Gå till innehåll

Dåligt test?


Leoparden

Rekommenderade inlägg

Hur vet man om testen kan bli dåliga?
Har red seas nitrit / nitrat test. Funkade senast för 1,5 månad sedan. Men sedan dess har jag mätt 0 i nitrat trots rätt mycket matning samt salpetersblandning för att få upp det. Tycker det är ytterst märkligt att vi fortfarande mäter 0 ... kan det vara så att testen kan sluta fungera? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan nitrattest ta upp kväve från luften? Isf kan man kanske låta testet stå en stund, och visar det då fortfarande noll måste något vara fel (eftersom det alltid finns kvävgas i luft).

 

Och vet någon om gamla tester börjar visa noll plötsligt, eller om det är en gradvis förändring? Sker det plötsligt finns det väl all anledning bli misstänksam, kanske även om värdena gradvis minskar utan någon rimlig anledning. Detta förutsatter förstås att man orkar testa regelbundet, så man kan se eventuella trender.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Christian J said:

Kan nitrattest ta upp kväve från luften? Isf kan man kanske låta testet stå en stund, och visar det då fortfarande noll måste något vara fel (eftersom det alltid finns kvävgas i luft).

 

Och vet någon om gamla tester börjar visa noll plötsligt, eller om det är en gradvis förändring? Sker det plötsligt finns det väl all anledning bli misstänksam, kanske även om värdena gradvis minskar utan någon rimlig anledning. Detta förutsatter förstås att man orkar testa regelbundet, så man kan se eventuella trender.

 

 

Jag glömde det tom framme idag så det stod i säkert 2 timmar... visade fortfarande 0 då 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag vara verkligen ärlig och frångå min princip att aldrig framhäva ett speciellt märke eller produkt så är det bara Red Sea Pro test för nitrat som fungerat för mig. Nitratmätning är svårt. Men gör så här -  Stanna returpumpen. Dosera för ca 2 ppm i hela karet (om du har 300 liter så blir det med min blandning 12 ml) men lägg det i sumpen bara. rör om och ta en mätning. nu skall du få ett utslag - mycket högre än 2 ppm eftersom du bara lagt det i sumpen. Starta din returpump och låt den gå i en timme - försök läsa ditt prov då. Återkoppla med resultaten

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minutes ago, Lasse said:

Ska jag vara verkligen ärlig och frångå min princip att aldrig framhäva ett speciellt märke eller produkt så är det bara Red Sea Pro test för nitrat som fungerat för mig. Nitratmätning är svårt. Men gör så här -  Stanna returpumpen. Dosera för ca 2 ppm i hela karet (om du har 300 liter så blir det med min blandning 12 ml) men lägg det i sumpen bara. rör om och ta en mätning. nu skall du få ett utslag - mycket högre än 2 ppm eftersom du bara lagt det i sumpen. Starta din returpump och låt den gå i en timme - försök läsa ditt prov då. Återkoppla med resultaten

 

MVH Lasse

Det är red seas test jag har. Vi har doserat enligt din blandning i 2 dagar nu och börjat äntligen se resultat. Mäter nu 2 i nitrat. Vilket värde rekommenderas?  Ska vi fortsätta dosera så vi når runt 5 kanske, eller borde vi sluts nu? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok - är det Pro versionen? De har två.  Jag skulle dosera samma en eller två dagar - läsa av och om det är runt 4 (pro versionen blir krångligare över 4 ppm) stoppa upp och mäta igen efter 2 dagar - då kan du kalkylera ganska bra hur mycket du skall ge. Det är möjligt att du inte har så stor förbrukning av nitrat så att du behöver dosera framåt. Men stoppa kring 4 ppm hade jag gjort. Det finns andra som har andra ideer - men det är så här jag tänker.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...