Gå till innehåll

Fluval edge 6g nybörjare på salt.


Robbs

Rekommenderade inlägg

Finns det någon typ av led ”list” som inte behöver vara för just akvarium som jag kan använda i locket? Eller det måste byggas själv? Tänkte nåt liknande som finns på byggvaruhus fast med rätt spektrum förstås. 

 

Jag har ju inte så mycket ljus just nu. Tror det kan vara lite dumt med tanke på kiselalger eller liknande?

har inte fått så mycket alger som jag trodde än(6dagar). Har fått några små klickar med brun alg som är lite hårig i mörkare delar på stenen. 

 

Det röda på stenen fanns när jag köpte den och den andra stenen är mörk sedan köp(konstgjord). 

 

 

E1CC2824-116C-4BE4-B9C7-6203B7479DC9.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske fungerar med kallvita från byggvaruhus, kanske ihop med blå. Men billigare akvariebelysningar är nog inte mycket dyrare i de storlekarna. Det måste inte vara LED heller, T5-lysrör är också bra och ger bättre spridning på ljuset.

 

Det är nog bäst med lite ljus i början som du säger. Det röda är nog kalkalger, ifall de växer så tyder det på bra vatten.

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Christian J sa:

Det kanske fungerar med kallvita från byggvaruhus, kanske ihop med blå. Men billigare akvariebelysningar är nog inte mycket dyrare i de storlekarna. Det måste inte vara LED heller, T5-lysrör är också bra och ger bättre spridning på ljuset.

 

Det är nog bäst med lite ljus i början som du säger. Det röda är nog kalkalger, ifall de växer så tyder det på bra vatten.

 

Jo det är bara svårt att få till t5 på det lilla karet. Såfall får jag strunta i ”looken” och köra en hängande armatur. 

 

Tror inte kalk algerna har växt. Ska jämföra bilder. 

 

Hittade en snäcka idag. Ca3-4mm turban liknande skal vit med lite bruna sträck? Vad är detta för sort? Googlar men hittat inget liknande. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på att jag har en armatur liggandes till g23. 

Tyvärr verkar det inte som det säljs några lampor till denna längre som duger till saltvatten. 

 

Hittat en som inte finns i lager längre som är:

 

lågenergilampa 11w

10000k blå/vit

 

det hade väl fungerat till enkla skivor/mjukkoraller?

 

kanske ska lägga en förfrågan i belysningsdelen på forumet. 

 

Försvinner mycket av effekten när den lyser genom en glasskiva?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur starkt ljus det blir beror mycket på avståndet och reflektorn, så jag har ingen aning. Färgtemperaturen är inte jätteviktig, på 90-talet hade jag både mjukkoraller, LPS och en jättemussla i flera år med enbart kvicksilverlampor, minns inte deras färgtemperatur men den var troligen mycket lägre än dagsljus/5500k.

 

Om din armatur ligger mot glaset (så att ljuset inte reflekteras upp igen) försvinner nog inte så mycket effekt, i annat fall kan det nog bli stora förluster.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Christian J sa:

Hur starkt ljus det blir beror mycket på avståndet och reflektorn, så jag har ingen aning. Färgtemperaturen är inte jätteviktig, på 90-talet hade jag både mjukkoraller, LPS och en jättemussla i flera år med enbart kvicksilverlampor, minns inte deras färgtemperatur men den var troligen mycket lägre än dagsljus/5500k.

 

Om din armatur ligger mot glaset (så att ljuset inte reflekteras upp igen) försvinner nog inte så mycket effekt, i annat fall kan det nog bli stora förluster.

Perfekt. Var och hämtade några snäckor innan och han hade i sina gömmor en 6500k vit 11w liggandes. Blå/vit hade han inte haft på länge. 

Har iof 3 blåa dioder i original lampan som också ska användas. 

 

Är det nån fördel eller nackdel med mer ljus utan koraller?

Fördel eller nackdel med svagt ljus?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, danne031 sa:

Rörmaskar har en hård stam av kalk.

Det ser tyvärr mest ut  som glasrosor, fast ändå inte på något sätt..

