Gå till innehåll

Fluval edge 6g nybörjare på salt.


Robbs

Rekommenderade inlägg

 

 
Tjo. Nu när jag startat med akvarie igen efter några års uppehåll så blev det som alla vet ett sug efter fler kar. Har aldrig hållt ett saltvattensakvarium och behöver era kunskaper. 
Har haft sötvatten, både hightech och lowtech innan. 

Jag har fått tag i ett fluval edge som jag ska försöka få till ett saltvattensakvarium.  
Jag kommer inte köra massa hightech grejer. 
Det jag kommer köpa är bättre ljus och någon pump/streamer. 
Tänkte ha biobollar och en bit filtermatta i originalfiltret. 
Vattenbyte en gång i veckan. 
Refractormeter
Ska läsa på om vilka tester jag behöver införskaffa. 

Kan man fylla på det som dunstar med destillerat vatten? 

Har tänkt mig att köpa salt imorgon och starta igång det. 

Några tips för en nybörjare?
1:Sitter nån ledhistoria nu men behöver jag ha den nya lampan och streamer nu under uppstarten?
 
2:Det saltet jag kan få tag på i närheten är red sea salt. Är det ok? Kommer köra med kranvatten till en början. 
 
3:Stenen jag ska köpa ligger och har legat länge i ett akvarium med ett par fiskar och liknande. Ganska svarta på ytan, är det ok?
 
4:ska man ställa stenen direkt mot glaset eller man har gruset först. Kan man kanske ha en tunn frigolit i botten?
 
 
 
Har tänkt köra efter Lasses tråd om uppstart. Det kanske är fel som nybörjare?
 
Hoppas på bra råd och tips härifrån. Tack. 
Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1. Det bästa är att köra helt utan ljus i starten. Men hur kul är det?

    För att köra Lasses metod behöver du snäckor i starten. Innan du har dem är det bäst att skippa ljuset så att algerna inte skaffar sig företräde.

 

2. Det vanliga Red Sea saltet (Coral pro) passar inte med vattenledningsvatten men det finns Sea salt som har lite lägre värden.

    Det bästa för vattenledningsvatten är Instant Ocean.

 

3. Stenen är antagligen full med fosfat och det gör att dina koraller kommer att bli bruna.

 

4. Lägg stenen direkt mot glaset. Det bästa är att vänta 2 veckor med sanden så kan du häverta ut all bös som kommer ur stenen den första tiden.

 

Lämpliga tester första tiden:

Termometer i glas. Elektroniska termometrar visar ofta fel så en extra kontroll behövs ibland.

Refraktometer.

Nitrattest som kommer att visa ett högt nitratvärde efter ett tag på grund av nitrit men sedan sjunka när nitriten går ned.

Fosfattest för att kolla hur mycket fosfat som behöver tas bort.

KH- test.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

1. Det bästa är att köra helt utan ljus i starten. Men hur kul är det?

    För att köra Lasses metod behöver du snäckor i starten. Innan du har dem är det bäst att skippa ljuset så att algerna inte skaffar sig företräde.

 

2. Det vanliga Red Sea saltet (Coral pro) passar inte med vattenledningsvatten men det finns Sea salt som har lite lägre värden.

    Det bästa för vattenledningsvatten är Instant Ocean.

 

3. Stenen är antagligen full med fosfat och det gör att dina koraller kommer att bli bruna.

 

4. Lägg stenen direkt mot glaset. Det bästa är att vänta 2 veckor med sanden så kan du häverta ut all bös som kommer ur stenen den första tiden.

 

Lämpliga tester första tiden:

Termometer i glas. Elektroniska termometrar visar ofta fel så en extra kontroll behövs ibland.

Refraktometer.

Nitrattest som kommer att visa ett högt nitratvärde efter ett tag på grund av nitrit men sedan sjunka när nitriten går ned.

Fosfattest för att kolla hur mycket fosfat som behöver tas bort.

KH- test.

 

Tack för svaret :)

Jag har varit iväg och köpt allt nu. 

Blandat vattnet och lagt i en pump så det blandar sig. 

