Gå till innehåll

Är det någon som vet om det går att seriekoppla powerpacks?


Lasse

Rekommenderade inlägg

Låter som en konstig fråga i ett akvariesammanhang men som vanligt finns en del idéer i mitt huvud. Min fråga är därför - om man har ett powerpack som exempelvis detta från biltema

 

Powerpack, 10400 mAh

 

Kan man seriekoppla det för att ge en större utspänning? Säg - att jag vill ha 10 V och 1 A - kan jag sätta en USB mellan Powerpack 1:s 1 A utgång till ingången på Powerpack 2 och sedan ta ut 10 V 1A från powerpack 2:s 1 A utgång? Bygga upp stapeln till 4 powerpack och få ut 20 V - 1A?

 

@stigigemlaVet du

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du ansluter batteri 1 i batteri 2 så kommer du att få ut 5V, de ligger förvisso i ”serie” med sladden men själva USB-kontakten/bussen kopplar den parallellt.
Om du vill göra en hemsnickrad lösning så tar du två USB-kablar, en kabel till vardera batteris USB-ut port. Den änden som inte är ansluten klipper du bort (dock ej med sladden fortfarande ansluten, mer för att säkerställa att du klipper rätt ände). När du gjort det så skalar du kabeln så du får fram de 4 inre ledarna, ”summrar” eller mäter vilken ledare som är plus och minus. Koppla sedan ihop dem enligt tidigare principskiss i tråden.

Klart!

Mvh
Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man andra sidan av det hela. Batterierna behöver laddas också.

Har du mycket tid så lossa ett batteri i taget och ladda. Eller kör 4 laddare till fyra separata batterier om det brukar vara bråttom.

Att ladda dem seriekopplade är inte så smart för kapaciteten minskar olika snabbt på batterierna och laddningen blir mer och mer ojämn med tiden speciellt som det sitter en laddningsregulator i varje batteripack.  De ingående batterierna är nästan säkert på 3,7 volt ( 1 litiumcell men det kan vara 3 nickel- kadmiumceller också) och resten av laddningsspänningen tar elektroniken. Elektroniken till det batteri som blev laddat först slår om till underhållsladdning medan de andra inte gör det och får då minimal seriespänning. Det betyder att tre batterier drar kanske 4 volt medan det blir 8 volt kvar till det fjärde som då riskerar att elektroniken går sönder. Den är ju konstruerad för 5V + max 5%.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall nog inte ladda powerbanks som är seriekopplade om man inte är helt säker på att det är elektrisk isolation mellan ingång och utgång. Laddar man flera på en gång och de inte är helt isolerade från varandra går nog allt sönder med rök och gnistor...

 

Kapten Saltbalja: Provade du att försöka ta ut 1 A ur de seriekopplade enheterna? Jag antar att de har en del inre resistans som kan motverka möjligheten att få ut max eftersom strömmen måste gå genom flera enheter...

 

Det finns en alternativ metod som jag skissade på för några år sedan... Det går ut på att höja spänningen med DC/DC-omvandlare till 12V (i mitt fall) och därefter parallellkoppla dessa med hjälp av en lastbalanserare (viktigt, det skiter sig skapligt utan denna). Då kan man få ut 12V och ca 80% av deras sammanlagda maxström ur två powerbanks.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Värt att notera i sammanhanget att det finns nya powerbanks som ibland kan ge så mycket som 12V / 30W. Dessa benämns powerbank usb-c pd. Enda kruxet är att man måste ha något som förhandlar fram den högre spänningen med powerbanken.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak till att tänka på är att den typen av batterier som är i dessa bankarna är väldigt känsliga för att vara i ballans med varandra.

När cellerna är tillsammans i en produkt så har tillverkaren sätt till att detta problemet hanteras internt i enheten.

Men när du kopplar ihop flera enheter så kan denna hantering inte göras och problem kan uppstå.

 

Fick en ordentlig genomgång av hur denna typer av batterier fungerar när jag funderade på att bygga en powerbank modell större av batteri leverantörn.

Det finns batterier som är byggda för att kopplas ihop men med stor sannolighet så är det inte sådanna i powerbanks för USB laddning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...