Gå till innehåll

Hjälp mig tolka labbtestet! Haft RTN på flera SPSer


akvariefisken_89

Rekommenderade inlägg

Högt Barium skall inte va bra alls....kan va en delorsak...lågt jod, men det brukar ändå inte ge RTN, mest kanske lite trötta koraller, där blåa färger inte riktigt tar fart.

 

Högt Ba kan komma från saltet, tillsatser, eller GFO

Om jag förstått triton rätt kan Aluphos binda Barium

däremot tror jag inte Alu är så farligt så jag hade hellre tatt smällen med Aluphos o fått ner Ba o accepterat Alu

Mvh

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan vara en brist på spårämnen, nitrat eller fosfat. 

Jag är osäker men har för mig att jag sett ett bariumvärde på 500 utan problem i revkar.

Det låga jodvärdet kan ge problem om det sjunker ytterligare men det brukar bara visa sig som sämre färger. Nitratvärde?

Kan du skriva litet om hur du sköter karet?

Osmos?

Salt?

Tillsatser?

Och som alltid: Temperatur, ljus och cirkulation.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

http://www.advancedaquarist.com/2003/7/chemistry

 

Blir lite orolig för högre Al när jag läser den här @jonasroman. Kommer det sänka mitt fosfat ytterligare? När jag testar med Hannacheckern är det 0.00 i PO4 @stigigemla. Nitrat har legat stabilt på 5,0 sedan flera månader.

 

Jag har bytt ca 10% vatten/mån i mitt 500l kar. Har en Deltec skummare, ca 10 fiskar, matar 1-2ggr/dagl med formula one/fryst/nori. Temp. är 25,5-27,8. Varit så alltid. 

 

Jag använde Coral Pro saltet från Red Sea tidigare. Tillsatte manuellt ca och karbonat från Grotech och sista tiden Microbelift innan jag bytte till doseringspump och Triton Core Other methods för 3 v sedan. Mitt KH har sedan dess varit väldigt stabilt. Från att bara haft kalkalger på baksidan började det nu synas en grön alghinna. Samma näringsvärden dock... Problem med en Acro i form av STN i ett par månader. RTN på 2 andra över natten för ca en vecka sedan. Flera andra helt opåverkade. Ironiskt nog de blåa. 

 

Bytte 100l vatten i torsdags med FaunaMarin nu. Ingen skillnad. Acroporan med STN surar fortfarande och sjunger på sista versen. Den stora montiporan ser dassigt grön ut. 

 

Jag tänkte köpa jod och strontium och tillsätta dagl.? 

 

Hannacheckern är helt ny. Visar den korrekt eller har jag fått ett måndagsexemplar? Den har aldrig visat något annat än 0.00.

 

Finns andra sätt att få ner Ba än med fosfatremover?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla de drabbade Acropora-kolonierna och se om du kan hitta plattmask(AEFW) eller andra parasiter. Har själv gjort misstaget att ändrat massor och sen visade det sig vara plattmask så alla panikåtgärder var i onödan :) 

 

I övrigt är det svårt att säga vad som kan vara fel. Lågt PO4 kan ju ge lite trist färg och vävnadsdöd efter ett tag. Så tycker inte du ska köra remover eftersom du ligger lågt redan. 

 

Hoppas det löser sig! 

/ David 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hos mig har Acropora cervicornis och "green slimer" varit de känsligaste Acropororna.

Hos mig är det nitrat och fosfatbrist eller lågt kH de har reagerat mot med vävnadsbortfall nedtill.

Hyacinthus har inte reagerat alls. De blå småpolyperna har aldrig överlevt hos mig vilket jag tolkat som beroende på mina låga näringsvärden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

49 minuter sedan, stigigemla sa:

Hos mig har Acropora cervicornis och "green slimer" varit de känsligaste Acropororna.

Hos mig är det nitrat och fosfatbrist eller lågt kH de har reagerat mot med vävnadsbortfall nedtill.

Hyacinthus har inte reagerat alls. De blå småpolyperna har aldrig överlevt hos mig vilket jag tolkat som beroende på mina låga näringsvärden.

Mitt fosfat verkar inte ändras trots att jag matar mer med fryst. Misstänker att det tas upp för fort. Mina mjukkoraller har dock vuxit än mer sedan SPSerna visat på vävnadsförlust. Borde inte de trivas sämre i och med de låga värdena? :klia:

 

Är lösningen att dosera fosfat och sedan Al99 för att få ner Ba? Och sedan ytterligare lite fosfat? 

Känns som en farlig väg att gå? :-?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är antagligen bara att ha is i magen som Rameau skrev.

STN har antagligen brutit ut för att du flyttade runt korallerna.

 

Men några tankar kring vad som kan påverka ändå.

 

Jag tänker alltid svajigt kh-värde när någon har problem med sps, det har inte svajat när du bytte till triton core?

 

Har du kolat så dina tester stämmer mot referensvätska, eller bett djuraffären kolla så dom verkar stämma?

 

Mig har det hjälpt att mata korallerna när jag hade stn och bleka koraller pga mina låga näringsvärden, (jag har iof omätbart no3, så det är inte riktigt samma situation) aqua forests plankton på flaska och faunamarins coral sprint har jag testat och båda verkar fungera. Det finns säkert andra alternativ som är lika bra. I värsta fall hjälper det inte korallerna men dina svampdjur kommer börja växa ordentligt. I anvisningarna står det en dos med några dagars mellanrum, jag har fördelat ut den till varje dag i stället.

 

Om du börjar byta vatten varannan vecka i stället för en gång i månaden så borde du kunna få ner Al och Ba utan att använda någon fosfatremover.

 

Jod kan du börja droppa men kör på halva dosen och skicka in icp-os test för att justera dosen, jag tycker det är alldeles för krångligt att testa själv.

 

Strontium har jag ingen erfarenhet av.

Ändrat av addo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...