Stenarna ligger i blött tidningspapper i en frigolit låda. 

 

 

Funkar det med turbosnigel?

Det har butiken hemma, och han prata om sandvändare. 

 

Det blev en annan sorts salt, han tyckte samma att red sea inte passa för kranvatten. Har inte påsen framför mig nu. 

 

Så jag struntar i belysning några dagar då?

 

Jag har easy-start filtermedium till sötvattnet. Det ska fungera till salt med. Kan jag använda detta istället för tetras?

 

Behöver jag rengöra stenen lite eller jag kan köra som den kom? Hämtade den i butikens akvarie precis. 

 

Fick inte tag i någon hydrometer eller refraktometer idag. Om värdet skulle vara lite fel, är det någon fara för stenen?

 

Tack för hjälpen 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp bara ingen vipparmsmätare. De fungerar bara för Jonas Roman.

Turbosar är en bra början. Hittar du olika sorter är det ännu bättre.

Sandvändare är ingen bra idé innan du har sand.

Easy start vet jag inget om. Tetra, Sera, Fauna Marin, Microbe lift, Polyp lab, Korallenzucht med fler funkar. 

Står det bacteria något på den bör den funka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, stigigemla sa:

Köp bara ingen vipparmsmätare. De fungerar bara för Jonas Roman.

Turbosar är en bra början. Hittar du olika sorter är det ännu bättre.

Sandvändare är ingen bra idé innan du har sand.

Easy start vet jag inget om. Tetra, Sera, Fauna Marin, Microbe lift, Polyp lab, Korallenzucht med fler funkar. 

Står det bacteria något på den bör den funka.

Han hade två olika sorters sniglar. Men hur många kan jag ha i ett så litet kar? Hittar dåligt med info om fiskar också. Lättare att hitta för sötvatten. Jag tycker clown är lite för stort men många säger det är ok. 

Vilka eller vilken invånare kan jag ha? Eller det får bli ett snigelkar?;) 

 

Tänkte köpa en sån i glas som flyter?

 

Kanske är bäst att köpa nåt annat medel då. Hört mycket bra om Easy-life. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Någon enataka liten goby är väl vad som lämpar sig i en sån burk på sin höjd, finns en hel del nano fiskar även i havet fast de är kanske inte supervanliga i butiker. Och/eller en räka, typ eldräka är färgglada och trevliga.

 

se.reeflex.net har en hel del men sidan funkar väl sisådär. 

 

Liveaquaria.com är väldigt bra och oftast pricksäkra beskrivningar. 

Reef2reef.com har ett enormt forum.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Och salthalten är inte kritisk för det som lever i stenen, använder du våg så hamnar du absolut tillräckligt nära. 

Du måste ju inte ha bakterier på flaska heller, speciellt om stenen legat i butiken ett tag. Särskilt mycket hinner inte dö på ett par timmar i fuktigt tillstånd :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, danne031 sa:

Och salthalten är inte kritisk för det som lever i stenen, använder du våg så hamnar du absolut tillräckligt nära. 

Du måste ju inte ha bakterier på flaska heller, speciellt om stenen legat i butiken ett tag. Särskilt mycket hinner inte dö på ett par timmar i fuktigt tillstånd :)

Ok, ja jag använde våg iaf. Stenen lär ha legat där i minst 4 månader.

Men jag gjorde en tabbe, tror jag. min värmare var visst sönder. Märkte det när det bubblade i karet och säkringen gick...

Lät karet stå ett par h med lampan o pump igång sen la jag i stenen men det var nog för kallt.

nån sjöstjärna och några andra kryp som tvärdog såg det ut som. Dom har iof ändrat sig lite i form och plats.

5 timmar sedan, mcjagg sa:

Hej

tio snäckor kan du har och bangai kardinaler är fina

mvh

 Blir inte det för mycket med tio snäckor?

Läste att kardinalerna är stimfisk? 

4 timmar sedan, danne031 sa:

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste att man helst ska ha både eremiter och snäckor. Är sniglarna samma som snäckor eller det är nåt helt annat?

