Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

krukan

Vad är detta?

4 inlägg i detta ämne

Postad (redigerade)

Hej, har kommit upp flera kolonier av dessa nyligen, trodde först de va början på fler knappar men de ser snarare ut som små rör/dammvippor. De lyser fluorescerande grönt vid blått ljus. 

Kommer flytta över all sten snart till mitt nya akvarium så skulle behöva veta om jag behöver rensa dessa först eller inte. 

Tack på förhand! 

_20180120_131054.JPG

DSC_0099.JPG

Redigerad av krukan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Lite uppdatering i ämnet, när jag tittade närmare i akvariet kan jag se att glasen är fulla av vad som ser ut som "hydroid jellyfish" (se bild) .

Hade planerat använda de ca 12kg sten (utöver ca 40kg död sten ) till mitt nya 350Liter  samt använda akvariumet till Sump, är det kört med stenen isåfall? 
Eller finns det något sätt att bli av med dem? 

Vissa säger att dessa är harmlösa och oftast försvinner , medans andra säger att de är jättegiftiga.

Om jag behöver tvätta ur cirkulationspumpar och akvariumet, vad ska jag använda då för att se till att alla dessa försvinner?

/ Christian

hydroidjelly.jpg

Redigerad av krukan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle rensa. Värm stenarna under ett dygn till 40 grader så är de borta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, men då dör allt annat i stenen med antar jag?
Stenarna jag har är fyllda med mindre ormsjöstjärnor och maskar osv, är det inte sånt som kan vara bra att ha i ett nytt akvarium?

/ Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu