Gå till innehåll

Fluval edge 6g nybörjare på salt.


Robbs

Rekommenderade inlägg

2 timmar sedan, Christian J sa:

Vissa plastvärmare är kända för att smälta, iaf de som sålts på den amerikanska marknaden. Men metaller kan vara farligare om de kommer ut i vattnet, frågan är hur fort det går. Hursomhelst är väl 20l inte värt att spara på, så varför chansa?

 

Vinbutiker kan också ha, men de kanske har en skala anpassad för dryck. Annars finns det alltid internetbutiker. Men är en 20l-behållare tillräckligt djup för en hydrometer? Iaf mitt exemplar sjunker ner 16,5cm under vattenytan. I värsta fall kan man förstås tappa upp vatten i ett annat, högre kärl.

 

Håller med, Gobiodon brukar vara väldigt små fast lär vara känsliga: http://reefkeeping.com/issues/2002-10/hcs3/

Den värmaren jag prova var glas. Jag la i den i karet sen tog jag upp den för att kunna nå justeringen, då satt jag i sladden och det kom bubblor genom justeringen så den var inte nere i vattnet. Är väldigt säker på att det inte kom något i vattnet. Den var inte sprucken heller.

 

Hittade ingen hydrometer idag. Ska beställa istället.

 

Gobiodon ska jag läsa på mer om.

 

 

Fråga...

Var kan jag beställa en mini cirkpump eller streamer?

Hur mycket ska den klara?

Hittat några över 800liter.

Ska vara till 25 liter.

 

Ska även beställa doppvärmare, något tips? Glas eller plast?

 

Och hydrometer ska med beställas. Hoppas på att kunna beställa allt på samma sida.

 

Tack igen för svaren.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 hours ago, Robbs said:

det kom bubblor genom justeringen så den var inte nere i vattnet.

Förstod inte ovanstående, bubblade den ovanför vattenytan?

 

Quote

 

Fråga...

Var kan jag beställa en mini cirkpump eller streamer?

Hur mycket ska den klara?

Hittat några över 800liter.

Ska vara till 25 liter.

 

Finns en del butiker i Sverige och ännu fler i Tyskland. Tyska priser brukar vara lägre men frakten är kanske lite högre.

 

Den verkliga streamer-effekten beror mycket på hur bred strålen är, en bred stark stråle är mjukare  än en smal hård svag. Allra bäst är om du kan justera flödet. Tunze Nanostream 6040 är säkert utmärkt men kanske lite dyr. Tunze 6020 är mycket billigare (och mitt ex låter en del), men med fast flöde som kanske är lite starkt, fast om du riktar den rakt upp mot ytan eller glaset kan du minska det ändå.

 

Sen finns det förstås olika innerfilter avsedda för sötvatten som säkert kan fungera också, även om de kanske stjäl mycket utrymme. Ett filter som hängs på utsidan kanske är mer praktiskt isf.

 

Quote

Ska även beställa doppvärmare, något tips? Glas eller plast?

Plast (Aquael) sjunker, är platta och slagtåliga, å andra sidan kan de i värsta fall smälta (iaf i USA). Glas brukar flyta om de inte sätts fast med sugproppar, och kan i värsta fall spricka. Det finns även titan. Det är säkrast att skaffa en som nätt och jämt lyckas värma upp karet, på så sätt kan det inte bli alltför överhettat om värmaren hänger upp sig.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J sa:

Förstod inte ovanstående, bubblade den ovanför vattenytan?

 

Finns en del butiker i Sverige och ännu fler i Tyskland. Tyska priser brukar vara lägre men frakten är kanske lite högre.

 

Den verkliga streamer-effekten beror mycket på hur bred strålen är, en bred stark stråle är mjukare  än en smal hård svag. Allra bäst är om du kan justera flödet. Tunze Nanostream 6040 är säkert utmärkt men kanske lite dyr. Tunze 6020 är mycket billigare (och mitt ex låter en del), men med fast flöde som kanske är lite starkt, fast om du riktar den rakt upp mot ytan eller glaset kan du minska det ändå.

 

Sen finns det förstås olika innerfilter avsedda för sötvatten som säkert kan fungera också, även om de kanske stjäl mycket utrymme. Ett filter som hängs på utsidan kanske är mer praktiskt isf.

 

Plast (Aquael) sjunker, är platta och slagtåliga, å andra sidan kan de i värsta fall smälta (iaf i USA). Glas brukar flyta om de inte sätts fast med sugproppar, och kan i värsta fall spricka. Det finns även titan. Det är säkrast att skaffa en som nätt och jämt lyckas värma upp karet, på så sätt kan det inte bli alltför överhettat om värmaren hänger upp sig.