Eremiter kunde attackera turbosnäckorna läste jag med.

 

Tänkte vänta nån dag innan jag kör på ljuset och när algerna börjar komma tänkte jag köpa första snigeln/sniglarna.

Hur många ska jag börja med?

Där är redan röda alger på stenarna och massa annat, nån typ av korall med. 

Korallen lär väl dö utan rätt ljus, värme och cirkulation?

Ska ut på jakt efter doppvärmare imorgon. Även en liten streamer behövs.

La i en dos med easy-life med. 

Vad ska jag köpa för att underlätta starten nu. Ska försöka hitta det som lasse använde i sin tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sniglar är sådana utan skal som du hittar i trädgården på nätterna.

Snäckor har skal och de flesta drunknar inte utan kan leva under vattenytan. Tyvärr är det en del här som inte lärt sig skillnaden.

Det kan bero på felöversättning från engelskan men: Snail = snäcka, Slug är Snigel.

Skall du börja med fullt ljus enligt Lasses metod behöver du så många städare som han säger.

De finns många sätt att starta och sköta saltvatten och det är svårt att säga vad som är bäst. Gör du precis som en metod beskriver funkar det. Jag har två andra metoder på min hemsida. Red Sea (med saltet) har en och Korallenzucht har sin.

Det finns också en klassisk metod som "alla" använde för 15 år sedan. Alla är olika och blandar man dem brukar det inte gå bra.

Det finns folk här på guiden som använt alla dessa sätt och lyckats bra.

Man kan inte ta det som är roligast från en metod och resten från andra och tro att det funkar.

Den vanligaste anledningen till att kar kraschar är att folk tar råd från olika håll och blandar saker som inte passar ihop.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, stigigemla sa:

Sniglar är sådana utan skal som du hittar i trädgården på nätterna.

Snäckor har skal och de flesta drunknar inte utan kan leva under vattenytan. Tyvärr är det en del som inte lärt sig skillnaden.

Kan bero på felöversättning från engelskan: Snail = snäcka, Slug är Snigel.

Det kan vara så:) 

men vad tror du om stenen, att det var för kallt när jag la i den?

tittade precis till det och där är nåt djur som liknar en miniräka som simmade runt iaf. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Per Johansson sa:

Nu kanske jag är ute och cyklar.  Men personligen hade jag aldrig vågat köra vidare karet, när det suttit en sprucken värmare i det.

Det blev inte ström i vattnet. Inte vad jag kände med handen iaf...

och stenarna var inte i när jag provade den. 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Robbs sa:

Ok, ja jag använde våg iaf. Stenen lär ha legat där i minst 4 månader.

Men jag gjorde en tabbe, tror jag. min värmare var visst sönder. Märkte det när det bubblade i karet och säkringen gick...

Lät karet stå ett par h med lampan o pump igång sen la jag i stenen men det var nog för kallt.

nån sjöstjärna och några andra kryp som tvärdog såg det ut som. Dom har iof ändrat sig lite i form och plats.

 Blir inte det för mycket med tio snäckor?

Läste att kardinalerna är stimfisk? 

Om skaffar 2-3 snäckor av olika sorter så,är tio inte för mycket

och bangaier funkar kanske som stim fisk irl i akvarium om har man fler så kommer det bildas ett par och de andra blir ihjäl stressade 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, mcjagg sa:

Om skaffar 2-3 snäckor av olika sorter så,är tio inte för mycket

och bangaier funkar kanske som stim fisk irl i akvarium om har man fler så kommer det bildas ett par och de andra blir ihjäl stressade 

Ok. Så det måste vara olika sorters snäckor?

bagaier ser fina ut. Men jag hittar inte minsta vattenvolym som man kan läsa på sötvattensfiskar? Hade varit enkelt att söka på under 30 liter fisk. 

 

 

Tittade till karet precis och det har överlevt. Alla smådjur rör sig och en hel drös med stjärnor. 

Även många kryp som liknar tusenfotingar?

En miniräka som är genomskinlig. 

Vad är detta för djur?

