Gå till innehåll

Tips på fisk


Leoparden

Rekommenderade inlägg

Jag skulle vilja ha lite tips på trevlig fisk att införskaffa. Viktigt är att det ska funka med beståndet som redan bor där. Akvariet är på 300 liter och där bor för tillfället:

 

En gul kirurg

En bicolor dvärgkejsare 

Två clowner

 

En Putsarräka 

En sandvändande sjöstjärna

4 eremiter

Några nassarius

Bumblebee snäckor

Turbosar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Banangylta till exempel. Jag har en sådan själv, problemfri bekantskap så här långt. Jag tror det finns 600 olika gyltor, så det är bara att börja kolla på nätet. Wrasse brukar de kalla dem i Det stora landet i Väster. Radiant wrasse är ganska häftig. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minutes ago, Rosie said:

Rekommenderar också de revsäkra wrassarna, riktigt trevliga och vackra i individer. Det du bör tänka på är att dom behöver sänd för dom gräver ner sig nattetid och dom hoppar. Man bör ha något nät el dyl som täcker karet

Sand har vi. Även tak över karet. Brukar ha "mathålen" öppna dock,och vi hade oturen att vår gobi lyckades hoppa ut genom det hålet.. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar också starkt någon gylta, de flesta gör dessutom ett jobb i och med att de äter t.ex. plattmask som sagts :)

Dessutom sällan problem att ha flera olika i samma kar.

Salarias är en annan favorit, fasciatus och ramousus är vanliga i handeln kolla på de.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Clowner, dvärgkejsare och Zebrasoma är varken skygga eller överdrivet agressiva (förutom Clowner inom sitt begränsade område?), så frågan är väl nästan vilka fiskar som inte fungerar ihop med dem? Jag har aldrig haft några större sociala problem med dvärgkejsare och/eller Zebrasoma, inte ens ihop med skyggare arter som Nemateleotris, mandarinfisk, filfisk och sandvändare (den sistnämnda har svårt att hävda sig vid matning men annars är det inga problem). Agressiva arter som t ex vissa frökenfiskar har jag inte så mycket erfarenhet av.

 

Möjligen kan det bli problem med artfränder eller närbesläktade arter, men det kan också fungera (iaf med dvärgkejsare och Zebrasoma) även om man kanske får räkna med en del bråk i början. Personligen tycker jag Zebrasoma gör sig bäst om man har minst två av samma art, sen kan det förstås diskuteras hur många dvärgkejsare och Zebrasoma som får plats i ett 300l-kar (jag tycker att det beror på fiskarnas storlek).

 

 

Ändrat av Christian J
stavvfel :-p
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...