Gå till innehåll

Bubbletipanemon hängig efter flytt


jingfee

Rekommenderade inlägg

Hej,

Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt).

 

Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper).

 

Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte vi igår).

 

Under morgonen har vi gjort  följande tester

 

KH: 7.0-7.7

Nitrit: 0

Nitrat: 50 (något högt)

Ammonium: 0.25

Magnesium: 1260

Kalcium: 410

Fosfat: 0.1

 

Nitrat värdet ser högt ut. Vi funderar över att göra ett delvattenbyte på ca.10%. Är det att rekommendera eller bör vi ta andra åtgärder?

 

Tacksam för all hjälp!

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har vattenvärdena förändrats pga flytten (t ex genom att röra om i sanden, eller rengöra filtermaterial så att bakteriekulturen störts)? Annars kanske det är flytten i sig som stressat en del av djuren.

 

0.25ppm ammonium låter farligt högt (om vattentestet verkligen visar rätt), och tyder på att skummaren och/eller bakteriekulturen inte räcker till. Om ammoniumen verkligen är så hög krävs kanske akuta åtgärder, t ex ett stort vattenbyte eller ammoniabindare (vet ej om de fungerar bra med lägre djur) och därefter uppehåll/försiktighet med matningen.

 

50ppm nitrat är lite högt, men det har nog inte uppstått pga flytten. 10% vattenbyte kommer bara att minska värdet med just 10%, så det krävs fler eller större vattenbyten, eller så kan ni minska matningen så kanske värdet sjunker långsamt.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svaret! Då ska vi göra en större vattenbyte ikväll och kollar värdena igen.

Vi har rört runt i sanden under flytten, eftersom vi körde bil och bar runt den och allt, så bakterierna har nog blivit störd en del. 

Ändrat av jingfee
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, 

Vattenbyten verkar hjälpa en del! Vi har fått ner ammonium till 10-15 och nitrat till 25. Fortfarande höga värden, men det går åt rätt håll. Tror du att det skulle hjälpa att tillsätta en bakteriepräparat eller skulle det vara för mycket rubbning? Isf vilket skulle du rekommendera? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, jingfee said:

Tror du att det skulle hjälpa att tillsätta en bakteriepräparat eller skulle det vara för mycket rubbning?

Det skulle nog bara göra nytta under inkörningen av ett helt nytt akvarium, men om jag förstått saken rätt var det här karet redan igång och inkört innan flytten? Isf finns det gott om bakterier i sanden och den levande stenen, och det enda som krävs är att de kommer i balans igen. Om själva flytten medfört störningar så är det nog bättre att störa så lite som möjligt. Vattenbyten kan vara bra även om de förstås också kan utgöra en störning, så försök hålla salthalt och temperatur i det nya vattnet så nära som möjligt.

 

Att ammonium stigit så mycket kan möjligen bero på överbelastning av systemet (för mycket mat i förhållande till vattenreningen), särskilt om det inträffade redan innan flytten. Ni skulle isf kunna använda ett filtermaterial som Siporax som underlättar bakterienedbrytningen, eller kanske mer LS och bättre skummare. Även alger är bra på att ta upp ammonium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Christian J sa:

Det skulle nog bara göra nytta under inkörningen av ett helt nytt akvarium, men om jag förstått saken rätt var det här karet redan igång och inkört innan flytten? Isf finns det gott om bakterier i sanden och den levande stenen, och det enda som krävs är att de kommer i balans igen. Om själva flytten medfört störningar så är det nog bättre att störa så lite som möjligt. Vattenbyten kan vara bra även om de förstås också kan utgöra en störning, så försök hålla salthalt och temperatur i det nya vattnet så nära som möjligt.

 

Att ammonium stigit så mycket kan möjligen bero på överbelastning av systemet (för mycket mat i förhållande till vattenreningen), särskilt om det inträffade redan innan flytten. Ni skulle isf kunna använda ett filtermaterial som Siporax som underlättar bakterienedbrytningen, eller kanske mer LS och bättre skummare. Även alger är bra på att ta upp ammonium.

Tack så mycket för tippsen! 

Ja, jag kollar redan efter en bättre skummare. Vi har köpt ett komplettset, som tydligen är känd för att ha dålig skummare, vad jag har läst (Boyu TL450). Men många som försöker byta ut den verkar ha problem att få den nya att funka, så vi är lite tveksam vad vi ska välja. 

Filtermaterial ska definitivt in igen. Tack för tippset om märket! 

Mer levande sten skulle också vara en alternativ. Har dock dålig känsla än så länge för hur mycket som kommer vara ok innan flödet störs. Jag skickar en bild här imorgon (ikväll kommer jag hem efter nattdags), så kanske du kan ta dig en titt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minutes ago, jingfee said:

Mer levande sten skulle också vara en alternativ. Har dock dålig känsla än så länge för hur mycket som kommer vara ok innan flödet störs. Jag skickar en bild här imorgon (ikväll kommer jag hem efter nattdags), så kanske du kan ta dig en titt? 

Flödet beror mycket på hur stenen är uppbyggd. Stenrösen ger dåligt flöde under, det är bättre att försöka montera stenen (med lim och/eller plaströr) så att man får mer fri bottenyta. Men var försiktig med att lägga i mer sten just nu (särskilt om den inte är inkörd) eftersom det också innebär en störning. Vad jag läst skall Siporax vara mer effektivt än LS (iaf för nitrifikation), dessutom borde det vara störningsfritt att börja använda.

 

Passande skummare vet jag ingenting om tyvärr.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...