 

Jag hade doppat ner värmaren under vattnet så att lite vatten hade kommit in i genomföringen till justeringen. När jag hade den ovanför och satt i sladden kom där några bubblor från genomföringen (Hade bara justeringen ovanför, resten under vatten)sen gick automatsäkringen. Ingen fara med det. 

 

Jag tittade på tunze men är brydd att det kanske blir alldeles för mycket cirkulation. 

 

Det verkar svårt att hitta någon värmare under 25w.  För att höja till 25 grader(har 20grader i källaren) så krävs det ca 11 watt. 

Med 25 watt kan det ösa på upp till 31 grader. 

 

Fick lånat en hydrometer till alkohol. Efter att ha läst på utländska forum så ska det fungera och den är kalibrerad på 20 grader. Hade 1.021-22 på den så helt fel var det inte iaf. 

0:an ska vara 1.000 och resterande är 100delar. 

3739977E-2EE0-4CC5-A7B8-79AA762BEC4E.jpeg

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, Robbs sa:

Jag hade doppat ner värmaren under vattnet så att lite vatten hade kommit in i genomföringen till justeringen. När jag hade den ovanför och satt i sladden kom där några bubblor från genomföringen sen gick automatsäkringen. (Hade bara justeringen ovanför, resten under vatten)Ingen fara med det. 

 

Jag tittade på tunze men är brydd att det kanske blir alldeles för mycket cirkulation. 

 

Det verkar svårt att hitta någon värmare under 25w.  För att höja till 25 grader(har 20grader i källaren) så krävs det ca 11 watt. 

Med 25 watt kan det ösa på upp till 31 grader. 

 

Fick lånat en hydrometer till alkohol. Efter att ha läst på utländska forum så ska det fungera och den är kalibrerad på 20 grader. Hade 1.021-22 på den så helt fel var det inte iaf. 

0:an ska vara 1.000 och resterande är 100delar. 

3739977E-2EE0-4CC5-A7B8-79AA762BEC4E.jpeg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eventuellt har detta redan besvarats i tråden, men karet är akryl va? Och med relativt liten öppning, så har du en lampa som nästan täpper till, en returpump som snurrar, vad får du för temp då?

Vad jag funderar på är om du verkligen behöver värmare ens..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En hydrometer för vintillverkning brukar var kalibrerad i sockerhalt. Är det Öchslegrader gör det inte så stor skillnad men det är inte samma skala i Tyskland och Schweiz.

Är det Brix kan det också vara lite olika då mätaren kan vara kompenserad för andra ämnen än socker i musten. 

Och salthalten bör vara ungefär motsvarande vikten 1.026. Många koraller överlever inte 1.021 De kan ha en gräns på 3,2% som lägsta salthalt.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, danne031 sa:

Eventuellt har detta redan besvarats i tråden, men karet är akryl va? Och med relativt liten öppning, så har du en lampa som nästan täpper till, en returpump som snurrar, vad får du för temp då?

Vad jag funderar på är om du verkligen behöver värmare ens..

Jag hoppades på det med men det verkar inte som dom leds som ör original räcker till iaf. Har bara haft ljuset igång 2h om dagen så kanske men då går tempen ner till 20 på natten. 

Karet är helglas förresten.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, stigigemla sa:

En hydrometer för vintillverkning brukar var kalibrerad i sockerhalt. Är det Öchslegrader gör det inte så stor skillnad men det är inte samma skala i Tyskland och Schweiz.

Är det Brix kan det också vara lite olika då mätaren kan vara kompenserad för andra ämnen än socker i musten. 

Och salthalten bör vara ungefär motsvarande vikten 1.026. Många koraller överlever inte 1.021 De kan ha en gräns på 3,2% som lägsta salthalt.

 

 

 

Ok. Ja jag får hem en ny i veckan så jag kan kontrollera att det stämmer. Stenen dör väl inte iaf? Har blandat lite mer vatten och ska se så det höjer lite. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

45 minutes ago, Robbs said:

Jag tittade på tunze men är brydd att det kanske blir alldeles för mycket cirkulation.

Fast som sagt du kan alltid vinkla utblåset. Sen finns det förstås en massa andra märken att välja på.

 

Quote

 

Det verkar svårt att hitta någon värmare under 25w.  För att höja till 25 grader(har 20grader i källaren) så krävs det ca 11 watt. 