 

när och hur ska jag gå igång med ljuset. Jag har bara original led nu. Vita och blå. Ska köpa nya leds i snar framtid. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Robbs sa:

Ok. Så det måste vara olika sorters snäckor?

bagaier ser fina ut. Men jag hittar inte minsta vattenvolym som man kan läsa på sötvattensfiskar? Hade varit enkelt att söka på under 30 liter fisk. 

 

 

Tittade till karet precis och det har överlevt. Alla smådjur rör sig och en hel drös med stjärnor. 

Även många kryp som liknar tusenfotingar?

En miniräka som är genomskinlig. 

Vad är detta för djur?

 

när och hur ska jag gå igång med ljuset. Jag har bara original led nu. Vita och blå. Ska köpa nya leds i snar framtid. 

 

 

Det med bangaier är av egen erfarenhet köpte 5 unga och det gick bra ibörjan men det bildade ett par så blev de andra utstötta så de fick flytta till ett annat kar och de jag har de ynglat av sig har nio små mini bangaier som är skit häftiga det är bra om du lite olika snäckor för de gör olika saker finns såna som går i sanden och rensar

den lilla räkan är säkert pods som brukar följa med stenen

tusenfotingar är borstmask vissa vill ha de och vissa hatar de ta inte de med fingrarna för det gör ont

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, mcjagg sa:

Det med bangaier är av egen erfarenhet köpte 5 unga och det gick bra ibörjan men det bildade ett par så blev de andra utstötta så de fick flytta till ett annat kar och de jag har de ynglat av sig har nio små mini bangaier som är skit häftiga det är bra om du lite olika snäckor för de gör olika saker finns såna som går i sanden och rensar

den lilla räkan är säkert pods som brukar följa med stenen

tusenfotingar är borstmask vissa vill ha de och vissa hatar de ta inte de med fingrarna för det gör ont

mvh

Ok, ska läsa om alla djur innan jag skaffar nåt. Men borstmasken. Vad är fördelen med dom? Eller kanske jag ska fråga vad nackdelarna är?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 minuter sedan, mcjagg sa:

De är en sorts städ patrull så länge de inte är en meter långa så är det ok sök här på SG det finns bilder på riktigt vidriga maskar

men det behöver du inte tänka på i det lilla karet

Ok. Haha jag lär hitta dom om dom är då stora i detta lilla kar iaf. E ute på jakt efter hydrometer nu. Finns det någon annanstans än i djuraffärer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Robbs sa:

Ok. Haha jag lär hitta dom om dom är då stora i detta lilla kar iaf. E ute på jakt efter hydrometer nu. Finns det någon annanstans än i djuraffärer?

Ja det finns på ebay till bra priser om du kan vänta en vecka på den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 hours ago, Per Johansson said:

Det är inte det som är det farliga i min värld.  Det finns massa konstiga saker i en värmare.  Metaller och annat.  Vissa sådana reagerar ganska kraftigt med saltvatten.

Vissa plastvärmare är kända för att smälta, iaf de som sålts på den amerikanska marknaden. Men metaller kan vara farligare om de kommer ut i vattnet, frågan är hur fort det går. Hursomhelst är väl 20l inte värt att spara på, så varför chansa?

 

32 minutes ago, Robbs said:

Ok. Haha jag lär hitta dom om dom är då stora i detta lilla kar iaf. E ute på jakt efter hydrometer nu. Finns det någon annanstans än i djuraffärer?

Vinbutiker kan också ha, men de kanske har en skala anpassad för dryck. Annars finns det alltid internetbutiker. Men är en 20l-behållare tillräckligt djup för en hydrometer? Iaf mitt exemplar sjunker ner 16,5cm under vattenytan. I värsta fall kan man förstås tappa upp vatten i ett annat, högre kärl.

 

17 hours ago, danne031 said:

Någon enataka liten goby är väl vad som lämpar sig i en sån burk på sin höjd

Håller med, Gobiodon brukar vara väldigt små fast lär vara känsliga: http://reefkeeping.com/issues/2002-10/hcs3/

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...