Gå till innehåll

Socker balling


webdiddy

Rekommenderade inlägg

Gjorde igår ett vatten byte på ca 25% för att få ner nitratet lite. Men efter ett nytt test ser det ut att ligga på nästa samma värde.

Har funderat på att prova på med lite socker ballin (heter det så). Självklart ska jag även göra lite mer vattenbyten, har planerat in ett om en vecka.

 

Mitt kar är på 140L och om jag då har räknat rätt så ska jag ha i en halv tesked dagligen, kan det stämma?

Enligt Red Seas test ser mitt nitrat ut att ligga på nånstans mellan 20-50.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle se det som att karet är under inkörning ett par veckor till innan jag ens börjar fundera på att dosera något alls.

Det behöver mer stabilitet under längre tid, och inte stabila värden utan en lugn "miljö".

Visst det är inte hela världen att byta lite vatten men ta det lugnt med andra saker och låt karet mogna självt :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratvärdet är inte alarmerande och dessutom är det med största sannolikhet falskt. Ett nitratvärde på 50 i ett nystartat kar är lite för otroligt. Iofs använde du en del äldre vatten men om det skulle innehållet så stora mängder att du nu läser kring 50 håller jag för otroligt. Jag tror istället att du har nitrit och det påverkar din nitratmätning. Ett nitritvärde på ca 0,25 kan ge ett nitratutslag på ca 25 ppm i många tester. Att det inte sjönk när du gjorde vattenbytet tyder också på nitrit. Nitrit är inte giftigt i saltvatten och kommer att sjunka. Innan du byter mer vatten eller lägger in NoPoX skall du kontrollera att du inte har nitrit. Jag har den uppfattningen att gå in med kolkälla i ett tidigt skede när det inte är säkert att nitrifikationen är startad är kontraproduktivt så det sjunger om det. Håller helt med danne031 där. Avvakta minst ett par veckor innan du gör något - förutsatt att ditt levande inte visar några tecken på förgiftning. Visar det levande några tecken på detta - byt vatten.

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metoden du ska använda i detta fall är: Tålamod.

Det är ingen lätt metod, men den enda rätta :)

Vänta och se. Det kommer inte krascha nu, men akvariets alla bakterier måste komma i balans. I akvariets mikrokosmos är det kaos just nu, men det kommer lugna sig.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar.

Jag har mätt nitrit de senaste dagarna och har tolkat det som 0, men ska jag vara kritisk kan det också ha varit 0.05 (pytte pytte pytte liten nyans av rosa i testet.) Där av trodde jag nitriten var borta. Jag ska avvakta lite till är bara lite rädd om de koraller jag har stoppat i och även så clownen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...