Jag har googlar på både mask och rosor men hittar inget liknande:/ får se om dom växer mer eller jag ska ta bort dom direkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns så mycket att gå igenom med alla olika sorter. Det liknar faktiskt hydroid eller aiptasia?

fast det ser ut som det är ett litet hål i centrum på dom. Dom är fortfarande så små att det är svårt att se ordentligt. 

 

Ska jag göra något nu eller jag ska vänta och se hur det utvecklar sig?

Skulle det vara nån pest får jag nog slänga hela stenen och starta om igen:/ jag har ju bara två stenar tyvärr. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aiptasia är det man kallar glasros, ett namn och en pest som du säkert redan snubblat över innan du startade upp ens.

Hydroider är generellt mer ofarliga men personligen med så lite sten så skulle jag börjat om med ny sten från annan källa oavsett vad det är :/

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, danne031 sa:

Aiptasia är det man kallar glasros, ett namn och en pest som du säkert redan snubblat över innan du startade upp ens.

Hydroider är generellt mer ofarliga men personligen med så lite sten så skulle jag börjat om med ny sten från annan källa oavsett vad det är :/

 

Hade de inte varit för att jag har en clown i och nån snäcka hade jag inte tvekat men nu vill jag inte starta om med tanke på vattenvärdena som kan bli knas. 

 

Kommer skynda på lite med det nya karet men just nu ska jag köpa ny bil så det lär inte bli denna månaden iaf. 

 

Kan prova att dra ut några av dom med pincett kanske och se om det hjälper. Läst att det ska vara svårt att utrota dom.  

Har inte koraller i, kanske finns nåt medel som inte skadar fisken och organismerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ingen idé att försöka ta dom rent mekaniskt, absolut noll idé. De kommer bara föröka sig ännu fortare av stress. 

Det finns en hel del huskurer som citronsyra, kokande vatten i spruta, samt lite färdiga lösningar som aiptasia-x och joes juice. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att jag låter det vara en stund till. Dom växer inte än iaf. Dom är mellan 2-3mm höga. 

 

I värsta fall får jag vänta med koraller tills det andra karet är färdigt. 

 

På tal om nytt akvarium. Är det stor skillnad på opti white?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pepparmintsräkor och filfiskar kan äta glasrosor (särskilt små glasrosor tror jag).

 

Jag ser bara skillnad mellan optiwhite och vanligt om man jämför sida vid sida, såvida man inte har väldigt tjockt glas. Ljuset från akvariet är dessutom ganska blåaktigt, men ögon och hjärna anpassar sig så man uppfattar det som vitt i alla fall, detsamma bör gälla en minimal grön nyans från glaset. Har även läst att optiwhite repas lättare.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Christian J sa:

Pepparmintsräkor och filfiskar kan äta glasrosor (särskilt små glasrosor tror jag).

 

Jag ser bara skillnad mellan optiwhite och vanligt om man jämför sida vid sida, såvida man inte har väldigt tjockt glas. Ljuset från akvariet är dessutom ganska blåaktigt, men ögon och hjärna anpassar sig så man uppfattar det som vitt i alla fall, detsamma bör gälla en minimal grön nyans från glaset. Har även läst att optiwhite repas lättare.

 

Räka kan jag ha men tyvärr lite litet för filfisken. 

 

Räkorna är känsligare än clownen? 

Alla värden är ok fast no3 ligger på 10 fortfarande. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Christian J sa:

Ingen aning. Mitt kar har nu 25ppm NO3 utan att jag sett några klagomål på kräftdjuren.

ok, det låter ju lovande. 

Har iof inte haft igång karet så länge. har bara en clown och snäckor i nu. Kanske man ska vänta?

Fast då växer rosorna till sig ännu mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 hours ago, Robbs said:

Kanske man ska vänta?

Fast då växer rosorna till sig ännu mer.

Det är bäst att ta itu med dem så fort som möjligt, å andra sidan kostar en räka lika mycket som ny sten. Min erfarenhet av glasrosor är att enskilda exemplar växer ganska snabbt i storlek om man utfodrar med fryst foder, medan de skapar många små nya kolonier när de inte trivs. Så märker du att de blir större de närmaste veckorna/månaderna kan det kanske vara värt att skaffa räkor innan anemonerna blivit för stora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...