Gå till innehåll

KennethN

Rekommenderade inlägg

Köpte en sjöhare, en Dolabella auricularia, för en vecka sen. Den har mest varit inne bland stenarna, men kommit fram på eftermiddagarna och jag har sett att den har ätit en del iaf (det finns gott om alger, så svälta har den definitivt inte hehövt göra...). I går kväll såg jag dock att putsarräkorna (Lysmata amboinensis) var framme och "putsade"på den. Idag hittade jag den död med en del av skalet (som den har inne i kroppen) utstickande.

 

Nu till frågan, blev den jagad av putsarräkorna för att den var döende, eller kan det tom ha varit putsarräkorna som dödade den? Trots att den var helt okej innan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, addo sa:

Jag har svårt att tro att dom dödade den, men jag har inte testat sjöhare och räkor i hop.

Ja, jag trodde inte heller det, men nu vet jag inte vad jag ska tro...

 

Har försökt hitta info på nätet, men jag hittar inget tydligt svar. Finns fler som råkat ut för liknande händelser som jag, men ingen verkar veta säkert om räkorna verkligen gav sig på en frisk sjöhare, eller om den redan var döende. 

Vore därför intressant att få höra om någon har provat att ha dem tillsammans utan problem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...