Gå till innehåll

Clown yngel


Mikael Stolt

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på? Har två clowner var av den ena (honan) måste vara gravid. Hon har fått världens kula på magen o beter sig väldigt konstigt mot hanen. Tidigare så har dom delat på en anemon, men nu sista dagarna har hon börjat jaga iväg honom så fort han kommer för nära. O ibland när båda är utanför anemonen så kan o simma efter honom o det ser ut som att hon ”biter” honom i fenorna (inga synliga skador) så så aggressiva bitningar är det inte.

 

Dessa två går nu i mitt 170l kar tillsammans med en liten Doris, 3 chromisar en annan liten kirurg o en mandarin. 

 

Har för ett tag sedan dragit igång sonens akvarium på 80l, enbart sand o sten i med några sniglar, är tänkt att på söndag börja inreda det med någon korall o fisk, men nu till min fundering som är om det kanske är värt att flytta över clownerna till detta kar då det inte finns några andra fiskar som kan tänkas äta upp äggen om dessa nu läggs?

 

sen funderar jag även på hur clownerna eventuellt kommer att reagera på detta då det inte finns några koraller eller deras anemon?

 

är jag helt ute o cyklar eller kan man göra såhär?

 

tacksam för svar. vore ju jätte häftigt med clown yngel. 

 

Alla tecken som står på denna länk sker i mitt kar för stunden.

 

https://www.cuteness.com/article/tell-saltwater-clown-fish-pregnant

 

// Micke

Ändrat av Mikael Stolt
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner är inget man odlar genom att bara sätta dom i ett eget kar, likt de flesta fiskar i saltvatten så krävs en hel del jobb. Att de leker och lägger rom är ganska vanligt, brukar hända ungefär var fjortonde dag när de väl kommit igång och trivs. Larverna överlever sedan inte första natten utan speciell omvårdnad.

Finns en hel del matnyttigt på Youtube om du vill se hur det går till, sök på "breeding clownfish" :)

Ändrat av danne031
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, danne031 sa:

Clowner är inget man odlar genom att bara sätta dom i ett eget kar, likt de flesta fiskar i saltvatten så krävs en hel del jobb. Att de leker och lägger rom är ganska vanligt, brukar hända ungefär var fjortonde dag när de väl kommit igång och trivs. Larverna överlever sedan inte första natten utan speciell omvårdnad.

Finns en hel del matnyttigt på Youtube om du vill se hur det går till, sök på "breeding clownfish" :)

 

 

Absolut, jag förstår att det är mycket arbete kring det o även att det är väldigt svårt att få ut något av det.

 

Men min riktiga fråga var väl mest om chanserna att lyckas få fram yngel som överlever skulle va större om jag flyttade över clownerna i ett annat kar med en lugnare miljö o utan andra fiskar som eventuellt ger sig på/äter upp romen/larver/yngel? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

föesök att flytta äggen efter 6dagar till ett annat kar då tar du vatten från karet som clownerna går i äggen får inte komma i kontakt med luft sen sätter du en slang från en luftpump så det kommer en bubbla varannan sek så bubblan träffar äggen sen när de kläcks så måste du mata larverna med levande rotifer för odla rotifer så måste du ha phytonplankton i odling också så du kan mata rotiferen 

Med vänliga hälsningar 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Mikael Stolt sa:

 

 

Absolut, jag förstår att det är mycket arbete kring det o även att det är väldigt svårt att få ut något av det.

 

Men min riktiga fråga var väl mest om chanserna att lyckas få fram yngel som överlever skulle va större om jag flyttade över clownerna i ett annat kar med en lugnare miljö o utan andra fiskar som eventuellt ger sig på/äter upp romen/larver/yngel? 

 

 

 

Om man säger såhär, chanserna ökar inte om du inte samtidigt lägger ner allt det arbete som krävs. 

Man måste fånga upp och flytta larverna direkt när de kläcks, oavsett om de är i ett stort befolkat rev eller om de är i ditt mindre mer sparsamma 80L :)

 

Jag har ingen erfarenhet själv att skriva om, däremot har jag sett en del timmar på Youtube i ämnet. Det är klart bästa sättet att lära sig på, skulle man skriva ner hur man går tillväga så blir det en flersidig artikel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...