett ändå men med en högre andel strontium

Jag förstår inte det bättre än förut

 

MVH Lasse

 

 

 

kan ju så klart vara tillfällighet att min Ca förbrukning ökade i samband med att jag doserade Sr. 

Jag har nu vid 2 tillfällen doserat Sr (Triton-labs:s), och då upplever jag ingen ökad förbrukning av Ca.

 

Däremot så dog en korall (i samband med fosfatförändringar) som jag hade sålt till en kompis. Korallen var extremt skör i skelettet och smulades sönder när den var död. Kan detta orsakas av lång tid av låg Sr? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort fyra tester via Triton sedan årsskiftet. Varje test har sagt att jag ska dosera Sr, vilket jag också gjort. Varje test har också sagt att jag ska dosera Mg, vilket jag gjort. En enda gång har jag fått dosera en mindre mängd Ca. Det är t.o.m. så att Ca legat lite lite högt de senaste testerna. Jag tillsätter Tritons Core7 via kalibrerade Apex DOS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallen som var extremt skör hade något fel i skötseln som jag läst om och glömt.

Vid en snabb koll har jag hittat några saker man kan misstänka.

Svag cirkulation. Kanske i kombination med starkt ljus.

Kopparförgiftning.

Nickelbrist.

Zinkbrist. I så fall bör grenarna vara ovanligt tunna.

Fluorbrist.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Lasse sa:

 

 Vad jag förstår Fredrik så gick strontium åt  men även kalciumförbrukningen ökade.

 

Men du verkar läsa det tvärt om

(mina fetmärken) 

 

 

Här nedan verkar du mena att strontium inte bara ersätter kalcium utan också fungerar som katalysator för mer kalkbildning och mer förbrukning av kalcium. Det tror jag faktiskt inte riktigt på. Om det nu ersätter kalcium så bör det betyda att mindre kalcium går åt - du får skelett ändå men med en högre andel strontium

Jag förstår inte det bättre än förut

 

MVH Lasse

 

@Lasse, det finns studier som visar på det, att SR-tillsats accelerera kalkbildningen, därav mina slutsatser:-) Finns en artikel, har den inte framför mig men kan leta. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Lasse sa:

 

 Vad jag förstår Fredrik så gick strontium åt  men även kalciumförbrukningen ökade.

 

Men du verkar läsa det tvärt om

(mina fetmärken) 

 

 

Här nedan verkar du mena att strontium inte bara ersätter kalcium utan också fungerar som katalysator för mer kalkbildning och mer förbrukning av kalcium. Det tror jag faktiskt inte riktigt på. Om det nu ersätter kalcium så bör det betyda att mindre kalcium går åt - du får skelett ändå men med en högre andel strontium

Jag förstår inte det bättre än förut

 

MVH Lasse

 

Jag kan inte förklara det bättre. Du får läsa igen o fundera. Får det till att stämma det jag skrev. 

Tänker jag fel får du specificera vad du menar.

 

Jonas

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...