Med 25 watt kan det ösa på upp till 31 grader.

 

Det går nog bra ändå, iaf nån dag. Vissa rev lär ha normaltemperaturer på närmare 30 grader, och tillfälliga toppar uppåt 35 (även om djuren kanske inte skulle klara det någon längre tid). Jag kom en gång hem till ett 40-gradigt kar och döda sötvattensfiskar, givetvis inträffade detta när jag varit borta över helgen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte göra om ett sånt här filter tills jag hittar något bättre för cirkulationen. 

Köper även den 25w värmaren. 

 

Tänkte om jag kan lägga i sanden ikväll. Rengör botten först och tvättat av sanden. Eller det blir inte bättre/sämre att vänta med sanden? Har det någon inverkan på algerna? Sanden är död och set blir bara ett tunt lager har jag tänkt mig. 

1C731D71-B09D-4937-8CAB-98A2E57C3D95.jpeg

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

34 minuter sedan, danne031 sa:

Sand nu eller senare har ingen större betydelse, om något så är det bättre nu för det tar ett par månader innan den är fullt befolkad av bakterier.

Då får det bli så. Men kanske ska ha igång cirkulationen först så det som är dött släpper?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, danne031 sa:

Ja någon form av cirkulation är nödvändigt skulle jag säga, annars kommer du få klent med syre i vattnet.

Jag har originalfiltret igång men tänkte om det släpper mycket från stenen om man får lite mer cirkulation. Ska handla efter jobb så får det stå igång några timmar sen får sanden åka i. Ska bara lyckas få upp alla djur som ligger på glaset i botten. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är sanden i och den lilla pumpen. 

Har inte hunnit korts röret till innerfiltret. Ska göra en mindre filterbit så det inte tar så stor plats. 

Värmaren blev 25w och karet håller 25 grader nu. Imorgon kommer alla tester jag beställt. 

 

När ska jag börja med nån snäcka?

 

Kan det vita på bilden snett nedanför det vänstra röda vara glasros? Ser ut som en liten tuss bomull med 5-6 strån som svajar. Har två st sådana. Vita. 

 

456EC8BC-2804-41C1-B3D4-1239EE65E560.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, danne031 sa:

Ser inte på bilden men av din beskrivning är det en "pineapple sponge", jag har tappat det svenska namnet..ofarlig filtrerare som är nyttiga - oftast kortlivade och bor gärna i mörker/folks sumpar och sådär.

Hej. Efter en snabb googling verkar det vara som du säger. Har inte haft ljuset igång så mycket. 

 

Hade lite bruna håriga alger på vissa ställe igår. Men nu efter att ha haft mer cirkulation inatt så är dom borta. 

 

Tur det finns forum som detta annars hade jag aldrig försökt.

Mängder med information man får från er. Tack

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det lika bra att starta upp med snäckor eller det ska helst vara en fisk för att det ska komma ammoniak?

Har kört nitrivec var dag och nu lite bactozym. 

 

Tänkte om det blir lika bra med bakterier och dylikt. 

 

Ändrat av Robbs
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ett par,tre turbosnäckor imorgon. Ska jag mata dom på nåt vis eller det räcker med algerna? 

 

Butiken har några clowner som är runt 2,5cm hemma. 

Vad jag läst så växer dom väldigt sakta. Med tanke på hur det brukar bli så är ett större akvarium redan i tankarna. Har ett perfekt rum i källaren. 

 

Alla säger olika om minsta vattenvolym och dylikt. 

Hade det varit rent djurplågeri om jag haft en 2.5cm i detta lilla säg ett halvår? 

Kör efter Lasses metod och där är ju en clownfisk inköraren. 

Men fungerar det likabra med snäckor så blir det det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, Robbs said:

Går det lika bra att starta upp med snäckor eller det ska helst vara en fisk för att det ska komma ammoniak?

Det som behövs är fiskmat, så att baktererna har något att leva av. Snäckor gör nog ingen nytta på det viset.

 

2 hours ago, Robbs said:

Det blir ett par,tre turbosnäckor imorgon. Ska jag mata dom på nåt vis eller det räcker med algerna?

Nej de äter bara alger.

 

Quote

Alla säger olika om minsta vattenvolym och dylikt. Hade det varit rent djurplågeri om jag haft en 2.5cm i detta lilla säg ett halvår?

2,5cm är ju väldigt lite, dessutom är clowner stationära så det går säkert bra. Du skulle nog kunna ha vilken art som helst i den storleken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...