Gå till innehåll

Vad är detta? :(


Leoparden

Rekommenderade inlägg

Kan tillägga att karet varit igång i 2 månader, den levande stenen är inkörd sedan tidigare. Använder kranvatten med ett visst reningsfilter på, men som inte renar lika bra som osmos såklart. 

Värdena ser ut enligt följande:

Salt: 1.024

Temp: 27

ph: 8.15

Ammonium: 0

Nitrit: 0

Nitrat: 0 (antagligen ett problem)

Fosfat: 0,5 (också problem)
Kalcium: 500

Magnesium: 1500

kh: 8,5

Ändrat av Leoparden
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Christian J said:

Hör tråden på första bilden till? Trådar som lyfts av syrebubblor, smutsgul färg och fragment som flyter upp till ytan kan vara dinoflagellater. Gyllenbrun färg kan vara kiselalger.

Om den hör till? 

Vad menar du med fragment som flyter upp till ytan? Har väldigt svårt att avgöra färg 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 hours ago, Leoparden said:

Om den hör till? 

Vad menar du med fragment som flyter upp till ytan? Har väldigt svårt att avgöra färg 

Jag menade om tråden var samma alg som den bruna beläggningen på stenen (ser ut så, men skulle teoretiskt kunna det vara en grön trådalg). Dino kan bilda trådar, inte kiselalger (däremot kan kiselalger växa på gröna trådalger, men det ser jag inga i ditt kar). Större angrepp av dino tenderar att bilda trådar som lyfts upp av syrebubblorna de producerar, bitar kan även flyta på vattenytan. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte det är någon fara, det brukar komma diverse skitalger på ny sten. Gorgonian kommer säkert öppna polyperna om ett tag.

 

Jag skulle däremot höja salthalten till 1,025 då koraller brukar vilja ha lite högre salthalt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ut som samma skit jag själv tampas med för tillfället. Genom uteslutningsmetoden (72 h blackout och cyano remover biter ej) har jag kommit fram till att det måste vara dino jag har. Mitt byggs upp (snabbt) och bildar trådar i sanden så fort ljuset tänds. Det enda som tycks fungera något så när är att vara där och störa hela tiden och sänka näringsnivåerna i karet. Behöver inte vara samma du själv har, men det ser väldigt likt ut. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...