Gå till innehåll

Moget akvarium för mandarin?


Leoparden

Rekommenderade inlägg

Har ett akvarium på 300 liter som varit igång i 3 månader.
Har ca 30 kg levande sten och 20 kg levande sand. Stenen är köpt av en kille som la ner sitt kar, väl ingångna och inte behandlade med något. Jag märkte direkt i början hur stenarna kryllade med små djur och så har det forsatt. 

Idag var vi nere på zoogiganten och köpte 10 påsar med codepods för att öka upp beståndet och förbereda för en mandarin. Men när vet man att karet är tillräckligt moget för att där ska finnas tillräckligt med mat om den inte tar fryst? Hur ofta (om ni behöver) fyller ni på med nya pods? Samt, vad rekommenderas; en mandarin eller ett par bestående av hona och hane?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kan se små kräftdjur på den levande stenen finns det säkert tillräckligt, om det även räcker till i längden kan jag inte svara på. Förmodligen kommer den att sluka alla synliga kräftdjur, men det kommer säkert fortfarande finnas små exemplar som man inte ser (och större som gömmer sig inne i stenen eller i sumpen). Ett par är säkert intressantare, vet ej om det räcker med LS för dem. Även dvärgkejsare brukar länsa akvariet på smådjur.

 

Jag hade en mandarin i 300l i ett års tid, minns tyvärr inte om den även åt död mat. Jag matade inte med levande pods på den tiden, bara nykläckt artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...